Martin Krajc | Tinto de verano aneb ve španělštině ´tinto´ znamená tmavou červenou, je to barva vína a krve… DSC Gallery - Praha
DSC Gallery - Praha
19. 7. - 29. 8. 2018
Opojné ´tinto de verano´
Na vernisáži nové výstavy maleb Martina Krajce,
kde bylo vystaveno 16 velkoformátových figurálních autorových obrazů, akrylů na plátně,
byl Martin Krajc osobně přítomen.
Po 3 letech se vrací Martin Krajc do galerie DSC s novým souborem obrazů,
vycházejících z jeho mnohaletého obdivu Španělska,
jeho životního stylu, kultury a přežívajících tradic,
který jej zasáhl od prvého okamžiku, kdy jej ještě jako stipendista v roce 2007 navštívil.
Spojnicí mezi dnešní výstavou a minulou výstavou Welcome to Paradise (2015)
je obraz s dívkou se zavřenýma očima,
odkazující k autorovu silnému zaujetí světem modelek,
jejíž mysl nyní naplňují rozmanité vzpomínkové střepy, n
ěkdy mužské postavy v uniformách a některá zvířata,
neodmyslitelně spjatá se španělským prostředím,
jindy jako by se dívka rozhodovala mezi pláží, dramatickým soubojem člověka a býka,
plameňáky a přehlídkovým molem.
Obrazy vedle sebe a přes sebe kladou protichůdné výjevy,
aniž by autor podával výklad jejich vzájemných souvislostí.
Vysledování možných spojitostí ponechává v rukou divákovi.
Vytváří volnou, tekoucí kompoziční stavbu, nezávislou na čase a místě,
do níž může vejít náhodně zahlédnutá událost i zážitek z díla jiného autora,
spatřeného v galerii.
Vizuální svět Krajcovi poskytoval nepřeberné množství podnětů,
shrnutých tentokráte do dvou velkých komplementárních obrazů,
zavěšených proti sobě a
3 provázaných triptychů, naplněných žhavou atmosférou a silným výrazovým pnutím.
Se Španělskem je neodmyslitelně spojená lehká letní vinná směs „tinto de verano“,
jejíž pojmenování poskytlo název otevírané výstavy,
a zároveň slouží za metaforu Krajcova
bezprostředního malířského postupu,
dlouhodobě setrvávajícího na hraně obdivuhodné lehkosti štětcového kresebného podání
a průzračnosti barevně odstupňovaných ploch.
Nápoj „tinto de verano“ předurčil i nosnou červenou barvu letošních obrazů,
jejíž výrazový rejstřík obsahuje široké stavy smyslových vášní rozkoše a zármutku,
naprostého uvolnění a rozhodné soustředěností.
Valéry červené, přecházející od světlé růžové po temnou karmínovou,
od akvarelových lazur po husté pastózní nánosy,
strhují emotivní silou, jež vyvolává obrodu vnímání.
V mysli doznívají ještě dlouho poté, co je zrak již přestal pozorovat.
Červená shrnuje napětí života a smrti, pomíjivého okamžiku i tragického osudu,
tolik příznačného pro životy toreadorů, vytvářejících v posledních obrazech protiváhu modelkám.
Zřetelnou novinkou v Krajcově práci
se stal souběh opačných typů malířských přístupů,
jak napovídá levá část triptychu s tanečnicí a lovcem,
založená na spolupůsobení formálních a tematických střetů dynamické světelné féerie a temné,
téměř roztřesené kresby,
již vyvažuje gesticky pojatá pravá část triptychu.
Martin Krajc v letošních obrazech rozvíjí účinné formální postupy,
ať šlo o nabývání a vytrácení znázorňovaného tvaru,
jenž jako by současně je a není, patrného ze zjevujících se či mizejících postav,
či o prolínání venkovního prostředí koridy s vnitřním prostorem uzavřené místnosti
s opakující se vrtulí klimatizace u stropu.
Bezprostřední individuální tělesné gesto,
nabývající na tváři modelek někdy až podobu grimasy,
se nachází vedle nadosobních uniforem.
Z proměnlivého proudu vynořujících se představ na plátně ulpívají zlomky a trsy,
které zastupují Krajcovi dějové hybatele.
Jedny po druhém uvádí do svých obrazů,
aby je vytrhl ze zapomnění a nadal neopakovatelným životem.
(text: Karel Srp)
Kurátor výstavy: Karel Srp
Martin Krajc (* 1984 Praha)
- 2003 - 2009 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Michaela Rittsteina a Vladimíra Skrepla
- v rámci studia působil půl roku na madridské Facultad de Bellas Artes de Universidad Complutense, kde se inspiroval španělskými Mistry
- převážně se soustředí na médium obrazu a rozpracovává ho do různých forem
Pro Martina Krajce je typický jeho mimořádně uvolněný expresivní malířský rukopis, který se stal jeho poznávací značkou již na škole. Jistá míra jednoduchosti v kombinaci se silnou expresí z něj dělá jednoho z nejpozoruhodnějších současných mladých expresionistů. Motivem obrazů, které variuje v cyklech, mu jsou velkoměsto, figury a zvířata v modernistických interiérech nebo z posledního období zobrazení naddimenzované figury inspirované estetikou a zobrazovacími principy současné reklamní a umělecké fotografie. Důležitým se pro autora stalo členství v umělecké skupině Obr., se kterou prezentoval svoji tvorbu v rámci putovních výstavních projektů v České republice, Slovensku a Německu.
- pravidelně vystavuje na svých autorských výstavách
- je zastoupen v důležitých veřejných a soukromých sbírkách umění
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva/dscgallery)
Foto: © Ing. Olga Koníčková