Michail Ščigol: Poslední příběh aneb jak malíř výtvarně prožívá své ´Ahoj, lásko´!
Tančící dům - Galerie Art Salon S - Praha
11. 12. 2015 - 14. 2. 2016
Na vernisáži výstavy ´Poslední příběh´, kde vystavil své velkoformátové obrazy český malíř ukrajinského původu a architekt Michail Ščigol a který se akce rovněž osobně zúčastnil, jsme zhlédli v l. patře povětšinou autorovy černobílé oleje na plátně, především nás na www.www-kulturaok-eu.cz zaujaly obrazy z cyklu Příběh papírové lodičky. Malíř totiž používá barvu až tehdy, když mu černá a bílá a její nekonečné variace již nestačí.
Ščigol byl první, který maloval Tančící dům (1996 -1999). Michail Ščigol patří k výrazným osobnostem současné české výtvarné scény. Vychází z evropského expresionismu a jeho dílo je spojením moderního umění Západu s byzantskou kulturou východních Slovanů.
Výstava malíře Michaila Ščigola v Tančícím domě s názvem Poslední příběh představí tři ucelené, ale nikoli uzavřené cykly. Cyklus Ateliér, který vznikal v rozmezí let 1995 a 1997, Deníky Franze Kafky, jako nejnovější aktuální plátna a soubor Příběh papírové lodičky, jehož 1. obrazy namaloval autor před 20 lety a poslední před několika dny.
Soubory jsou vnitřně propojeny, vycházejí ze sebe, ovlivňují se a skrytě ze sebe navzájem čerpají. Začínají často nejistotou, občasným zoufalstvím, ale obsahují i prvky nadšení, radosti, neplánovaných a neočekávaných objevů a odhalení. Hlavní úlohu hraje univerzální téma o tvorbě – úděl umělce, umělecké hledání, okamžiky pochybností, hranice bezmoci, trápení, ale zároveň již citelná blízkost definitivní dokonalosti. Malíř vypráví příběh svojí duše aplikovaný na literáta, univerzálního bezejmenného malíře a papírovou lodičku. Vypráví o umělecké zranitelnosti, křehkosti, posedlosti, osobní zodpovědnosti. Nebezpečí patosu překonává nadsázkou, ironií, groteskou.
Od roku 1969 pořádá samostatné výstavy a prezentuje své umění: Ukrajina, Československo, Česká republika, Německo, Slovenská republika, USA, Rakousko, Itálie, Belgie. K dnešnímu dni je to je to 90 samostatných výstav: např. sídlo Evropského parlamentu v Bruselu 2008, Muzeum Andy Warhola 1991, 2005, Parlament České republiky 2004, muzeum Moderního umění Ukrajiny v Kyjevě 2011, Art-centr Oděsa 2011, Katedrála Sv. Vita v Praze 2011
- 1970 se stává členem Svazu architektů Ukrajiny
- 1993 je přijat do Unie výtvarných umělců ČR a je členem International Association of Art UNESCO
- 1990 přijíždí do Československa, kde se sbližuje s českými umělci – malíři Vladimírem Komárkem, Karlem Valtrem a sochařem Viktorem Konečným
- první výstava v Československu se uskutečnila v muzeu města Železnice v létě 1990
- 1999 mu bylo uděleno české státní občanství
- od 1988 se umělec věnuje výhradně malbě
- tvoří rozsáhlé cykly: Velká třešňová loupež (1990–1995), Noci v Železnici (1990–2006), Tristan a Isolda (1993), Ateliér, z černobílého soukromí (1995–2011), Skicák strýčka Tea (1997), Jsem Tančící dům (1997–2000), Biblické náměty (1991–2001), Povodňová zátiší (1998–2003), Se Šporkem a Braunem (1999–2003), A. V. E. Valdštejn (1999–2005), Jen krátká návštěva potěší (2003–2005), Kalvárie XX století (2009), Křižová cesta pro kostel Sv. Bartoloměje (obec Brada, 2010), Deníky Franze Kafky (2013) a další (víc než 500 obrazů)
- prvky grotesky a jemná sebeironie
- je držitelem cen Oskar za lidskost – Česka republika (1997) a Ceny Andyho Warhola za rok 2007 (Slovenská republika )
Svůj osud si nevybíráme … V roce 1990 osobní tragédie, nesmyslná a nepředvídaná smrt Ščigolovy krásné milované ženy, zbořila mosty mezi ideálnem a tragickou přítomností. Umělcova duše se ponořila do temnoty bolesti. V této studni bylo možné i zahynout, nebýt odpovědnosti před náhle osiřelým děckem, nemocným od narození. Před propastí zoufalství ho zachránila malba.
Tvorba Michaila Ščigola láká diváka na houpačku,
kde se zvedá v radosti zdánlivě bezstarostně naivního námětu
(dítě na koníku, děti s papírovými lodičkami – oděské dojmy),
a později tatáž houpačka podle principu kyvadla sráží vědomí diváka dolů,
do černé atmosféry eschatologických námětů, do hrůz nočního jasnovidectví.
Umělec nemystifikuje diváka umělými prostředky,
ale sám se neustále nachází na houpačce,
kde radost ze vzestupu střídá pád do stínu prožitého.
Tato cesta, neviditelná pro vnějšího pozorovatele,
je ztělesněna v iracionální struktuře kompozic.
(Olga Petrova, výtvarnice, doktorka filozofie, Kyjev)
120 00 Praha 2
Jiráskovo náměstí 6
Máme otevřeno: denně 10.00 – 20.00 hodin
Vstup: jednotný 50 Kč
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková