Milan Houser aneb proč nemalujeme, ale naléváme barevnou hmotu na plátno?!
The Emblem Hotel – Praha
The Maharal Club
4. 11. 2014 – 31. 1. 2015
Byli jsme pozváni na opening instalaci, kterou jsme mohli zhlédnout a již připravila kurátorka Jana Bernártová z galerie Kvalitář v luxusním hotelu The Emblem Hotel. Galerie v suterénních prostorách hotelového klubu The Maharal Club tak vystavila čtyři obrazy umělce a děkana FaVu VUT v Brně, Milana Housera. Slavnostní akci byl přítomen osobně sám autor Milan Houser, usměvavý a sympatický umělec. A proč jsme vystavili práce Houserovy právě v tomto luxusním prostředí? No proto, abychom je lépe vnímali, protože intimita vztahu k obrazu je také faktor, který ovlivňuje estetický a emotivní zážitek z díla. Ale v galerii se nám to nemusí podařit …nedokážeme se vždy soustředit…
Na tuto akci byly vybrány tři obrazy z cyklu Kaluže a jeden z cyklu Tortura. Houser vytváří své obrazy tak, že rozlévá na plátno speciální lak. Speciální lak proto, aby na jeho plátnech zůstal neměnný, a protože spolu s firmou Colorlak se Houserovi podařilo jej vyvinout (i když jsme se dozvěděli, že produkt však normám nevyhovuje), můžeme se nyní kochat jeho malebnými pracemi. Zavěsíme-li je do interiéru, interiér nám vstkutku ozvláštní.
Milan Houser nejen, že nalévá barevnou hmotu na horizontální bázi plátna, ale plátno navíc rozdělí spodním dřevěným rámem do určitých komor. Komory nejsou přesně ohraničené, barva přes ně přetéká, přirozeně proudí ven…výsledkem je hladký a lesklý povrch obrazu, který však není plochý, protože plátno se při lití laku samozřejmě vyboulí…
Při prohlídce Houserových obrazů jsme si na www.www-kulturaok-eu.cz vzpomněli na dotaz jedné mladičké čtenářky, jaké obrazy máme rádi? A tak jsme tehdy pohotově odpověděli: „ no, přece ty barevné!“ No, a život nám dává za pravdu...
Uvažovat o Houserových plátnech jako o malbě je veskrze problematické – tradiční práce se štětcem a vytváření linií zde totiž chybí. Milan Houser originálním způsobem zhmotňuje zkušenost dějin umění. Geometrické uspořádání obrazu něčím připomíná minimalistické instalace Donalda Judda či mystická plátna Marka Rothka. Rozřezání ukazuje k obrazům Lucia Fontany a práce s barvou připomíná stejnou měrou strategie akční malby či abstraktního i expresionismu, jako osobního konstruktivismu. Jen s obtížemi můžeme totiž mluvit o malbě, aniž bychom si právě u vystavených obrazů intenzivně neuvědomovali, že nic takového dnes již neznáme. Středem zájmu již není gesto malíře, ale samotný materiál a světelné vlastnosti barev. (oficiální tisková zpráva)
MIlan Houser
- narodil se v roce 1971
- žije a pracuje v Brně
- v 90. letech 20. stol. vystudoval AVU v Praze
- rok pobytu v Ateliéru monumentální tvorby školy profesora Aleše Veselého
- od roku 2000 vytváří sochy a objekty pro galerijní a veřejný prostor, experimentuje s malbou
- od 2010 - děkan Fakulty výtvarných umění při Vysokém učení technickém v Brně
Kurátorka: MgA. Jana Bernártová , Ph.D.
https://www.facebook.com/events/747201985350103/?fref=ts&locale=cs_CZ
The Emblem Hotel
Praha 1
Platnéřská 19
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková