LEE: FOTOGRAFKA V PRVNÍ LINII aneb „Proč ještě o Lee nikdo nenatočil film?“ Kate Winslet

08.10.2024 17:03

 

 

LEE: FOTOGRAFKA V PRVNÍ LINII

v hlavní roli Kate Winslet

REŽIE: Ellen Kuras

ŽÁNR: drama/životopisný/historický/válečný

V našich kinech od 10. 10. 2024

 

 

Lee Millerová žila mnoho životů,

neustále se měnila z touhy osvobodit se od stereotypů, poznat více a učit se více.

Chtěla být vůdčí postavou mezi ženami, a jak slavně řekla:

„Raději udělám fotografii, než abych na nějaké byla.“

Byla to úžasná žena, a proto není překvapující, že Winsletová chtěla vyprávět její příběh

být tím, kdo osvětluje její mimořádné úspěchy a její ohromující emocionální cestu.

 

 

Film zachycuje nejen statečnost Lee Milerové při dokumentování osvobozování Paříže, překročení Rýna, nebo příjezd do koncentračního tábora Dachau,

 ale především její vnitřní boj se strašlivými následky,

které si z těchto zkušeností odnesla.

Lee: Fotografka v první linii, je film o odvaze, ztrátě a hledání vlastní identity.

Příběh ženy, která si neustále kladla otázky

o smyslu svého života, o ceně slávy a o tom, co to znamená být svědkem historie.

Režisérka Ellen Kuras svým filmem ukazuje nejen historii,

ale i vnitřní svět silné ženy,

která se postavila tváří v tvář temným stránkám lidstva.

 

 

Film, který si odnesete sebou

 

Je sice dost filmů, na které divák nezapomene a vybaví si je i po letech. Je – žel – mnohem více filmů, které prolétnou kiny, očima i hlavou a pokud náhodou divák netouží jen po chvilkovém odpoutání se od šedi dnů, nejsou jinak k ničemu. Je však jen málo filmů, které jsou tak silné, že si je divák odnese chtě nechtě, sebou, domů. Má je v hlavě i v duši, vláčí je zítra i později, a když si na ně vzpomene, nebo slyší zmínku, vybaví se mu. Nejen jako odlesk viděného, spoluprožitého, ale jako stále další a další uvědomění si toho, co mu ten film naložil na hřbet a s čím se bude tak nějak vláčet, později třeba už jen nosit, ale rozhodně setkávat v sobě, navždy. Takové filmy, jsou opravdové, syrové, silné jako je lidské utrpení, láska, i život sám. Britům se - jak jinak při tamní, pro ně tak charakteristické, opravdově prožívané a nikoli jen hrané – herecké škole, takové filmy daří. Film Lee: Fotografka v první linii takovým filmem rozhodně je. Distribuční společnost Bioscop nám tak, krátce po sobě, přinesla na plátna našich kin, po zcela atypickém a výjimečném českém filmu Amerikánka, další opravdu silný tentokrát britský, film Lee: Fotografka v první linii.

 

 

Kdo byla Elizabeth 'Lee' Millerová

 

Za vznikem filmu stála Paní Herečka, Kate Winslet. Ano, ona dávná kráska z romantické přídě Titaniku. Dnes už zralá žena jako víno. V části filmu si navíc můžeme udělat i jakousi představu, jak ji budeme vídat zase za dalších pár let. Ale už teď jde s jistotou říci, že ji i v babičkovském věku budeme vídat nadále rádi a stále s úctou.

Právě Kate Winslet způsobila, že se svět konečně pořádně dozvěděl o jedné fotografce, mimořádné a zcela autentické osobě jménem Elizabeth 'Lee' Millerová, narozené v roce 1907 v Poughkeepsie, New York. Winsletová o ní mluví jako o "nezastavitelné síle přírody s ohromnou vášní pro život."

Lee byla na začátku svého budoucího životaběhu, objevena Condem Nastem (první vydavatel časopisu Vogue, od roku 1909). Lee tedy vstoupila do světa médií. Nejprve krátce, jako modelka mimo jiné i pro ono Nastovo Vogue.

Záhy ji však netěšilo být přijímána jen skrz mužský pohled a zkoumána objektivem. Změnila tedy kariéru a přesunula se Paříže, kde vystudovala surrealistickou fotografii u Mana Raye. Následně si otevřela vlastní studio a stala úspěšnou fotografkou. Po čase přišla láska v podobě anglického obchodníka s uměním, Rolandem Penrosem. Odstěhovali se do Londýna.

Právě včas. Vypukla totiž II. světová válka.

Lee Miller odmítla dělat to, co se tam od žen očekávalo a vzdor všemu a všem se vydala na frontu. Stala se tak válečnou reportérkou pro ženské čtenářky britského Vogue. Rozuměla ženám ve válečné vřavě, spoluprožívala oběti války a dokázala zachytit křehkost i zuřivost na zcela mimořádných snímcích opravdu z první linie. Výjimečnost jejích uměleckých dokumentů jí zaručila nakonec, ale přinesla k renomé přední fotografky, konečně a plným právem označení za jednu z nejvýznamnějších fotografů 20. století. Kvůli předsudkům však až příliš dávno po válce.

 

 

Film, o který se zasloužila herečka

 

Kate Winslet se s válečnou součástí minulosti Lee Millerové seznámila náhodu. Oslovila jí však tak mocně, že se kvůli tomu pustila do svého filmového projektu věnovaného Lee. „Před devíti lety mi zavolal přítel z Cornwallu, kde pracuje pro aukční síň. ‚Kate, na nadcházející aukci je úžasný stůl a ty na něj prostě musíš přihodit, příběh za ním je neuvěřitelný!‘ Věděl, jak moc miluji vaření a pořádání velkých večeří, a také znal moji lásku ke starým stolům. Tak jsem si ho koupila. Je nádherný. Starý a drsný s hrubým nerovným povrchem. Vejde se k němu asi osm lidí!”

Stůl dnes patřil jisté Anně Penroseové, švagrové Rolanda Penrose, jenž byl manželem Lee Millerové. Stůl byl středobodem populární kuchyně v domě, kde Lee prožila mnoho radostných a bezstarostných letních předválečných prázdnin v Cornwallu s osobnostmi jako Max Ernst, Noel Coward či Paul Éluard. V létě si zde tito umělci připravovali jídla, která pak konzumovali právě u tohoto stolu, kde pak také diskutovali o svých nápadech a sobě navzájem.

Winsletová se díky této epizodě začala zcela vážně zajímat o osobu Lee Milerové. Z toho co se o ní dozvěděla, zejména od syna Lee a z jejího pozůstalostního fotoarchivu, ji jako herečku dovedlo k otázce: „Proč ještě o Lee nikdo nenatočil film?“

Antony Penros, syn Lee Millerové jí odpověděl: „Mnoho mužů se pokusilo natočit o Lee film, na půdě máme už celou krabici scénářů, které však nebyly nikdy realizovány.“ Winsletová se zajímala, čím to podle něj je a dostala stručnou odpověď: „Nedokázali ji pochopit.“

Winsletová si uvědomila, že v žádné z historických knih, které už byly o Lee napsány, odpověď nenajde. Tak spolu s Antonym Penrosem, získali přístup k archivu Lee. Winsletová až tam teprve objevila a pochopila složitost té brilantní, vřelé, charismatické a odvážné ženy. Lee však byla všemi mylně vnímána především jako model a múza, ale až Winsletová pochopila, že veřejná osobnost Lee, byla v kontrastu s jí přiřazovanou realitou. Lee byla totiž odhodlaná, silná, ochotná riskovat a dokonce se i vydat za zdokumentováním kruté pravdy třeba až na frontu.

„Lee prožila mnoho životů a rozhodnutí, které období jejího života je to nejvýznamnější, bylo největší výzvou, které jsme čelili,“ říká Winsletová. „Stále jsme si opakovali, že nesmíme spadnout do pasti biografie. O to jsme neměli zájem. A bylo by i nemožné vyprávět příběh Lee od narození do smrti jako celovečerní film.“

 Producentka filmu, Kate Solomonová k tomu všemu dodává: „Nešlo nám o drama Leeina života, ale o její vnitřní život, jak se cítila a co ji pohánělo vpřed. Je to příběh o ženě, lidské bytosti se srdcem a duší, a o tom, jak ji hrůzy války ovlivnily.“

Zaměřili se proto na střední léta Lee, kdy působila jako fotografka, pro britský Vogue, kdy byla na frontě jako válečná zpravodajka během druhé světové války, tedy jenom na pouhých   deset let z jejího naplněného života. A jak nám vysvětluje tuhle volbu Kate Solomonová?: „Šlo nám o nalezení období v jejím životě, které vystihuje podstatu toho, co Lee představuje, a u Lee to bylo jednoznačně období  těch deseti let, které ji vedly od předválečných slunečných dnů na jihu Francie, kde trávila rozkošnicky čas se svými volnomyšlenkářskými uměleckými přáteli, až do samotného srdce temnoty - Dachau…“

 

 

 

A co o filmu prozrazuje distribuce?

 

Lee Millerová (Kate Winslet) začala svou kariéru jako prominentní modelka, pohybující se v předních módních kruzích Paříže a New Yorku. V roce 1938 tráví dovolenou na prosluněném jihu Francie se svými nejbližšími přáteli z uměleckých kruhů. Soustředí se již výhradně na svou vlastní práci jako fotografka. Její osudovou láskou se stává anglický obchodník s uměním, Roland Penrose (Alexander Skarsgård).

Hrozba války visí ve vzduchu a téměř přes noc se všechno v jejich každodenním životě zcela změní. Po přestěhování do Londýna Lee odmítá dělat, co se od žen během války očekává.

Místo toho se rozhodne postavit patriarchátu a dokázat nemožné. Samotná se vydává na frontu v Evropě. Jako válečná korespondentka a fotografka pro magazín Vogue se ocitá v první linii nejkrutějších bojů druhé světové války. Její hluboké pochopení a empatie pro ženy a bezhlasé oběti hrozných zločinů jí umožní vytvořit snímky zachycující jak křehkost, tak nezlomnou zuřivost a lidskou schopnost přežít, existovat, bojovat, bránit se a žít...

Synopse, distribuční společnosti Bioscop

 

 

Poselství…

 

Poselství filmu je poselstvím Lee Millerové samotné, neboť jak říká Kate Winslet:

 

„Vyprávět příběh o ženě, která viděla svět svým jedinečným způsobem a

která dala hlas těm, kdo neměli sílu se vyjádřit.

Žena, která věděla, jak být ženou tím, že ztělesňovala svou ženskost a sílu…

To je zpráva od Lee a s ní stále ukazuje cestu nám všem.“

 

Text (s využitím faktů z tiskových materiálů společnosti Bioscoop): Richard Koníček

Foto: distribuční společnost Bioscop

 

 

LEE: FOTOGRAFKA V PRVNÍ LINII

v hlavní roli Kate Winslet

REŽIE: Ellen Kuras

ŽÁNR: drama/životopisný/historický/válečný

V našich kinech od 10. 10. 2024

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: LEE

PRODUKCE: Velká Británie, USA, Norsko, Austrálie, Irsko, Singapur, 2023

JAZYKOVÁ VERZE FILMU: originál znění s titulky

STOPÁŽ: 116 minut

PŘÍSTUPNOST: nepřístupný do 15 let

KAMERA: Paweł Edelman

SCÉNÁŘ: John Collee, Liz Hannah, Marion Hume a Lem Dobbs

PODLE BIOGRAFIE: Antony Penrose

STŘIH: Mikkel E. G. Nielsen

HUDBA: Alexandre Desplat

VÝPRAVA: Bence Erdelyi, Nic Pallace, Melkior Serdaveric, Adam Squires, Zhltán Sárdi

KOSTÝMY: Michael O‘Connor

SCÉNOGRAFIE: Gemma Jackson, Zoltán Sárdi, Adam Squires

PRODUKCE: Kate Salomon, Kate Winslet, Lauren Hantz, Marie Savare, Troy Lum, Andrew Mason

INTERNET:  https://www.bioscop.cz/filmy/lee-fotografka-v-prvni-linii

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=8t51Nc4xaxM

HRAJÍ: Kate Winslet, Alexander Skarsgård, Andrea Riseborough, Marion Cotillard, Josh O'Connor, Andy Samberg, Noémie Merlant, James Murray, Samuel Barnett, Enrique Arce, Zita Hanrot, Arinzé Kene, Toni Gojanovic, Sean Duggan, Patrick Mille, Vincent Colombe, Katalin Ruzsik