Mirka Mádrová: Lidský stav/The Human Condition aneb lidský pohled na naše lidské pinožení, hříšky a slabůstky…

21.05.2019 09:56

 

Galerie Hala C/Balabenka - Praha

16. - 29. 5. 2019

 

 

 

 

Je dobré objevovat nová místa pro umění a setkávat se tam s tvůrci, kteří si na nic nehrají, mají vlídný pohled na svět kolem sebe a vnímají každodennost, kterou dokáží proměnit v milý objev toho, co všichni známe a cítíme, ale co si v běhu pádící doby nestíháme ani uvědomit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olejomalby, které mluví, ale pointu najdeme v jejich názvu

Takovou autorkou je Mirka Mádrová, osobnost navíc vybavená vkládat do svých olejomaleb optimismus, humor, nadhled a ironii. Má skvělý pozorovací talent, cit pro každodennost každého z nás a dokáže ji vypointovat ve své sdělné a výmluvné kresbě. Navíc, má vzácný dar slovního klaunství. Schopnost vnímat slova a sousloví - běžně vyslovovaná a již praxí bezděčně zautomatizovaná - ve své doslovné podstatě a pracovat s ní.

 

 

 

 

 

 

 

 

A tak zatímco řekneme, že někde bylo moře psů, Mirka Mádrová namaluje obraz, kde vzdmuté vlny širého moře tvoří bezpočet psích hlav. Moře psů. Proto je dobré se na její robustní postavy bez příkras, v prostředí, jež rozhodně nekoresponduje s všeobecně preferovaným stylem mód a trendů, podívat, pokochat se jimi, a pak, pak si přečíst název obrazu. A hned se nám rozsvítí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vesele ironizující příběh je v obraze,

ale pointa je v jeho názvu:

Trojitý odkýchnutý rittberger

S kozou na ledě

 

 

 

 

 

 

 

 

A pozor, aby nebyla mýlka, Mirka Mádlová si nehraje jenom se slovy, nebo s našimi vlastnostmi tu skrývanými, tu naopak předváděnými. Mirka Mádrová umí i zasáhnout a daleko filozofičtěji  - viz kupříkladu její skoro až monumentální diptych, nazvaný Katedrála 3. tisíciletí. Tohle dílo zasáhne. A jak…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od industriálu k umění

Výstava pražské malířky Mirky Mádrové je umístěna do relativně nového galerijního a vůbec kulturního místa, jímž je Galerie Hala C a její bezprostřední okolí. Příjemný a v dané lokaci překvapivý industriální prostor, nazvaný Galerie Hala C, se nachází v jakémsi novodobém centru Prahy 9, poblíž O² arény a nákupní Galerie Harfa. Dostatečně dimenzovaný prostor galerie (plocha 170 m² a výška 3,4 metrug a prosklená stěna působí vzdušně, světle a nabízí řadu možností. Jeho posláním jsou umělecké výstavy, fotografické expozice, ale i veřejné a soukromé akce, případně konference s promítáním, autogramiády, besedy, křty knih... A dramaturgie Galerie si předsevzala šířit místní i mezinárodní projekty v oblasti výtvarného umění, hudby a dalších kulturních odvětví, čímž příjemně obohacuje pražskou kulturní scénu, zejména pak zmíněné okolní druhdy přísně průmyslové čtvrti Libeň a Vysočany.

 

Mirka Mádrová je místní

Ano, dokladem, že dramaturgie Galerie Haly C to se svým předsevzetím myslí vážně, jsou jednoznačně i dvě poslední výstavy. Zatímco minulá byla věnována významné kanadské malířce Jessice Serran, ta dnešní je zase pro změnu věnována obyvatelce Prahy 9. A pravidelnější divák má tak možnost téměř v domácím prostředí srovnávat. A obrazy Mirky Mádrové nás oslovují tím, že vypovídají o naší podstatě, o našem lidském stavu.

 

Nejvýstižněji to vystihuje text připravený k výstavě:

„Zobrazení lidí a vyprávění o jejich každodenním životě, jejich prostotě, jejich čestnosti, jejich humoru, a to vše bez opomenutí pocitů tragédie, je k nalezení v každé její malbě. Jednoduché olejové malby nabízí detailní náhled do životů prostých lidí kolem nás, bez záminek, v teplém a empatickém vystižení.V době, kdy velká řada umění ukazuje perspektivy kulturní kritiky, preferuje Mirka Mádrová jednoduché zobrazení situací z životů lidí kolem ní. Nejedná se o kritický popis, ale o studii běžných lidských životních situací - běžní lidé, jejich krása a jejich divnost.Za jednoduchostí lze v některých malbách nalézt surrealistické prvky. Psi vypadají jako lidské bytosti, nosí oblečení, nosí brýle, sedí na židlích atd. Způsob vylíčení zvířat a jejich blízkost k lidským bytostem přemosťuje rozdíly a vytváří směšování a identifikaci.Také lidé - téměř každý z nich, muži a ženy podobně, jsou zobrazeni ve stejném uměleckém stylu. Tucty postav v různých malbách jsou ve skutečnosti jednou postavou, její fyzické proporce deformované, zhuštěné do malby, s bláznivým úsměvem a široce otevřenýma, zřetelnýma očima. Veškeré osoby se samy sobě a divákům smějí a díky tomu vytváří velkou identifikaci, porovnání a pochopení životních těžkostí a hluboké lásky. Mádrové se daří dotknout široké řady pocitů, nabízí možnost pro nový odraz, a to s lehkostí a humorem o životě a lidském stavu.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zahájení bylo v duchu autorčiných obrazů

Výstava, jejímž kurátorem byl Hagai Segev, postrádala šroubovanost, formálnost, snobství. Autorka Mirka Mádrová byla na place, ochotna naslouchat každému, kdo s ní mínil hovořit, ať už z okruhu přátel a obdivovatelů, tak ostatních návštěvníků. Stejně tak vypadalo i úvodní slovo majitele galerie. Žádné vznešené řeči o filozofii umění, ale prostá slova radosti z veselých a moudrých obrazů, z pohody kolem nás, z bohaté návštěvy, a hlavně z toho, že místo, druhdy hodně nevlídné, se stalo vlídným a pohodovým, a že ho navštěvuje stále více místních, jak Eugen Roden konstatoval, jakožto developer působící v této lokalitě  a pamatující původní poslání a stav místa.

 

A hudební část? O hudební doprovod se staralo hudební a zpěvné trio Bety, Nina a Míra. Přemnoho výstav provází vážná hudba. Nic proti, ale v situaci a prostředí, kdy si každý s každým povídá, nikdo muzikanty nesleduje, nejde o šťastné řešení. Ke škodě hudebníků. Zde bylo trio, jež se věnuje koncertně irské a australské lidové hudbě a jejich písničky zvládly i rozvernou sešlost na zahájení výstavy. Mezi hity této muziky jsme zaslechli romantickou irskou baladu v české verzi známou jako Tisíc mil, zde s jiným textem i aranžmá, a stejně tak ´hit´ z desky Miroslava Donutila Ten báječnej mužskej svět, často hranou na Country rádiu. Zde v původnější verzi i textem. A i další skladby v podání tria Bety (Cooper), Nina (Klestilová) a Míra (Kněz) rozpohybovaly celý sál a utišili i konverzaci všech se všemi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Večer s Mirkou Mádrovou se tak hnedle změnil v koncert. Až její opakované volání, že výstava je už zahájena, vysvobodilo muzikanty a rozjelo pravou zábavu mezi námi. 

 

 

 

190 00 Praha 9 - Vysočany

Lihovarská 12 (vstup přes dvůr)

Máme otevřeno: po - ne: 15.00 - 19.00 hodin

Vstup: volný

 

 

 

Mirka Mádrová (* 1956 – Jičín) - malířka a ilustrátorka

  • studovala soukromě
  • její obrazy, oleje na plátně, jsou plné osobitého humoru i kritiky současnosti.
  • členka Sdružení výtvarníků ČR a Unie výtvarných umělců

 

 

Hodnocení: 100 %

Richard Koníček

Foto: © Richard Koníček

 

 

 

 

 

U nás na webu:

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/madrova-mirka%3a-%c2%b4obrazy%c2%b4-aneb-kdyz-kritickym-humorem-srsime/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/smery-v-male-galerii-villa-pelle-aneb-devetadvacet-tvurcu-devetadvacet-vytvarnych-vizitek-devetadvacetkrat-nabidnuta-ruka/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/salon-vytvarniku-prahy-5-mestska-krajina-smichov-aneb-smichovska-poetika-ocima-vytvarniku/