Národní galerie uvádí podcasty aneb Zvuk umění! je klíč k našemu průniku do zákulisí NGP…
Národní galerie Praha exkluzivně uvádí novou podcastovou sérii Zvuk umění.
V jednotlivých epizodách představí nejen zákulisí chodu galerie, sbírkové expozice a probíhající výstavy, ale také historii instituce a aktuální kulturní témata…
Pilotní díl, s názvem My jsme taky galerie, vyšel 15. 11. 2022 a další odkazy k poslechu jsou už na webu NGP.
Další podcasty už přibývají.
K dnešnímu dni se můžete seznámit s prvními dvěma epizodami.
Episode 01 – My jsme také galerie
Kustodka, správkyně depozitáře, výstaváře.
Jak vypadá jejich pracovní den? Jaké mají rituály? Jaké je jejich oblíbené dílo v galerii…
A ještě mnoho dalšího
Episode 02 – V kroužcích dýmu
Moderní umělec přelomu 19. a 20. Století vybočoval svým výtvarným i životním stylem z dobové společnosti. Sebezobrazování s doutníkem, cigaretou či dýmkou… (více také viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/v-krouzcich-dymu-portret-moderniho-umelce-aneb-neco-o-umelecke-boheme-zenach-v-kavarne-a-motivu-koure-mlhy-a-pary-v-umeni/ ).
A další - neméně zajímavé - epizody budou postupně následovat měsíc co měsíc.
Stačí sledovat odkaz:
https://www.ngprague.cz/podcast
Podcast - zaklínadlo virtuálního světa?
Slovo podcast je dnes, pravda, tak trochu slovem módním, ale vžije se, tak jako se vžily jiné pojmy, které už dnes vyslovujeme jako samozřejmost a staly se nám součástí našeho života i poznání.
Na www.wwww-kulturaok-eu.cz se však necítíme být odborníky na podesty, a proto jsme se dovolili v takové základní informaci na odborníky obrátit.
Podcasty se již pozvolna stávají naším denním pomocníkem, domníváme se proto, že neškodí si od odborníků vyslechnout pár vysvětlujících informací. Tu jsou. Sdílíme tak, jak jsme vyčetli.
Co je to podcast?
· Podcast je, zjednodušeně řečeno, zvukový nebo video záznam, který si můžete zdarma stáhnout z internetu a poslouchat ve svém přehrávači.
· Typické pro podcasty je, že jsou na pokračování. Mají vlastně formu jakéhosi seriálu. Někteří je přirovnávají k rádiu, s tím rozdílem, že u podcastu si sami můžete vybrat, co vlastně budete poslouchat.
· Většina podcastů je delší a záznam má 30 až 60 minut. Mohou však být dlouhé i násobně více, až několik hodin.
· Stěžejní je pro podesty je tzv. RSS feed, tedy kanál, který formou odkazů zobrazuje novinky z daného webu. RSS čtečka pak dokáže tyto novinky sledovat a uživatele na ně upozornit. Nemusí je tedy zdlouhavě procházet sám.
· Podcasty jsou offline, nepotřebujete k tomu, abyste je mohli poslouchat, přístup na internet.
· Čtečka vás sama upozorní na jednotlivé díly, které si můžete pro pozdější poslech stáhnout.
Kde se vzaly pocasty?
· Samotný název podcast nebo podcasting je složeninou slov iPod (tedy přehrávač z dílny známé značky Apple) a broadcasting neboli vysílání.
· V původním slova smyslu šlo o vysílání určené právě pro tento typ přehrávače. Apple jej vytvořil s cílem umožnit uživatelům kdykoli a kdekoli poslouchat hudbu.
· Novinář Ben Hammersley pak vůbec poprvé v roce 2004 použil termín pocasting jako výraz pro šíření obsahu na internetu. A název se ujal i přesto, že dnes si můžeme podcasty přehrávat i na řadě jiných zařízení.
· Uživatelé k tomu v současnosti již běžně používají především chytrý telefon.
· Poslech podcastů stažených prostřednictvím speciální aplikace, ať již v systému Android nebo iOS, je asi nejpohodlnější. Stahovat si je však můžete i do počítače.
· Většina z nich má klasický formát mp3, který je pro šíření na webu stále nejvhodnější. Šířit pouze zvukovou stopu má výhodu i v tom, že autor nemusí vizuální stránku své tvorby vůbec řešit a výsledný soubor, který posílá na internet, je malý.
V čem je výhoda podcastů?
· Podcasty nám dovolují získat informace z mnoha různých směrů. Můžeme díky nim zapracovat významně na svém osobním rozvoji.
· Lidé, kteří se věnují tvorbě podcastů, se profesně zaobírají mnoha zajímavými obory. Jedná se o novináře, spisovatele, sportovce, lékaře, podnikatele, odborníky na výživu a řadu dalších jedinečných osobností.
· S podcastem se můžete začít dokonce učit cizí jazyky.
· Autoři přitom nejsou svázaní žádnými pravidly o tom, na jaké téma mohou hovořit a jaké postoje smějí prezentovat.
· Podcasty jsou proto uvolněné a neformální.
· Můžeme díky nim využít smysluplně i čas, který nám jinak poněkud přebývá – při cestování v MHD, při čekání na vlak, v pauzách mezi přednáškami ve škole.
· Podcasty se dají poslouchat i při různé manuální činnosti, například při mytí nádobí či úklidu.
· Zajímavé je na nich hlavně to, že nám umožňují se mnohem více „vžít“ do děje ve srovnání s čtenou formou, ať už ve formě knih nebo blogů a jiných digitálních formátů.
Zdroj citované informace:
https://www.navody.org/co-je-podcast-fenomen-ktery-pobavi-a-pouci-dame-vam-tipy-ktere-sledovat/
Národní galerie Praha představila podcast: Zvuk umění
Národní galerie Praha exkluzivně uvádí novou podcastovou sérii Zvuk umění.
V jednotlivých epizodách představí nejen zákulisí chodu galerie, sbírkové expozice a probíhající výstavy, ale také historii instituce a aktuální kulturní témata.
Populárně-naučná podcastová série Zvuk umění vznikla z iniciativy Národní galerie Praha ve spolupráci s autorským týmem složeným z předních audio dokumentaristů, tvůrců a dramaturgů, kterými jsou Lumír Košař, Brit Jensen, Jiří Slavičínský a Martina Pouchlá. Ve dvacetiminutových epizodách bude možno každý měsíc sledovat aktuální dění v NGP a její roli proměňující se v průběhu času. Představí se tak nejen příběhy a kontexty uměleckých děl ze sbírkových expozic a archivní materiály, ale také osobnosti spojené s její současností i minulostí, ale také řadu muzejnických profesí.
· Kdo v galerii věší obrazy a co si o nich myslí?
· Co dělají děti, když přijdou na výstavu, a kdo ukradl Picassa?
· Jak se pozná falzum od originálního uměleckého díla?
· Kolik kilometrů nachodí kustodka během jednoho dne?
Hned v úvodní epizodě se dozvíme, jak vypadá takový běžný pracovní den kustodky, správkyně depozitáře či výstaváře a jaké mají rituály.
Uslyšíme, jak se dá vstupovat do obrazu, jak se instaluje výstava, na co myslí kustodi při procházení expozicí nebo jaké se vám mohou zdát sny, když spravujete depozitář plný drahocenných výtvarných děl.
Garantkami jsou Alice Němcová, kurátorka Sbírky umění 19. století a klasické moderny a Alena Kotyza z oddělení Rozvoje publika NGP, které zároveň spolupracují na dramaturgii celé série.
Realizace projektu vznikala ve spolupráci se studiem Audionaut (https://audionaut.cz/). Zvukový design zpracoval Aid Kid, muzikant, producent a multimediální umělec.
Hlas podcastům propůjčila výrazná česká divadelní a filmová herečka Ivana Uhlířová.
Malé info o Ivaně Uhlířové
Má-li se stát někdo, každý měsíc naší milou průvodkyní zákulisím Národní galerie, měli bychom se s ní alespoň takto (také virtuálně) seznámit.
· Ivana Uhlířová (*1980) se narodila v Rýmařově ve znamení Lva.
· Absolvovala na herecké konzervatoři Ostrava.
· Působila nejprve v Divadle Petra Bezruče (1996 – 1998), pak v Městském divadle Karlovy Vary (1998 – 2000).
· Pak už si ale jejího výrazného talentu povšimla pražská divadelní prkna, a tak jsme - jako diváci - s ní mohli setkávat dokonce ve více v pražských divadlech.
· Mnoho významných rolí ji nabídly scény jako Divadlo Vinohradech, MeetFactory, Rubín, N.O.D, Divadlo V Řeznické a další, ale zatoužila po ní například i mimopražská scéna - Divadlo Husa na provázku.
· V současné době je v angažmá v divadle Komedie, kde od roku 2005 již ztvárnila dlouhou řadu rolí - a dodejme, že povětšině - hlavních.
· Ivana Uhlířová je po zásluze nositelkou Ceny Alfreda Radoka. A dokonce dvakrát. Poprvé v kategorii Talent roku 2006, když porotu oslnila svým vynikajícím monologem mladé malířky ve hře německé autorky Dey Loher - Země beze slov, kterou uvádělo smíchovské MeetFactory.
· Podruhé v roce 2010 za náročnou roli Alžběty, ve hře Ö. von Horvátha - Víra, láska, naděje.
· Za své herecké výkony získala Cenu poroty za ženský herecký výkon v Angueres (Francie), v krátkometrážním snímku z roku 2008 - Druhé dějství v režii Olma Omerzu.
Z filmografie, která je v případě Ivany Uhlířové neuvěřitelně bohatá si ji můžeme vybavit zejména z filmů jako byly například - Nuda v Brně (2003), Odcházení (2011), Líbáš jako ďábel (2012), Hořící keř (2013), Teorie tygra (2016), Tátova volha (2018), Princezna a půl království (2019) a nebo Arvéd (2022), abychom jmenovaly alespoň ty z posledních let. K tomu by bylo třeba přičíst ještě i její účast v TV seriálech, krátkých filmech a dokonce i její režijní debuty (Divadlo Hrdinů či Meet factory).
Zkrátka a dobře, NGP si nemohla vybrat lépe a příjemný hlas Ivany Uhlířové nás bude nadále provázet měsíc co měsíc zákulisím NGP a informovat o všem, co bychom se jinak asi ani nikdy nedozvěděli.
Stačí jenom klinout na odkaz https://www.ngprague.cz/podcast a poslechnout si, co jsme ještě neslyšeli. Tak nezapomeňte jak zní z NGP - Zvuk umění…
Text připravili: Richard Koníček a Eva Sochorová (Vedoucí oddělení PR a tisková mluvčí NGP)
Ilustrační foto: NGP (3 x) a Novinky.cz (1x)
NÁRODNÍ GALERIE PRAHA
Staroměstské nám. 12, 110 15 Praha 1
+420 777 488 943
eva.sochorova@ngprague.cz
FB Národní galerie Praha
FB Národní galerie Praha dětem
IG ngprague #ngprague
NEWSLETTER
https://www.ngprague.cz/podcast