Mezinárodní sochařský festival Sculpture Line 2018/Praha: Kryštof Hošek: Like aneb kde a kdy to vůbec nemusí vyznívat jako symbol souhlasu či pochvaly!

12.07.2018 13:23

Můstek  - Praha

13. 6. - 30. 9. 2018

 

 

 

 

 

 

Sochařský festival Sculpture Line 2018 - letošní 4. ročník se oproti předchozím letům rozrostl do 12 měst a 3 zemí. Představil sochy a výtvarné objekty předních domácích i mezinárodních tvůrců ´pod širým nebem´.

 

Kryštof Hošek v rámci Sculpture Line 2018 na pražském Můstku vystavil svou (zcela nepřehlédnutelnou) bělostnou skulpturu Like (6), která kolemjdoucí upoutává velmi. Láká je k fotografování - u ní, v ní, před ní, za ní ... atp., protože se jim líbí, je totiž   hyperrealistická.

 

Na své dílo použil Hošek pryskyřici a kov

 

Ruka s pevně sevřenými prsty a palcem

vztyčeným vzhůru v sobě

obsahuje gesto v západní kultuře obecně známé,

vnímané jako symbol souhlasu.

Skelet ruky, který z gesta vychází,

však odkazuje na smrt a zánik,

a tím jeho ryze pozitivní vyznění relativizuje.

 

 

V současné společnosti je toto gesto masově používaným symbolem sociálních sítí.

Přítomnost nebo nepřítomnost palce pod postem může vést

k duševním kolizím a psychologickým traumatům všech účastníků procesu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uživatel, který vloží post, ať už jde o fotku domácího mazlíčka,

zážitek z výletu nebo názor na politickou situaci,

očekává od ´přátel´ zaslouženou smršť lajků.

Počet lajků je pro něho mírou společenského uznání a úspěchu

- frustrovaný -

když jich není dostatek,

- blažený pokud mnoho -

neustále kontroluje sociální sítě,

zda přicházejí nové lajky a zatracuje ´přátele´, kteří mu nelajkli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stává se posedlým ve sbírání lajků a v neustálém vršení postů.

Kvůli získání lajků se přizpůsobuje veřejnému vkusu a stylizuje se do rolí,

ve kterých chce být veřejností přijímán.

Protože včerejší lajk už lze považovat za zaručený ´death-like´,

ve svém tempu nesmí nikdy polevit.

Oproti dávnému starověku,

kde při krvavých veřejných představeních rozhodoval postoj palce o životě a smrti,

rozhoduje v naší kultuře o pomíjivém bytí a nebytí uživatele sociálních sítí

a

stává se mimoděk symbolem zániku skutečného života

ve prospěch jeho přitažlivější virtuální podoby,

vnímané jako symbol souhlasu.

 

 

Kryštof Hošek (*1984)

  • absolvent ateliéru sochařství na AVU v Praze
  • vystavuje na samostatných (autorských) i skupinových výstav doma i v zahraničí
  • vedle volné tvorby se příležitostně věnuje dalším sochařským disciplínám
  • věnuje se zakázkám do exteriéru i interiéru v nejrůznějších materiálech a technikách
  • je zastoupen v soukromých i veřejných sbírkách

 

Ve své sochařské tvorbě se Kryštof Hošek věnuje primárně figurativním motivům. Plastikami, které oscilují na hranici dekadence, karikatury a pop-artu, kriticky reaguje na současné společenské nebo politické dění. Jeho rukopis nabývá místy až hyperrealistické formy. V tomto názoru vznikají působivé, výtvarně vizuální objekty

  • žije a pracuje v Praze

 

Jungmannovo náměstí

  • prostor dnešního náměstí existoval již ve středověku
  • po Josefu Jungmannovi bylo pojmenováno roku 1878, kdy sem byla umístěna jeho socha
  • uprostřed náměstí stojí špalíček dvou historických domů a za nimi se nachází kubistický sloup s lucernou, který je ojedinělým dílem české kubistické architektury. Byl postaven roku 1913 podle návrhu architekta Vlastislava Hofmana
  • dominantou náměstí je chrám Panny Marie Sněžné, jehož součástí je veřejně přístupná Františkánská zahrada
  • na nároží Jungmannovy ulice a Národní třídy stojí palác Adria. Palác je postaven ve stylu rondokubismu podle projektu Josefa Zasche a Pavla Janáka a je významnou architektonickou památkou. Na jeho výzdobě se podíleli přední čeští sochaři

 

110 00 Praha 1

Jungmannovo náměstí

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

www.sculptureline.cz