Museum Kampa: VISIONS OF THE WORLD aneb výstava s upozorněním: „Výstava obsahuje sexuálně explicitní díla“ aneb „Čistému, vše čisté“
VISIONS OF THE WORLD
Díla ze sbírky
THE WIGAM COLLECTION
18/2 - 30/3 2025
Museum Kampa
„Těší nás, že takto významná evropská sbírka současného umění nachází
domov v Praze, a že právě Museum Kampa je místem,
kde se představuje české i světové veřejnosti.“
I když dnes v České republice najdeme řadu zajímavých soukromých sbírek,
z nichž některé mají i mezinárodní přesah,
sbírka THE WIGAM COLLECTION
šíří svého záběru vnáší do českého prostředí nový umělecko-sběratelský rozměr.“
ředitel Musea Kampa Jan Smetana
Vystavující umělci:
P. Barlow, G. Baselitz, M. Bourouissa, M. Cahn, J. Claracq, A. Cudahy, M. Eichwald,
T. Emin, W. Fangor, L. Fratino, J. Gribbon, D. Hadjab, P. Halilaj, D. Hockney, N. Jaouda,
C. Johnson, M. Jungwirth, M. Kara, A. Khorchid, V. Kovarik, X. Lei, A. Niles,
H. Quinlan & R. Hastings, D. Richter, G. Rouy, J. Semmel, A. Slowak, P. Stasik, H. Steers, A. Szapocznikow, M. Thomas, K. Wang, A. Warhol, K. Wiley.
Doba těla a sociálních sítí
Ty tam jsou všechny ty doby kamenné, bronzové, železné a kdoví o jakých jsme se ještě učili. Jak bude budoucnost v dějepise (tedy pokud bude mít lidstvo ještě šanci) nazývat dnešní dobu?
Mimořádná soukromá sbírka THE WIGAM COLLECTION svým obsahem zahrnujícím vrcholná díla moderního umění od těch nejvýznamnějších tvůrců, nám docela dobře napovídá. Jsme – zdá se - v době těla a sociálních sítí.
Tělo sice zajímalo umělce všech dob a zaměření, ale takovou mírou sebezpytné a okolízpytné otevřenosti se tělům asi nikdy v historii nedostalo. A objev, rozvoj a upřednostnění významu sociálních sítí v masové kultuře to celé ještě vícemístně umocnilo. Každý umělec - i neumělec - může zkoumat, porovnávat, obdivovat i zatracovat tělo. Své, cizí, umělé i iracionální, prostřednictvím sociálních sítí až k sebepřehlcení. Je to lákavé, je to - podstatě lidské duše - přirozené, ale je to – nebo alespoň, chceme-li, tak to může být - příjemně i krajně nepříjemně bezbřehé, neboť to je teď anonymní. Každý každému co hrdlo ráčí, aniž by bylo nutno překonávat trapnou bariéru - face to face. To je samozřejmě naprosto úžasné, ale i také ďábelsky svůdné. Povznášející a osvobozující, stejně jako ponižující a dehonestující. Jak od koho, jak komu, jak pro koho, jak kdy…
Výstava děl nejvýznamnějších tvůrců současného světa, z proslulé a legendární, soukromé sbírky THE WIGAM COLLECTION, se právě zkoumáním této naší současné doby „těla a sociálních sítí“ systematicky věnuje prostřednictvím předních tvůrců planety.
Zásluhou dramaturgie (a nesporně i značné dávky diplomacie) Musea Kampa je nám neznalým divákům - v hlavních prostorách této mimořádně progresivní instituce, ve všech přízemních sálech - dopřáno nahlédnout do depozitáře sbírky Wigam a vplout jejím prostřednictvím do podstaty té současné „doby těla a sociálních sítí“…
Unikátní přehlídka umělců, o nichž jsme sotva kdy vůbec slyšeli
Samozřejmě odborníci, při přečtení jmen vystavujících autorů, jsou na tom podstatně lépe, než běžný, byť poučený divák. O výběru autorů a jejich prací, který nám výstava VISIONS OF THE WORLD přináší, totiž platí doslova ono okřídlené: „Odborník se neurazí a laik se poučí…“ Odborníci si zde jistě oživí své povědomí o vybraných tvůrcích a jejich tvorbě, laici si zase o něco rozšíří obzor a představu, kam až vedou hranice současného světového umění. A varování o té sexuální explicitnosti? Jsme lidé různí. Z pohledu vystavujícího Musea Kampa to varování nechápejme jako útlocitnost, ale spíš, jako závoru pro ty, kdo tohle všechno vidět nemusejí. Je to pro ně upozornění, aby věděli, a ušetřili tak sebe, média i nás ostatní, svých následných výlevů pohoršených protestů. Ti, co onu pomyslnou – varovnou – závoru překročí, vědí, do čeho jdou a budou překvapeni, že to, co je jedněm explicitní, je pouze a jen zase to „staré dobré“ moderní výtvarné umění a o jeho očekávané explicitnosti se nemá cenu bavit. Čistému vše čisté a těm ostatním vstup jen na vlastní riziko.
Warhol a dlouho nic
Za www.www-kulturaok-eu.cz bez mučení přiznáváme, že menší část jmen autorů na výstavě zastoupených jsou jména nějak povědomá, větší část však nikoli. S výjimkou legendy, jménem Andy Warhol, jsme žádnou představu o tvorbě vystavujících neměli. Už ano.
Snad to byl náš nedostatek, snad naše chyba, ale chybami se jak známo i učíme, tak tahle výstava se nám stala oknem do světa a do – alespoň minimálního - obeznámení se s určitým okruhem tvůrců.
A když už zmiňujeme toho Andy Warhola, jenž právě v tyto dny (až do 27. 4. 25) má obrovskou výstavu v Gočárově galerii v Pardubicích (jedná se o přenos a vzácnou zápůjčku všeho podstatného z Muzea moderního umění Andyho Warhola v Medzilaborcích), zamysleme se, kdy a kolikrát se nám alespoň jeho tvorbu podařilo v Praze zaznamenat pro náš web, tedy za dobu od roku 2013, kdy byl tento web založen.
Poprvé to bylo již v roce 2014, kdy právě Museum Kampa, vystavilo - poprvé v Praze - jeden z nejdražších Warholových obrazů (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/jeden-z-nejdrazsich-obrazu-andy-warhola-je-v-praze-aneb-je-jen-jediny-jeho-tisk-/ ).
Warhol byl na Kampě zastoupen za tu dobu ještě jednou. Bylo to v kolektivní výstavě nazvané „Auto v proměnách“, kde mu důstojně sekundovali i naši tvůrci věnující se tomuto tématu (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/auto-warhol-pistek-lhotak-a-dalsi-the-others-aneb-auto-v-promenach-casu-the-automobile-through-the-ages/).
Andy Warholem se zabývala pak ještě v roce 2016 Národní galerie, kde nemohla nebýt jeho díla vystavena mezi jinými tvůrci na výstavě Americká grafika (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/americka-grafika-tri-stoleti-z-national-gallery-of-art-ve-washingtonu-aneb-verili-jsme-a-verime/ ).
Zatím naposledy jsme se jeho tvorbou setkali na výstavě v karlínské 8 Gallery, v roce 2019, na - opět kolektivní - výstavě Američané (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a-m-e-r-i-c-a-n-i-l-b-j-s-collection-aneb-elektricke-kreslo-podle-andyho-warhola-ci-poznal-jsem-ze-vsechno-co-delam-souvisi-se-smrti-a-w/ ).
Netvrdíme, že nám za těch 12 let existence našeho webu v Praze něco neuniklo, ale spíš ne. Je tedy víc než dobře, že právě Museum Kampa, nyní přineslo „průřez“ uměním z okruhů tvůrců formátu Andyho Warhola, abychom se s nimi a jejich tvorbou mohli – alespoň trochu - seznámit.
A pro vždypřítomné remcaly, ještě maličká poznámka: První dvě zmíněné výstavy spojené s Warholem, byly na Kampě, kde v té době ještě působila paní Meda Mládková a to v plné síle. I ona poskytla prostor svého milovaného Musea právě Warholovi. Čili, dnešní výstava by ji jistě potěšila, neboť je plně v duchu jejích idejí a v duchu jejího Musea. A to je víc, než dobře.
Slovo kurátorky paní Marty Gnyp
„Výstava, která představuje díla výhradně ze sbírky Wigam, se zaměřuje na
dvě hlavní vize světa.
V jednom prostoru se soustředí na prožívání světa prostřednictvím těla,
zatímco v druhém je svět především pozorován a prožíván skrze sociální vzájemné vztahy.
Není třeba dodávat, že toto rozlišení signalizuje pouze primární bod pozornosti, neboť
o těle nelze uvažovat bez jeho sociálního habitu a naopak sociální řád je osobní a fyzický.
Umění je místem, kde se může a mělo by se vyjednávat o hodnotách,
aniž bychom se báli konfrontovat veřejnost s obtížnými tématy.
Tyto dvě vize, které se odrážejí ve vynikajících dílech některých z
nejzajímavějších umělců naší doby, se zdají být v současné době velmi aktuální.“
A ještě pár slov z tiskové zprávy
„Výstava VISIONS OF THE WORLD představuje část sbírky Wigam, vybraná díla ale dobře
ukazují její internacionální charakter i témata, která sleduje. I když dominantním výtvarným
jazykem je zde figurativní malba, jde o díla, která se zabývají veskrze současnými otázkami identity, společenské hierarchie a sexuality. Najdeme zde jak klasiky poválečného umění, jako jsou Andy Warhol či Georg Baselitz, s jejichž díly se již návštěvníci v Museu Kampa mohli setkat, tak mladé autory, kteří jsou nastupujícími hvězdami současné výtvarné scény.“
První sekce výstavy VISIONS OF THE WORLDS představuje tělo jako výrazový prostředek v dílech LGBTQ umělců. Cudahy, Fratino a Hockney zachycují blízké momenty každodenního života jako formu tiché emancipace, zatímco Steersova plátna reflektují queer zkušenost během epidemie AIDS.“
Text: Richard Koníček
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
VISIONS OF THE WORLD
Díla ze sbírky
THE WIGAM COLLECTION
18/2 - 30/3 2025
Kurátorka: Marta Gnyp
Museum Kampa
Otevírací doba:
Po – Ne 10-18 hodin
Doprovodný program: