MFF Praha - Febiofest 2017 aneb Peter Suschitzky jako host Febiofestu 2017
Multiplex CineStar Anděl – Praha
23. - 31. 3. 2017
24. ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest, kde jsme zhlédli nejlepší a nejnovější filmy z celého světa, kvalitní projekce a slavné hosty, už v Praze skončil. Ozvěny přehlídky Febiofestu budou pokračovat ve 13 dalších městech, končí 28. 4. 2017 ve Zlíně.
V rámci setkání s hosty Febiofestu 2017 jsme se na www.www-kulturaok-eu.cz zúčastnili tiskové konference, kde britský kameraman Peter Suschitzky nám věnoval svůj velmi vzácný čas. Vzpomeňme na dávný a dnes už kultovní film Báječní muži s klikou. Byl o nadšencích, kteří točili první filmy. Byli sice tvůrci filmu, ale byli především – kameramany. Tedy muži – tehdy ještě – s klikou. Dnes svět pokročil dál, film je soubor snah řady profesí. Ale jednou z nejdůležitějších byla, je a bude, profese kameramana, onoho prapůvodního muže s klikou.
Neprávem však není mnoho pozornosti kameramanům věnováno. Jsou opomíjeni, a tak trochu i ve stínu hereckých hvězd, režisérů, scénáristů či skladatelů filmové hudby. A nezaslouží si to. Dobrý a úspěšný film je spojená nádoba všech profesí a bez dobrého kameramana nebude mít sebelepší film takový úspěch, jako s kameramanem dobrým. A tak, když jsme se na www.www-kulturaok-eu.cz dozvěděli, že na letošní Febiofest přijede jeden z nejlepších světových kameramanů, navíc kameraman Davida Cronenberga (více o něm, viz. náš článek https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/david-cronenberg-evolution-aneb-kdyz-plody-vedeckych-vyzkumu-mohou-byt-zcela-opacne/) Peter Suschitzky, jenž natočil takové trháky jako Hvězdné války nebo Mars útočí, bylo jasné, že na setkání s ním nelze chybět.
Neokázalý muž s neskutečnou filmografií
Peter Suschitzky patří ke kameramanské špičce současnosti. Jen s Davidem Cronenbergem natočil už 11 filmů! A to včetně takových unikátů jako byly snímky Crash či Východní přísliby. Za kamerou byl i u vzniku náročného Rocky Horror Picture Show nebo jedné z nejlepších epizod Hvězdných válek (Epizoda V – Impérium vrací úder).
Jen hraných filmů Peter Suschitzky má od roku 1964, tedy za zhruba půl století, půlstovku. Takže průměrně jeden ročně. Počínaje The Meeting a zatím konče Pohádkou pohádek z roku 2015. K tomu je třeba přiřadit i jím natočený dokument z roku 1964 Trinidad & Tobago a malou kuriozitku, film Charlie Bubbles z roku 1967, kde si dokonce i zahrál.
Peter Suschitzky je spojován především s Davidem Cronenbergem a jeho 11 filmy. Je to pětina jeho díla, a také zapsatelná do dějin filmografie. Za všechny stačí jmenovat tituly:
Nahý oběd, Crash, Dějiny násilí, Východní přísliby a z roku 2014 Mapy ke hvězdám. Kromě Davida Cronenberga Peter Suschitzky spolupracoval s řadou jiných. Stačí říci Tim Burton (více o něm viz. náš článek https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/%c2%b4tim-burton-a-jeho-svet%c2%b4%c2%b4-aneb-do-prahy-prijel-otec-frankenweenieho%21/), George Lucas, Ken Russell, Peter Watkins, Joseph Losey…
Peter Suschitzky jako zatím poslední film natočil výpravné zpracování sebraných pohádek neapolského básníka Giambattisty Basileho, hororovou Pohádku pohádek, kde hraje Salma Hayek a Vincent Cassel. Režisérem byl Ital Matteo Garrone, známý filmem Gomora.
MFF Praha – Febiofest 2017 nejen že dokázal Petera Suschitzkeho zlákat do Prahy, ale připravil divákům i filmy Peterem Suschitzkym točené. Šlo o Cosmopolis (Kanada, Francie, Portugalsko, Itálie), režie David Cronenberg, Mars útočí! (USA), režie Tim Burton, Nahý oběd (Kanada, Japonsko, Velká Británie), režie David Cronenberg, Pohádka pohádek (Francie, Itálie), režie Matteo Garrone a Východní přísliby (USA, Velká Británie, Kanada), režie David Cronenberg.
Malá vizitka se jménem Peter Suschitzky - britský kameraman
- narodil se 25. 7. 1941 (75 let) ve Varšavě
- v pol. 60. let se etabloval ve Velké Británii jako nejmladší kameraman, jenž v té době snímal celovečerní film It Happened Here
- spolupracoval s režiséry, pro něž byl typický dokumentaristický přístup a práce s neherci
- v současné době patří mezi elitu současných světových kameramanů
- na kontě má celovečerní snímky napříč nejrůznějšími žánry, včetně nesmrtelných kultovních snímků
- za svou kameramanskou práci získal řadu cen
- jednou z prvních mimořádných bylo Ocenění BAFTA z roku 1978 (film Valentino, Nejlepší kamera)
- 2016 na Festivalu v Cannes získal cenu Angénieuxa
- na MFF Praha Febiofest 2017 mu byla (30. 3. 2017) udělena cena Kristián za mimořádný přínos světové kinematografii
Otázky pršely a Peter Suschitzky se usmíval
Beseda s touto mimořádnou osobností patřila zákonitě k nejsledovanějším besedám z bezpočtu dalších uskutečněných na letošním MFF Febiofest 2017. Měli jsme uši i oči nastraženy, a to nejzajímavější z besedy posíláme dál, našim čtenářům a příznivcům Petera Suschitzkeho.
Jaké je točit – žánrem i pojetím – rozdílné filmy? Kameramani bývají zaměřeni na jeden žánr?
„Chci mít radost z práce. Lidé rádi škatulkují. Nechci být škatulkován. Chci točit vše a takto točím. Nepatřím do škatulky a mám tak na výběr nabídky všech stylů a žánrů. Což mě těší.“
***
V roce 1993 jste točil televizní seriál Padlí andělé s Tomy Cruisem a Hanksem. Hvězdy. Dá se s takovými osobami z hlediska kameramana pracovat? Nemají hvězdné manýry?
„Práce pro TV byla tehdy jiná než dnes. Obávám se, že už dnes nikdo neví, jak to bývalo. Ale pokud jde o ty dva, tak oba dobře věděli, co chtějí a dalo se s nimi odborně domluvit.“
***
Točíte filmy i reklamy. Je to pro vás jako kameramana rozdíl v práci?
„Daleko raději točím film než reklamu. Reklamě se ale nebráním. Má něco do sebe. Je vyrobena rychle, a vzhledem k odlišnosti od filmu, je a může být pro mne laboratoří, kde si vyzkouším různé postupy i techniky a vlastně se na ní učím.“
***
Studio nebo exteriér?
„Exteriér je výzva. Vnáší do práce překvapení. Zejména co se světla týče. Studio má tu výhodu, že vidím, jaké vznikají kulisy, kde se bude točit a mohu předem promýšlet záběry, nasvícení a tak. Dekorace se nemění. Ve studiu se začíná z ničeho a svět se tam tvoří. Baví mě obojí…“
***
Jsou tvrdohlaví režiséři. Jak to řešíte?
„Jsou. Řeším to tak, že se jim snažím vyhnout. Už jsem zažil všelicos. Takže i vzdor takovému režisérovi neudělám to, že bych opustil projekt. To se nedělá. Ale víckrát už s ním netočím.“
***
V Pohádce pohádek účinkují fantaskní zvířata. Podílel jste se na jejich podobě?
„Ten film se vyznačoval dlouhými přípravami. Lítal jsem s režisérem a mluvil otevřeně do výběru lokací z hlediska kamery. I jednotlivé figury vznikaly dlouho, takže jsem mohl promluvit i do toho. Je to jiný film, než je zvykem v USA. Není to velkonákladový velkofilm. A tak zvířata byla modely, jež se digitálně dotvořily. Nebylo to snadné, ale snad se to povedlo.“
***
Teď trikům vládnou počítače. Je snadné tak pracovat? Uplatní se vaše zkušenosti, stará škola?
„Musím uznat, že digitální kamera je výhodou. Práce s ní sice ztrácí jisté mystérium, ale je to operativní a pružné. U klasické technologie se čekalo do druhého dne na natočený výsledek. Teď je k vidění hned. To dobré je. A mám to rád. Po technické stránce mám u sebe digitálního poradce, jenž mi poví, zda se s tím dá v počítači něco dělat, nebo ne. Takže když se spojí zkušenost a elektronické možnosti, je digitalizace přínos. Zmiňovaná Pohádka pohádek měla i přesto problém. Improvizace režiséra. Chtěl improvizovat pořád. To se dá nějak řešit, ale jako výjimka či nutnost, a je to problém. Aby vše šlo, jak má, tak musím mít promyšlen záběr po záběru. A když někdo improvizuje pořád, je toho příliš i s digitální technikou…“
***
Dokáže vás i po 30 letech spolupráce David Cronenberg něčím překvapit nebo dokonce zaskočit?
„Ale jo! On totiž netočí nikdy film stejně a stejný film jako před tím. Takže pokaždé…
***
Jak jste se seznámili a hlavně, jak se dá s Cronenbergem vydržet tak dlouho?
„Byla to šťastná náhoda. Hledal na film nového kameramana. Tak jsme si sedli a … a trvá to dosud“.
***
Allen nebo Kubrick? S kým byste točil radši?
„S oběma. S Kubrickem to už bohužel nejde. S Allenem mám šanci. Točil bych s ním rád.“
***
Který ze svých filmů máte nejraději? A který z těch co se promítají tady na Febiofestu?
„Rozhodně Nahý oběd. Obecně. A z těch na Febiofestu/… Peter Suschitzky se podíval na papír, které filmy jsou na něm/… „no, tak to Cosmopolis. Ale abychom si rozuměli. Ta volba není jen o mé práci. Ne. Nikdy. Já se na film dívám komplexně, jako na celek.“
***
A nejnáročnější film kameramansky?
´Cosmopolis´. To byl jeden z mých opravdu nejtěžších. Každý film má úskalí, ale když se točí v autě, je to hrůza. Nebýt to David Cronenberg, nešel bych do toho. Dostal jsem už v životě pár scénářů, co se odehrávají v autě a odmítl je. Tohle byla technická výzva. A stačilo to.“
***
Vaše epizoda Hvězdných válek je všeobecně brána za nejlepší vůbec. Proč jste netočil i jiné?
„Je to jasné. V jiných mají hlavní role loutky. Stroje. A to nemám rád. Točím rád s lidmi…“
Jak pohlížíte na dodatečnou digitalizaci filmů točených klasickou technologií?
„Někdejší triky je dobré technicky vylepšit. Ale měl bych u toho být. Takhle se zvýrazní třeba barva, kterou bych nepreferoval. A změní to atmosféru scény. Jinak ale nejsem nepřítel digitalizace. Musí se s tím ale opatrně. A když mě nikdo nepřivolá, vzniknou divné věci. A pak už ani své filmy nepoznávám. To je špatné. Řeší to totiž nějaký technik. Ne já. To je malér. Nemám šanci cokoli ovlivnit. A zírám. Je to případ Nahého oběda. Výsledek na mě působí, jako kdyby technik nějak nastavil přístroj, šel na oběd, a když se vrátil, zapomněl si sundat černé protisluneční brýle. Po půlhodině je totiž celý film přesvětlený…“.
A protože digitalizace filmů je i náš problém, dosud se u nás diskutuje a autoři protestují jako i Peter Suschitzky, máme to za dobrou tečku zajímavé besedy. A dobrý důvod k zamyšlení. Zdá se, že by stačilo málo, zvát autory a byl by klid. Ale čas jsou peníze a operátor ví asi líp, jak by mistrovský film měl vypadat než autoři, co snímku věnovali péči a kus života.
Hodnocení: 100 %
Richard Koníček
Foto: © Ing. Olga Koníčková, www.febiofest.cz