Michal Vojkuvka: SuperSavings aneb loni uplynulo 175 let od vyhlášení objevu fotografie

05.03.2015 10:34

Galerie  Art Salon S -  Tančící dům – Praha

4. 3. – 12. 4. 2015

 

Na vernisáži jsme zhlédli sérii černobílých fotografií  Michala Vojkuvky  pod názvem ´SuperSavings´, a  to v monumentálním formátu bromostříbrných originálních zvětšenin 250 x 90 cm, která se přes mnohá úskalí s tím spojená rozhodl sám zpracovat. Vznikly tak fascinujícící obrazy.  Autor (původně profesíkameraman) se  vernisáže také zúčastnil  a na své 3.  samostatné výstavě zde reprezentuje  svůj ucelený soubor obrazů svébytných krajin, ve kterých je přítomnost člověka patrná ve více nebo méně znatelných stopách, které po sobě zanechává. Kombinace klasického analogového způsobu a zároveň použití nestandardních kroků při práci ve fotokomoře dodává snímkům jedinečnou vizuální podobu.

 

Co řekl fotograf Bořivoj Hořínek, kurátor výstavy SuperSavings?

Série fotografií pod názvem SuperSavings Vojkuvka pořídil v USA v roce 2012 na klasický černobílý materiál. Pro vytvoření širokoúhlých fotografií byl použit panoramatický přístroj Linhof. Snímky byly zvětšeny na rozměr 250 x 90 cm s využitím klasických analogových postupů procesem negativ – pozitiv. Tyto fotografie představují protipól k digitální technologii, která odstranila náročnost ručního zpracování snímků a umožnila, aby se fotografie proměnily v konzumní produkt.

 

 

 

Ucelený soubor tvoří obrazy svébytných krajin, v kterých je přítomnost člověka patrná ve více nebo méně znatelných stopách, které po sobě zanechává. Není náhoda, že většina fotografií byla pořízena v Detroitu, ve městě, jehož dnes již zašlou slávu připomínají opuštěné tovární haly a nádražní budovy, zavřené stánky s občerstvením a odstavená auta. Ale ani tady nejsou Vojkuvkovy fotografie zcela bez života – silnice a mosty stojí, auta jezdí dál, nade vším se však vznáší nenápadný oblak zániku. Protipól těchto fotografií je poté tvořen několika snímky z Venice Beach a předměstí Los Angeles, ale ani tyto obrazy v ničem nepřipomínají dokonalost digitálních a reklamních fotografií.

 

Název celé výstavy je inspirován reklamním sloganem, který se objevuje v popředí jedné z fotografií. Přestože reklamní nápis SuperSavings u zaniklého nádraží v Detroitu už dnes může málokoho přilákat, nese svou vlastní, novou symboliku. Název může odkazovat právě ke způsobu, jakým dnes naprostá většina fotografií vzniká a nabízí pouze záplavu laciného, digitálního šumu. Může to být i metafora k naší posedlosti levnými, bezcennými věcmi, za které jsme paradoxně ochotni utrácet horentní sumy nebo odkaz k laciným a povrchním hodnotám naší doby. Závěr celé výstavy pak reprezentuje fotografie přístavního mola, která symbolicky představuje cestu končící v mlhavé prázdnotě.

kurátor výstavy: Bořivoj Hořínek, fotograf

 

 

Výtěžek z prodeje těchto ručně zpracovaných fotografií na tradičním barytovém papíře, prvních autorských  signovaných kopií z let 2012 - 2015,  věnujeme Občanskému sdružení a dennímu stacionáři AKORD pro děti, mládež a osoby s mentálním postižením a  kombinovanými vadami v Praze 2.

 

Ze životopisu Michala Vojkuvky, MgA.

  • narozen 16. 1. 1972
  • 1986 – 1990 : High School of Industry and Electrical Engineering v Písku
  • 1996 – 2001: Academy of Performing Arts, Film and TV Department, kamerové práce
  • věnuje se  autorské fotografii od 80. let min. století
  • používá výhradně filmový materiál, nechává po fotografii stéci vývojku
  • vzorem jsou mu dva  Josefové, význační klasici  české fotografie - fotografové  Sudek a Koudelka
  •  

Praha 2

Jiráskovo náměstí 1981/6

 

Hodnocení: 90 %

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková