Libuše Pilařová – Kverková: ´Město a krajina´ aneb co je za přírodou?!
Archiv hl. m. Prahy: Clam-Gallasův palác
18. 9. – 2. 11. 2014
Na vernisáži obrazů míst a motivů ze staré Prahy, krajinomaleb a květinových zátiší jsme se za www.www-kulturaok-eu.cz ocitli zcela náhodou. V překrásných sálech Clam-Gallasova paláce nás náhle obklopilo přes osm desítek obrazů - květinových zátiší, krajinomaleb a nostalgické Prahy, i spousta zajímavých, nepříliš nám známých návštěvníků včetně dětí…
Jak obrazy Pilařové působí na diváka?
Akademická malířka Libuše Pilařová-Kverková je malířkou českého moderního realismu. Již v době studií v Radově ateliéru nejen, že dokonale zvládla techniku malby, ale seznámila se velmi podrobně s tvorbou velikánů české krajinomalby, jako byli Antonín Slavíček či Vojtěch Sedláček.
Pilařová zobrazovanou skutečnost vnímá v širších duchovních souvislostech, jimiž nám dává nahlédnout do dalšího rozměru okolní reality. Malířskou zkratkou a jí vlastním malířským rukopisem, jenž se vyznačuje energickými tahy štětce a hojným užíváním pastózních nánosů olejových barev, dokáže upozornit na pomíjivost detailu, a tak zároveň odkrýt hodnoty trvalejší, ba přímo věčné. Tato autorčina schopnost vidění světa otevírá prostor pro silný estetický zážitek vnímateli uměleckých děl.
Tvorba Libuše Pilařové-Kverkové se tématicky váže jednak k místům staré Prahy, se kterými ji pojí celoživotní vzpomínky, krajinomalby pak čerpají náměty z jižních Čech, kraje kolem Jindřichova Hradce, kde autorka střídavě žije a tvoří již více než třicet let.
U krajinomaleb se snaží malířka odhalit neopakovatelný genius loci určité krajiny a na základě vlastního prožitku a znalosti prostředí, vzpomínek i osobitého vidění místa se nám snaží dopomoci k objevení duchovního i emocionálního rozměru přírodních scenerií. Krajinu sice neidealizuje, naopak ji zobrazuje v její přirozenosti. A tak máme dojem, že příroda je věčná, ale zároveň si klademe otázku::“Co je za přírodou?“
Na tuto otázku odpověděl již Paul Cézanne: „
Příroda je pořád stejná, ale nic, co z ní vnímáme očima, není stálé. Umění musí vyjadřovat chvění jejího trvání s prvky a zdáním všech jejích proměn. Musí v nás vzbuzovat pocit, že je věčná. Co je za přírodou? Možná že nic, možná že všechno.“
Třetím okruhem malířského zájmu umělkyně jsou květinová zátiší. Zaujmou nás svou jednoduchostí. Květy jsou volně rozloženy do váz prostých tvarů či keramických džbánů, někdy doplněné ovocem, aby zátiší bylo kompozičně vyvážené. Celkově zátiší působí zklidňujícím dojmem, bez větší dramatičnosti. Bez nadsázky můžeme říci, že obrazy paní Libuše Pilařové-Kverkové jsou balzámem pro duši v této hektické době.
Všechny tři okruhy malířské tvorby se vzájemně prolínají a doplňují. Co je však pro ně společné, je to, že na každém obrazu nás na první pohled upoutá detailní znalost námětu, dokonalé zvládnutí malířské techniky a ničím nenahraditelný optimismus. Takové jsou obrazy akademické malířky Libuše Pilařové-Kverkové. (zdroj: Vladimír Mach)
Ze životapisu
- narozena: 8. 7. 1928 v Praze
- v roce 1956 absolvovala studium:
Vyšší škola uměleckého průmyslu v Praze (prof. R. Beneš a prof. Z. Balaš)
Akademie výtvarných umění v Praze, (prof. Vladimír Rada)
- žije a pracuje v Praze a v Jindřiši v jižních Čechách
- je členkou Sdružení pražských malířů
Výstavy:
Poděbrady (galerie Ludvíka Kuby), Zámek Žirovnice Dačice (Muzeum), České Budějovice (Dílo, dům umění), Jihlava (Galerie Vysočiny), Mladá Vožice, Jílové u Prahy (Muzeum), Jindřichův Hradec (Muzeum, Zámek, Langrův dům, galerie Inspirace), Olomouc (Dílo), Písek (Muzeum), Praha (Galerie bratří Čapků, Clam-Gallasův palác, Pedagogické muzeum J. A. Komenského, Bruselský pavilon, Galerie Vincence Kramáře, Galerie u Řečických), Třeboň (OB, Zámek), Žirovnice (Zámek), Pelhřimov (Městská galerie), Iserlon (SRN), Hradec Králové (Muzeum), Pardubice (Muzeum), Semily (Salon), Burgwedel, Brémy (SRN)
Praha 1
Husova 20
Máme otevřeno: denně kromě pondělí: 11.00 – 19.00 hodin
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: © Ing. Olga Koníčková