Lotar Neumann: Fotografie / Photographs aneb dosud málo známý fotograf, žijící v exilu
Lotar Neumann: Fotografie / Photographs aneb dosud málo známý fotograf, žijící v exilu
23. května - 8. září 2013
Galerie Josefa Sudka - Praha
(byt Josefa Sudka z let 1959 – 1976/Josef Sudek´s flat)
Blízko rozkvetlých Petřínských sadů, na Úvoze 24 v Praze 1, připravila Galerie Josefa Sudka unikátní výstavu vybraných 24 fotografií Lotara Neumanna z daru manželky fotografa, paní Věry Neumannové.
Jak nám na vernisáži sdělil kurátor Jan Mlčoch, je tato výstava prvním, i když jen komorním připomenutím významného fotografa a našeho krajana Lotara Neumanna, a tomu odpovídá i komorní prostředí Galerie Josefa Sudka. Výstavu fotografií , dosud nám neznámého Lotara Neumanna, bychom nemohli uskutečnit, kdyby nebylo velkorysého daru Věry Neumannové, která vedle rozsáhlého souboru kreseb Alfonse Muchy (Otčenáš) věnovala roku 2012 do sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze i kolekce manželových fotografií (400).
Po pádu komunismu
Po roce 1989 jsme mohli zhlédnout i první rozsáhlou výstavu fotografií Josefa Koudelky v Uměleckoprůmyslovém muzeu Praze (1990), dále expozici Československá fotografie v exilu (1992) a Česká fotografie v exilu (1996). Na obou výstavách jsme si připomenuli nejvýraznější osobnosti exilové fotografie, z nichž některé v té době již nalezly cestu do světových periodik a výstavních síní (Josef Koudelka, Jan Lukas, Antonín Kratochvíl, Jitka Hanzlová, Tom Drahoš a Helena van der Kraan).
Ale Lotara Neumanna, protagonistu současné výstavy, jsme stále opomíjeli. Teprve ve Švýcarsku manželkou Lotara N. založená nadace Fondation Neumann nám otevřela oči a zpřístupnila dosud nepříliš známé fotografické dílo Lotara Neumanna.
Fondation Neumann
Jak jsme již uvedli, po manželově skonu založila paní Věra nadaci Fondation Neumann, jež vedle vytvoření stálé expozice secesního skla pořádala v rekonstruované konírně zámku v Gingins výstavy evropského i českého umění. Roku 1999 tam byla ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze uvedena přehlídka rané tvorby fotografa Františka Drtikola (reprízovaná roku 2000 v Praze). Obě organizace společně později představily v Obecním domě unikátní soubor kreseb Alfonse Muchy k jeho bibliofilskému tisku Otčenáš. Roku 2012 Věra Neumannová tento soubor velkoryse darovala do České republiky. Paralelně byla do fotografické sbírky UPM předána kolekce fotografií Lotara Neumanna, o darech do dalších státních sbírek se jedná. Za svoje sociální a kulturní aktivity obdržela Věra Neumannová roku 2008 ve své staré vlasti cenu Gratias agit.
Ze života Lotara Neumanna a jeho rodiny
Lotar Neumann se narodil 10. března 1918 v Chlumci nad Cidlinou. Pocházel z české židovské rodiny, jež se ve 30. letech přestěhovala do Prahy; v Libni vlastnila firmu na barviva. Lotarovo vysokoškolské studium chemie přerušila válka. Za okupace se začal věnovat dalšímu koníčku – fotografii. Atmosféra protektorátu se však stávala neúnosnou. Přítel ze studií Ivan Rubeš dal Lotarovi svůj osobní průkaz, který nahlásil jako ztracený. Do určité doby tento doklad pomáhal Lotarovi přežít, ale nakonec ho jedné noci gestapo zatklo a odvezlo neznámo kam. Po válce se ukázalo, že to byli převlečení přátelé, kteří jej – v době hrozícího prozrazení – odvezli na bezpečnější místo na venkově. V koncentračních táborech mu zahynulo 38 příbuzných. Lotar s bratrem se po válce znovu vrátili k výrobě barev, ale jejich práci překazila v roce 1948 další diktatura, tentokrát komunistická.
Roku 1948 si Lotar vzal absolventku Baťovy školy práce Věru Tlapákovou, nedlouho poté rodina emigrovala do jihoamerické Venezuely. V roce 1962 nalezli nový domov znovu v Evropě ve švýcarském Gingins, kde si koupili zámeček s překrásným výhledem na jezero a hory. Lotar se s manželkou v následujících letech vedle vášně pro fotografii také intenzivně věnoval sběratelství uměleckých děl.
Smrt ho zastihla v Gingins 13. července 1992.
Z historie dochovaných fotografií
Nejstarší dochované fotografie Lotara Neumanna jsou asi z roku 1946. Jde o pražská zákoutí, stěny a ohrady s potrhanými volebními plakáty i o černobílé práce, které vznikly až v exilu, ve Venezuele, pak na nejrůznějších místech světa: New Yorku, Londýně, Itálii, Španělsku a severní Africe. Od 40. do 60. let byl autorem řady dokumentaristických prací, které zachycují život světových metropolí, současně vytvářel i ryze experimentální díla. Pouliční ruch měst střídal s detaily oprýskaných dveří a zdí, arabský svět snímal se stejným citem jako záběry italských i amerických měst. Vrcholem Lotarovy tvorby je soubor barevných fotografií z roku 1967 ze slavné londýnské ulice Carnaby Street, kde se soustředily butiky generace hippies. Na přelomu 60. a 70. let autor odjel na dvouměsíční cestu po Indii, odkud si přivezl rozsáhlý soubor fotografií, zveřejněný později pod názvem Setkání (Begegnungen- je uchována ve vitríně Galerie Josefa Sudka).
(Zpracováno na základě textu autora výstavy Jana Mlčocha)
Ve výstavní síni jsme si mohli prohlédnout ještě další knihu, a to o sbírkách Lotara Neumanna: L´Art 1900 - Georges de Bartha.
Závěrem nepříliš veselá zpráva
Potomci Lotara Neumanna - dvě dcery se v současné době rozhodly, že sbírku i zámeček v Ginginsu rozprodají…
Galerie Josefa Sudka
Úvoz 24
110 00 Praha 1
Máme otevřeno::
duben–září : středa až neděle 11.00 —19.00 hodin
říjen–březen: středa až neděle 11.00—17.00 hodin
Vstupné: 20 Kč
Ing. Olga Koníčková
Foto: UPM, Lotar Neumann - dědicové/Heirs