Mirek Kaufman: in ExtreMis aneb Dvojitá sopka či avšak, která doba z pohledu svých současníků extrémní nebyla?
Topičův salon - Praha
23. 8. - 27. 9. 2019
Na zahájení nové výstavy in ExtreMis, výstavy maleb (oleje a akryly na plátně) Mirka Kaufmana z posledních dvou let, byl jejich autor malíř Mirek Kaufman osobně přítomen.
in ExtreMis
=
stav v situaci krajní nouze
stav krátce před koncem
Nejrozsáhlejší přehlídka autorovy tvorby za poslední léta
je reflexí dnešní neukotvené doby,
která obtížně hledá rovnováhu mezi pěstěnou a zmutovanou potřebou
stále nových zážitků a vjemů a životní nutností ztišení,
uklidnění se a naslouchání rytmu života, vedeného řádem přírody.
„Pojem in ExtreMis v sobě zahrnuje cosi hraničního a hrozivého. Zemské síly dosahují své maximální polohy a vyhrocená situace hrozí zhroucením, odlomením, sesunutím - v pohybu jsou masy pozemské, vodní, vzdušné,“ řekl k výstavě Mirek Kaufman a dodal: „Orientovat se můžeme podle pocitu přebytku nebo naopak nedostatku, podle hladiny adrenalinu z cestovatelského nadšení nebo naopak pocitu ztracenosti a opuštěnosti v přírodních kulisách. Která doba ale nebyla z pohledu svých současníků extrémní?“
V expozici je pro návštěvníka připravena velkoplošné projekce in ExtreMis autorova deníku z posledních let, které jsou složeny z kreseb i snímků z mobilního telefonu a které dokumentují roztěkanost zrychlené doby.
Autorka střihové skladby: OK/Olina Kaufmanová
Výslednému tvaru, promítanému na plátně, vtiskla zcela nový pohled a prostřednictvím střihu odhalila skryté a překvapivé souvislosti. Přenesení smyslu a kontrast mezi jednotlivými obrazy navozuje stav podprahové euforie, která pramení z postupného navyšování pocitů od nevázané grotesky až po tragickou absurditu.
Malířské prostředky Mirka Kaufmana jsou naopak jiného druhu. Autor se vyhýbá ilustrativnosti a popisu, pracuje v čase a s osobním úhlem pohledu. Množství informací a významů tu je redukováno na plochy, objemy a jejich vzájemný poměr. Dramatičnost malby je podpořena použitou technikou. Setkáváme se zde s hutnými vrstvami malířské hmoty i jemným, takřka akvarelovým povrchem, pro naturel tohoto malíře asi nejbližším.
„Mirek Kaufman zůstává i přes konceptuální fundus, spočívající v myšlenkovém ukotvení a práci v tematických cyklech, stále bytostným malířem s jemně pěstěným smyslem pro barvu a širokým porozuměním prostoru. Koloristicky nezaměnitelný expresivní, velkorysý výraz vychází jak z racionální, tak z intuitivní základny, a tak se jeho pojetí současného stavu, jenž nazývá In extremis, nepřibližuje chiliastickým vizím těsně před koncem. Situaci nijak nezlehčuje, ale z pozice pozorovatele, uvažujícího nejen první prostorový plán, nabízí méně katastrofické nahlížení. Člověk je součástí přírody, a její mohutnost je mnohovrstevnatou jistotou. Svět nekončí.“
Takto charakterizovala autorovu tvorbu kurátorka výstavy Lucie Šiklová a dodala: „Na Kaufmanových plátnech lze téměř fyzicky zažít pocit propustnosti dimenzí skrze okamžiky průhledů. Jako když se roztrhnou mraky a za nimi se otevře nový svět. Symbolický okamžik prozření. “
Mirek Kaufman (* 1963 Žatec)
- 1983-1989: studoval na AVU v Praze a na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts v Paříži
- 1991-1994: vystřídal několik studijních pobytů ve Francii a ve Švýcarsku
Jeho hlavní doménou je práce na rozsáhlejších malířských cyklech
série obrazů s názvem TEKUTÉ PÍSKY (2010)
velkoplošný projekt ÚHEL POHLEDU (2013)
TÍHA LEHKOSTI (2015)
cyklus obrazů FACETIME / ČAS TVÁŘE (2016)
POZOROVACÍ POLE / OBSERVATION FIELD (2019)
série MIXED EMOTIONS (2019)
Součástí autorových aktivit jsou i malířské dílny a semináře rozvíjející tvůrčí schopnosti napříč generacemi. Kromě své malířské práce se autor věnuje příležitostně i autorským knihám a fotografii. Pravidelně vystavuje doma i v zahraničí, kde je zároveň zastoupen v řadě sbírek.
Kurátorka výstavy: Lucie Šiklová
středa 18. 9. 2019: komentovaná prohlídka od 16.30 hodin
110 00 Praha 1
Národní 9
Výstavu pořádá Společnost Topičova salonu, z. s.
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva/Lucie Šiklová)
Foto: © Ing. Olga Koníčková