Nádraží Praha-Těšnov – provoz obnoven aneb když si letos připomeneme výročí vzniku i zániku nádraží Těšnov
Muzeum hlavního města Prahy – hlavní budova
25. 11. 2015 - 3. 4. 2016
Na slavnostním zahájení nové, již vánoční výstavy ´Nádraží Praha-Těšnov – provoz obnoven´ , kterou jsme zhlédli v hlavní budově MHMP v Praze 8, nás uvítala ředitelka muzea Zuzana Strnadová.
Vysvětlila nám, proč problematika nádraží Těšnov tak stále jejich muzeum zajímá (na jaře 2015 se před budovou MHMP konala panelová výstava). V podstatě jde totiž o to, že místo zbourání v roce 1985, se nádraží mělo spíše stát další prostorem, kde by MHMP již tenkrát velmi rádo vystavovalo. Dále jsme se dozvěděli, že muzeum má dodnes nedostatek prostoru (vhodné zejména pro stálé expozice a expozici archeologie), přestože nyní v Praze obhospodařuje 16 objektů, takže by mělo zájem i o parcelu na místě bývalého nádraží Těšnov, kde se nyní nachází parčík s parkovištěm.
Poté se nám představili oba autoři výstavy Pavel Bek a Tomáš Dvořák.
Výstava představuje návštěvníkům přesný model nejkrásnější nádražní budovy v Praze (který se bude postupně doplňovat dalšími budovami v okolí nádraží), otevřené před 140 lety a zničené před 30 lety, stejně jako provoz vlaků na nádraží pomocí modelového kolejiště postaveného podle dobových plánů a dalších historických pramenů.
A tak můžeme zhlédnout, jak zaniklé pražské nádraží ožívá alespoň na modelovém kolejišti v Muzeu hlavního města Prahy.
Výstavní sál muzea, po jehož obvodu jsou velkorozměrové fotografie ‒ zejména z 60. let 20. století ‒ zobrazují přijíždějící a odjíždějící vlaky, provoz depa, zbrojení lokomotiv uhlím a vodou.
Zejména děti mohou zažít pocit výpravčích těšnovského nádraží. Na digitálně řízeném modelovém kolejišti ve velikosti HO (měřítko 1:87) můžeme využít interaktivních prvků a podle dobových jízdních řádů vypravovat osobní vlaky kupříkladu do Turnova, Všetat či Hradce Králové.
Naopak zážitek cestujících z těšnovského nádraží přibližují kupříkladu působivé litografie Jiřího Boudy, které svou detailní přesností a barevností plasticky vracejí dávno minulou realitu.
Modelový železniční provoz (s přiměřenou nadsázkou) zahrnuje i trať procházející po Negrelliho viaduktu, pod nímž se nacházelo zhlaví těšnovského nádraží. Tato pozoruhodná dopravní stavba – jde o nejstarší železniční most přes Vltavu a nejdelší železniční most v Česku – funguje již 155 let a její adekvátní část je rovněž součástí modelového kolejiště.
Doprovodný program:
každou sobotu, počínaje 28. 11. 2015 až do konce výstavy vždy od 11.00 do 17.00 hodin budeme na modelovém kolejišti realizovat rozšířený modelový provoz blížící se provozu reálnému.
- od 25. 11. 2015 jsou nově nasvíceny stálé expozice Praha v pravěku a Středověká Praha – protože byla nově naistalována moderní světla s patentovanou technologií projekce světla od výrobce světel ERCO. Architekturu osvětlení řešila firma Kuběnský ve spolupráci s architektem Jaroslavem Obstem.
Praha 8 - Na Poříčí 52
Hodnocení: 70 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková