Martin Velíšek a Aurel Klimt: Filmové loutky aneb jak bude, sakra, ta Lajka asi vypadat?!
Galerie Millennium - Praha
5. 8. - 6. 9. 2015
Vernisáž nové výstavy, tentokrát prodejní výstavy filmových loutek, na kterých s režisérem a animátorem Aurelem Klimtem spolupracoval výtvarník Martin Velíšek, uvedl prof. Jiří Kubíček. Zhlédli jsme postavy např. Plivajícího čerta či naštvaného Čochtana z animovaných filmů podle knížky Jana Wericha Fimfárum, nebo další loutky z filmu Hrbáči z Damašku (2006), jako např. Opičící se spratek Murad či Malý rybář. Výstavu jsme doplnili kresbami a skleněnými vázami Martina Velíška.
Výstavy loutek ze svých filmů připravují Klimt s Velíškem od roku 2007. Tehdy se rozhodli připravit některé z loutek na prodej. Výtěžek pomáhá i vzniku připravovaného celovečerního loutkového scifi filmu Lajka. Vypráví příběh slavného psa - průkopníka kosmonautiky, který se oproti realitě, kdy ve vesmíru našel smrt, dostane na planetu, kde žijí všechna do vesmíru vystřelená a navždy ztracená zvířata. Po dlouhé době nikým nerušeného soužití s místními živočichy k nim však doputují i dva lidští kosmonauti. Podle webu projektu by měl být film hotov do roku 2017.
Cesta Aurela Klimta k loutkovému filmu začala na pražské filmové škole FAMU, kde v 90. letech min. století studoval. Jeho profesorem nebyl nikdo ´menší´ než klasik světového animovaného a především loutkového filmu Břetislav Pojar. Odtud zřejmě pramení jeho hluboký a niterný vztah k loutkovému filmu.
Pro svůj absolventský film ´O kouzelném zvonu´ zvolil Aurel Klimt technologii poloplastické loutky, kterou proslavil ve svých ´medvídcích od Kolína´ jeho profesor Břetislav Pojar. Na tomto filmu se Klimt také poprvé setkal s výtvarníkem, s nímž většinou spolupracuje dodnes, s vynikajícím ilustrátorem Martinem Velíškem.
Všechno si na filmu dělali sami. Loutky i kulisy, které pak Martin Velíšek pomaloval. Martin byl autorem výtvarných návrhů a Aurel vymýšlel technologii, která udělala z ploché kresby reliéf a určila pohybové možnosti poloplastických loutek.
Pohádka ´O kouzelném zvonu´ je ale taková trochu bláznivá pohádka, ve které našly zalíbení nejen děti, ale i mnozí dospělí. Už to nebylo krátké školní cvičení, ale profesionálně zvládnutý 15minutový film, což je ve světě animace již dosti náročná metráž. Po něm bylo jasné, že český loutkový film neodejde do hrobu s Břetislavem Pojarem a Vlastou Pospíšilovou, ale naopak, že těmto nehynoucím Mistrům vyrostla v osobě Aurela Klimta mladá a velmi zdatná konkurence.
Česká veřejnost však vnímá Aurela Klimta především jako jednoho z hlavních tvůrců a hlavního organizátora 2 celovečerních loutkových filmů ´Fimfárum Jana Wericha´ a v roce 2006 dokončeného ´Fimfárum 2´. K realizaci obou filmů se Klimt opět spojil s výtvarníkem Martinem Velíškem. Pro ´Fimfárum Jana Wericha´ vytvořili pohádky ´Fimfárum´ a ´Franta Nebojsa´, zatímco pro ´Fimfárum2´, jež obsahuje 4 pohádky 4 režisérů, natočili pohádku ´Hrbáči z Damašku´. Každá z pohádek byla natáčena v jiném studiu. Ta Klimtova v jeho vlastním studiu ZVON, které založil v roce 2003 v Malešově poblíž Kutné Hory. (zdroj: Jiří Kubíček, výběr)
Doc. Aurel Klimt (* 1972 v Žilině na Slovensku)
Po maturitě na gymnáziu (1990) vystudoval Katedru animované tvorby na FAMU, kde se nejprve věnoval kreslené animaci, poté v ateliéru Radka Pilaře videoartu a později pod vedením Břetislava Pojara loutkové animaci, kde (1999 – 2006) působil jako externí pedagog a od r. 2006 jako vedoucí Katedry Animované tvorby FAMU. Na mezinárodní festivaly se dostaly již jeho studentské filmy, za svou tvorbu získal mnohá ocenění včetně nominace na studentského Oscara. Od dokončení školy pracuje Klimt především na svých autorských filmech, kdy si zajišťuje scénář, střih, animaci, režii, scénografii a většinou i námět, u některých i výtvarnou stránku. Klimt patří k těm tvůrcům, o kterých se mluví jako o pokračovatelích tradice českého loutkového filmu.
- Filmografie; „Maškin zabil Koškina“ (podle D.Charmse), „O kouzelném zvonu“ (výtvarník: M. Velíšek, absolventský film, který získal řadu festivalových cen), „Pád“ (podle D.Charmse, výtvarník P.Poš), „Fimfárum Jana Wericha“ (pohádky „Fimfárum“ a „Franta Nebojsa“ – výtvarník M.Velíšek), „Fimfárum 2″ („Hrbáči z Damašku“ – výtvarník M.Velíšek“), „Sklárna“ (experimentální kombinovaný film pro EXPO v japonském Aichi s 3D animací postav podle modelů sochaře I. Kitzbergera).
Martin Velíšek (*1963)
Po maturitě na Sklářské škole v Kamenickém Šenově, původně sklářský výtvarník, navštěvuje VŠUP jako žák prof. S. Libenského, dnes malíř, kreslíř a žádaný ilustrátor. Jako výtvarník animovaného projektu „Fimfárum“ získal dva České lvy. Vedle své volné tvorby sklářského výtvarníka, malíře a ilustrátora spolupracuje s Klimtem na jeho filmech. Filmové loutky na závěr pomalovává.
Své skleněné vázy vystavoval s úspěchem po celém světě. Je členem České Filmové Akademie.
1992 – připravil s Michalem Machatem sérii výstav, které vyvolaly skandál, protože některé obrazy byly označené za obscénní a tak musely být zakryty.
Prof. Jiří Kubíček (1944)
Absolvent DAMU - katedry loutkářství.
Dramaturg Krátkého Filmu Praha,
vedoucí Studia Bratři v triku (studio kresleného filmu).
Člen výkonného výboru ASIFA.
Scenárista mnoha animovaných filmů a televizních seriálů.
118 00 Praha 1 – Malá Strana
Tržiště 5
Máme otevřeno denně kromě pondělí: 12.00 - 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva, wikipedia)
Foto: © Ing. Olga Koníčková