Lubomír Typlt: 370° kruhu aneb když spojíme stará kola s moderními deštníky...
DSC Gallery – Praha
17. 8. - 19. 9. 2017
Na vernisáži nové výstavy 370° kruhu, jejímž autorem je výtvarník Lubomír Typlt, byl autor osobně přítomen. Lubomír Typlt představil svou aktuální tvorbu a po 10 letech se také vrátil k tvorbě objektů. Hned při vstupu do galerie nás jistě strhne vizuálně nápaditá instalace Typltových objektů Kolonizace, již Typlt stvořil ze starých (již nepotřebných) kol a spojil je s vesměs navzájem stejnými červenými deštníky (18 kusů).
Výstava je nazvaná podle jednoho z jeho textů pro hip-hopovou skupinu WWW.
370° kruhu je z rodu neskutečných stavů, jako je například kulatá krychle.
"Odchýlení od normy předmětu mi zpětně umožňuje vnímat zvolený předmět v jeho zdánlivě obyčejném a prostém působení," uvedl Typlt.
Vernisáž byla zahájena slovy galeristky: „Jsem ráda, že se zdařila výstava Lubomíra Typlta a že ji kurátoruje Karel Srp, jenž sleduje Typlta už 20 let. Ví o něm a jeho tvorbě asi nejvíc, navíc je mimořádně kvalifikovaným kurátorem této výstavy, jako emeritní šéfkurátor GHMP, a především jako autor projektu výstavy Typlta.“
Karel Srp, kurátor výstavy: „Já jsem zase rád, že se podařilo pro díla Lubomíra Typlta najít tento krásný prostor. Autor tu prezentuje současné práce a část expozice byla vytvořena dokonce přímo pro Galerii DSC. I když nejde o výstavu bilanční, ale cíleně průřezovou, najdeme zde reminiscence všech dosavadních autorových tvůrčích etap. Jsou koncentrovány v aktuální tvorbě.
Výstava je opravdu ´šita´ na míru tohoto galerijního prostoru. Nejnovější obrazy vytváří autor specifickou technikou.
Typltovy obrazy v divákovi zanechávají silný emotivní dojem. Samota či smutek dostávají podobu těch nejintenzivnějších odstínů barevné škály od fuchsiově růžové po námořnickou modř. Barevnost RGB začal používat již v roce 2006 v Berlíně. Základní barevnou škálu tehdy doplnil o žlutou, která v obrazech zastupovala světlo. Teprve postupem času barevnou škálu ještě více zredukoval na komplementární barvy zelenou a červenou, jež doplňuje modrá.
Výstava v zadní části galerie, z ulice skryté, nabízí tedy autorovy typické ostře expanzní vize. Jde o obrazy vysoce expresivní a lze se jen domýšlet, jak takovýto autorský pohled vznikl. Až nám jednou budoucnost odhalí autorovu minulost, tak snad teprve pochopíme, co a proč autora k takovýmto obrazům inspirovalo.
Hledal bych marně vhodné slovní spojení pro transparentní část výstavy představené směrem do ulice. Módní výrazně barevné deštníky a stará zubem času postižená archetypální kola. Sám autor tuto část výstavy nazval Kolonizací.
Uprostřed při průchodu expozicí celé výstavy se setkáme s typickým typltovským figurálním motivem. Navazuje, mnohočetně, ale kultivované, na jeho počáteční a dodnes mimořádně slavný obraz, oběšení kočky. I slavní malíři malovali podobné drastické výjevy. Motivy z pitev a podobně. Zda autor onu nebohou kočku ale opravdu věšel, s jistotou nevíme. (Galeristka promptně Srpovu řeč doplnila, že pokud ano, tak jistě z ryze uměleckých důvodů. Sám Typlt se v té chvíli ale jen záhadně usmíval). Každopádně bude jednou ten jeho obraz přiřazen k takovým mementům, jakým je Munchův Výkřik.
Nové obrazy, využívající moderní barevnici RGB, posouvají práce autora dál od podobných figurálních témat již dříve autorem vytvořených.
Autorský rukopis je ale zachován, což je důležité i přes výrazové novum v barevnosti.
A ještě jeden detail je možné zaznamenat. Tváře na obrazech zvážněly. Zejména v obraze nazvaném Parlament. I to svědčí o dalším autorském posunu.
Jsem rád, že výstava představuje oba směry tvůrčího vyjadřování autora. Instalace a expresivní obrazy," dodal Karel Srp.
Lubomír Typlt dodal: „Ano, objekt Kolonizace byl vytvořen přímo pro prostor Galerie DSC a odpovídá uměleckosti prostoru. Za což děkuji Galerii DSC, která mi dala volnou ruku a realizaci této instalace umožnila. “
Vybráno z tiskové zprávy
Ústředním z vystavovaných objektů je instalace kola s deštníky, která nese název Convoy. Na námět podle svých slov výtvarník přišel díky sérii obrazů dívek ve větru, kterým vítr rval deštníky z rukou. Motivem dívek s deštníky také odkazuje na obrazy z 19. století. Samotné kolo, které postavil, se pak stalo předlohou pro další obrazy (oleje na plátně).
"Nikdy jsem nemaloval zátiší. Namísto toho jsem si jako model postavil instalaci, která sama musela obstát jako umělecký artefakt. Až potom jsem udělal ten posun, že jsem objekt namaloval. Primárně se pořád považuji za malíře. Stále to kolo můžu zasadit do jiného prostředí, řešit vztahy mezi barvami, tak moje malby vznikají,"
řekl Lubomír Typlt.
Typlt proslul zejména malbami syrových figur,
často s potměšilým výrazem a vždy v sytých a kontrastních barvách,
které utvářejí neopakovatelnou atmosféru.
Není v nich místo pro dekoraci.
"Chtěl jsem, aby na výstavě byl nejen zbrusu nový objekt,
ale aby na ní zazněly všechny tři polohy jeho malby - jednak figurální,
v níž došlo k očividné změně v rukopisu a barevného pojetí,
a jednak objektové, která se rozvinula v obou svých polohách, konstruktivní i expresivní,"
sdělil kurátor výstavy Karel Srp.
110 00 Praha 1 – Staré Město
Dlouhá 5
Vstupné: zdarma
Hodnocení: 100 %
Zapsal Richard Koníček
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/lubomir-typlt-mladi-bozi-aneb-o-cem-by-tak-mohli-snit/
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/lubomir-typlt-tikajici-muz-a-jakub-spanhel-slepice-v-pekle/
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/akt-2016-aneb-proc-se-timto-nazvem-vystavy-klameme/