Lea Petříková: Malá páže aneb když jsme do příběhů vtaženi
Galerie Makráč a Ústav makromolekulární chemie AV ČR v.v.i. - Praha
9. 12. 2015 - 8. 1. 2016
Na vernisáži nové výstavy v komorním prostředí Galerie Makráč jsme se zájmem za účasti autorky L. Petříkové zhlédli její tři videa ´Malá Páže´, ´Godiva´ a ´Moře´. Malá Páže je název výstavy. Malá Páže je obraz od britské malířky Eleanor Fortescue-Brickdale. Malá Páže je ale také nejnovější video od české vizuální umělkyně Ley Petříkové (na foto) (Centrum audiovizuálních studií, FAMU), které vzniklo na základě grantové spolupráce studentů FAMU + DAMU + VŠUP.
Malá Páže, Godiva a Moře nemá břeh: tři obrazy, příběhy a videa, která tvoří jakýsi vizuální triptych a otevírají divákovi brány do světa ´za obrazy´, do světa, v němž můžeme jako jednu z pojících linií vnímat určitý odkaz ke středověku a jeho estetice - přes anglosaskou legendu o Lady Godivě a skotskou legendu o Burdské Heleně se dostáváme až do obrazu Caspara Davida Friedricha ´The Monk by the Sea´.
Video v tomto případě hraje roli média, které svou audiovizuální povahou umožňuje autorce rozehrát statický obraz jako takový a vtáhnout tak diváka do příběhu za ním, ale také obnažit další významové roviny, které jsou za historickými obrazy skryty jakoby latentně, avšak v dnešní společnosti vyznívají opět aktuálně.( Kurátorka: Petra Widžová)
Něco o druhém video Malá Páže (2015)
Původní obraz je inspirovaný skotskou legendou o Burdské Heleně – šlechtičně, která se převlékla za páže, ostříhala si vlasy a celou cestu do sídla svého vyvoleného běžela vedle jeho koně – a to i přes fakt, že byla těhotná. Toto rozhodnutí učinila dobrovolně, jakožto jedinou možnost, jak žít po boku svého milého. Navzdory konvencím tak aktivně rozhodla o svém osudu, a to i přes ponížení a rizika, která ji daná situace přinesla. Eleanor Fortescue-Brickdale byla úspěšná britská malířka přelomu 19. a 20. stol. a patřila k jedné z prvních generací žen, kterým bylo umožněno studovat na Royal Academy v Londýně.
Zajímavé jsou i ostatní dva (kuriózní) příběhy (můžeme si je přečíst na výstavě), zejména Godiva, kdy Lady Godiva prosí manžela, aby strádajícím poddaným snížil daně. Ten souhlasil za podmínky, že Godiva v pravé poledne projede nahá na koni, oděna pouze do svých rusých vlasů. Zde však autorka vyměnila Godivu za postavu nahého muže, který projíždí lesem, a v důsledku této změny v nás video vyvolá asociaci na obraz Černých jezer od malíře Jana Preislera.
Produkce: Eduard Prokhasko
Na realizaci se podíleli:
kostýmní výtvarníce: Paulína Bočková, Alžběta Dvořáková
kamera: Jan Rousek
hraje: Iva Holubová
grafika: Tereza Fialová
Kurátorka: Petra Widžová
Kurátorka galerie: Dagmar Šubrtová
160 00 Praha 6 – Petřiny
Heyrovského nám. 2
stanice metra Petřiny a konečná tram 1, 18
Máme otevřeno pondělí – pátek: 8.00 – 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková