Michal Novotný alias MICL: Prasata v žitě aneb když podlehneme mamonu
Galerie Vltavín - Praha
4. 2. – 8. 3. 2015
Na vernisáži nové výstavy malíře a sochaře Michala Novotného alias MICL, kde jsme zhlédli jeho malířskou práci za poslední 4 roky - zářivě pestré oleje na plátně i devět plastik (i z cínu). Autor se vernisáže osobně také zúčastnil (na foto v pruhovaném triku). Nás na www.kulturaok-eu.cz nejvíce zaujaly cínové sošky (např. Žena s dutou hlavou nebo Modlící se prasátko) .
Dejme slovo kurátorce
MICL …se rozhodl vydat po 3 paralelních cestách. Paralelních proto, že ačkoliv výstupem těchto cest je socha nebo ve 2 polohách formulovaná malba, vždy je propojena viditelnou tematickou sounáležitostí. V komorních prostorách Galerie Vltavín MICL prezentuje všechny 3 podoby své práce. Sochařskou tvorbu ´jen´ ve výseku devíti drobných plastik, neboť sochy vytváří především pro veřejné prostory, pročež mají monumentální rozměry, které by se do komorního prostoru Galerie Vltavín nevešly.
…. A protože autor soustavně rozvíjí obojí formální vyjádření, lze tu nalézt obě polohy jeho malby: temnou, vizionářskou polohu i tu jásavě barevnou, hravou. V tomto rozpětí jako by se umělec rozštěpil do dvou osobností.
Ta první inklinuje k temným vizím odehrávajícím se v neurčitém časoprostoru, který ovládají sochařsky, monumentálně pojednané figury vykonávající nejčastěji nějaké devastační práce – válejí se v žitném poli, po kterém často také jedou na nespecifikovatelném ničivém stroji, nebo si přehazují podivné útvary a jsou nazváni jako Křiví lidé (olej na plátně, 45 x 60 cm, 2010) nebo Divná parta (olej na plátně, 45 x 60 cm, 2010).
Takové malby charakterizuje koloristická úspornost v podobě užití pouze dvou barev – na černém pozadí jsou detaily scenérie vyvedeny zlatou barvou, neapolskou žlutí.
Druhá poloha MICLovy práce nemůže být protikladnější. Vyznačuje se plnou barevností, přičemž k uchopení fantaskních momentů plných radosti si autor nejčastěji vybírá sytou růžovou, blankytně modrou a tlumeně žlutou. Tak se na plátnech objevují například okřídlená prasátka slastně létající či pobíhající od jednoho vlčího máku k druhému jako je tomu v titulním obraze Prasata v žitě (olej na plátně, 60 x 135 cm, 2013). Pozoruhodné je, že někdy dochází v MICLově tvorbě i k prolnutí těchto dvou odlišných výrazových poloh. V takových případech autor z jedné oblasti své malby přenáší do druhé celý motiv i jeho barevné pojednání. Tak třeba do pestrobarevného pole vlčích máků nechal zajet zlatý kombajn s děsivě rozvášněným řidičem, který v nadpozemském ráji řádí žito nežito, (prasečí) hlava nehlava.
Nebo se z roztomilých prasátek užívajících si darů žitného pole s rozkvetlými vlčími máky stávají monumentální lačná prasata v zlatém žitném lese, po němž za nejhlubší tmy běhají, rochní se a válejí.
Aniž by se Michal Novotný chtěl pouštět do společenské satiry či přímo kritiky, dostala se v posledních letech tato tematika do intuitivního hledáčku jeho uměleckého zájmu, s nímž symbolicky definoval odvěkou lidskou slabost: podlehnutí svodům moci a peněz, podlehnutí mamonu. Malby Michala Novotného z posledních 4 let jsou tak více než aktuální a v symbolické rovině si svou aktuálnost, obávám se, ještě nějakou tu dekádu ponechají. (text: Kateřina Tučková)
Ze životapisu – Michal Novotný
- * 20. 2. 1969 v Brně
- 1990 -1997 studie na AVU v Praze/malířský ateliér Jiřího Načeradského, ateliér konceptuálních tendencí Jiřího Davida a sochařský ateliér Karla Nepraše/
- 1995 spoluzakládal výtvarnou skupinu Luxsus, jejíž členové si ve svém programu vytyčili ´přiměřené´ honorování umění
- používá krátkou přezdívku MICL
Muž, který ztratil hlavu Ten, který uviděl sám sebe
Vernisáž uvedla kurátorka Kateřina Tučková
Hudební doprovod: Najazzlá kapela P. R. (zpěv Lenka Klvačová, kytara Petr Fridrich)
110 00 Praha 1
Masarykovov nábř. 36
Máme otevřeno: denně 10.00 -12.00, 13.00 -18.00 hodin
Hodnocení: 90 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková