Markus Hanakam & Roswitha Schuller a Janek Rous: Přízrak a Travertin aneb proč děláme úplně něco jiného, než jsme v mládí chtěli?!
Rakouské kulturní fórum – přízemí - Praha
12. 8. – 25. 9. 2015
Na vernisáži nové výstavy ´Přízrak a Travertin´ v pražském RKF, ke které mimo jiné promluvila i Zuzana Jakalová, jsme zhlédli dvě videa s anglickými titulkami, která představují konfrontaci děl rakouského uměleckého dua Markus Hanakam & Roswitha Schuller a českého výtvarníka Janka Rouse. Všichni tři umělci byli zahájení přítomni.
Obě videa, i když vizuálně rozdílná, spojuje zájem o pseudodokumentární žánr a konstruované či alternativní životní osudy. U Janka Rouse tento zájem reprezentuje pnutí mezi aktuálním a vysněným povoláním zúčastněných aktérů, u Hanakama a Schuller se projevuje spíš v rovině paralelních biografií zasazených do konkrétních interiérů architekta Adolfa Loose.
Obě díla jsou výsledkem rezidenčních pobytů v Rakousku, respektive v České republice: Janka Rouse prostřednictvím vídeňského KulturKontaktu a Hanakama & Schuller v Open A.I.R. v Plzni 2015.
Ve videu Přízrak, jehož autorem je Janek Rous, který pracuje na principu skryté kamery přímo u aktérů v místě jejich výkonu, vnímáme pnutí mezi aktuálním a vysněným povoláním zúčastněných aktérů. Rousův videovýzkum významu práce v životě člověka je inspirován touhu nalézt možné odpovědi na otázky, jaké profesní dráhy si vybíráme, z jakých důvodů tak činíme, a jaký ke své současné profesi máme vztah (tj. jako když pošťák chtěl být dříve konstruktérem letadel).
Plyne z toho, že velká část lidí, a to je bohužel dost častý fakt, považuje svou práci spíš jako aktivitu nutnou k vlastní obživě, než jako opravdovou potřebu ji vykonávat. A důsledkem této situace je osobní nenaplnění vlastní prací, vznikající ekonomická deziluze a následná past bez možnosti úniku…
nás na www.www-kulturaok-eu.cz
spíš také napadla otázka, že by neškodilo se aktérů také zeptat, proč tu vysněnou práci se jim nepovedlo uskutečnit?!
Ve videu Travertin, jehož autory jsou Markus Hanakam & Roswitha Schuller, se jedná o složitý, postupně se tříštící narativ , který se odehrává na pozadí luxusních plzeňských interiérů vzniklých podle návrhů architekta – puristy Adolfa Loose. Prolínají se pohledy různých zúčastněných na zdánlivě známou rodinnou firmu a její impérium technologie, zaměstnanců, výrobků a know-how, jež prokládáme odkazy k futuristicky nereálným úkazům, či doplňujeme obsedantním vypočítáváním variant personálního obsazení různých pozic širokou paletou pracovníků. Video si ve svém výsledku zahrává s naší důvěrou v předkládané informace….
Markus Hanakam (*1979 Essen, D) & Roswitha Schuller (*1984, Friesach, A) - na foto vlevo
- žijí a pracují ve Vídni a v Essenu
- pracují především s videem a souvisejícími formami – fragmenty textů, obrazy, s objekty, které jsou specifické pro dané místo
- od 2004 působí jako duo
- jejich práce byly prezentovány v muzeích, na mezinárodních festivalech – mj. v New Yorku (Videodumbo Festival 2013), Paříži (Recontres Internationales 2012 at Palais de Tokyo), Istanbulu (ISEA 2011) či v Moskvě (4th Moscow International Biennale for Contemporary Art 2011)
Janek Rous (*1981, Praha)
- pracuje od roku 2009 jako redaktor v artycok.tv, internetové platformě pro současné umění, která zaznamenává a spoluvytváří dění na výtvarné scéně a s ní související kulturní aktivity. Působí také jako filmový tvůrce; zvláště se zaměřuje na kriticky laděné dokumenty, které v příznačných okamžicích odkazují na uměleckou scénu a dané společensko-politické pozadí. (na foto dole vlevo)
Zuzana Jakalová (*1986, Bratislava) je kurátorka a kulturní manažerka. V současné době pracuje jako kurátorka rezidenčního programu MeetFactory v Praze a kurátorsky a koordinačně zastřešuje také prostor pro aktuální umění Prádelna Bohnice. Publikuje pravidelně texty mimo jiné ve Flash Art CZ/SK, A2, artalk.cz. (na foto vpravo)
Kurátorka: Zuzana Jakalová (připravila koncept výstavy)
110 00 Praha 1
Jungmannovo náměstí 18
Máme otevřeno: pondělí – pátek: 10.00 –17.00 hodin kromě rakouských a českých svátků
Vstup: volný
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková