Krištof Kintera na ´křižovatce smrti´
Krištof Kintera na ´křižovatce smrti´ aneb když dosáhneme cyklistů ´nebe´?
Na pražském nábřeží Kapitána Jaroše vyroste na jaře 2013 (v půli května ?) unikátní pomník. Stříbrnou pouliční lampu s bicyklem jedoucím vzhůru k nebi navrhl sochař Krištof Kintera. Dílo nazvané „Bike to heaven“ (kolo do nebe) má připomínat propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala a další cyklisty zemřelé v pražských ulicích.
Iniciativa Auto*Mat, jejímž byl Bouchal prvním mluvčím, zahájila na pořízení pomníku veřejnou sbírku. Pražský primátor Bohuslav Svoboda se navíc zasadil o již dokončenou rekonstrukci ´křižovatky smrti“, aby se pro cyklisty a chodce stala bezpečnější. ). Rovněž, jak primátor na tiskové konferenci 17. ledna 2013 slíbil, výstavbu pomníku ´´Bike to heaven´ podpoří i finančnín příspěvkem do veřejné sbírky. Výsledkem zrekonstruované křižovatky je nárůst cyklistů, kteří křižovatkou projíždějí (554 cyklistů - 2012, 202 cyklistů – 2011, 135 cyklistů – 2010).
Pomník Honzovi ještě dlužíme
„Od chvíle zbytečné smrti Honzy Bouchala před sedmi lety si jeho přátelé přáli rekonstrukci nebezpečné křižovatky a důstojnou připomínku jeho života. To první se loni podařilo, pomník Honzovi stále dlužíme. Projekt získal během let širší kontext a pomník je nyní věnován všem cyklistům, kteří zemřeli v pražských ulicích,“ řekla mluvčí iniciativy Auto*Matu Tereza Vohryzková.
Přispějeme na pomník také?
Sloup k výrobě pomníku darovala Kooperativa Uhlířské Janovice. Kolo věnoval Bajkazyl, bezplatně jej opískovala firma Štěrba a instalaci provede zdarma Eltodo. Také sochař Krištof Kintera pracuje bez nároku na honorář. Na výrobě sloupu se podílejí Richard Wiesner a Anna Bürgermeisterová. K úhradě materiálu, postříbření sloupu, jeho dopravy do Prahy a produkčních nákladů potřebuje Auto*Mat sehnat zhruba dvě stě tisíc korun, proto´se rozhodla sehnat peníze pomocí veřejné sbírky. Můžeme přispět libovolnou částkou každý, kdo chce vznik pomníku podpořit.
Vyhlašujeme proto veřejnou sbírku na pomník Janu Pupovi Bouchalovi (1975–2006) a všem cyklistům, kteří zemřeli v pražských ulicích (číslo transparentního účtu: 2100063331/2010).
Proč budeme vzhůru vzhlížet?
„Socha, umístěná na extrémně frekventovaném místě, má být signálem k zamyšlení nad způsoby a bezpečností našeho pohybu krajinou. Na čtrnáct metrů vysoký sloup veřejného osvětlení, který stojí přesně vedle místa nehody, bude umístěno kolo, které po sloupu míří k nebi. Celý sloup, včetně bicyklu a svítidel, bude pokryt plátkovým stříbrem tak, aby celá skulptura působila jako monumentální, lehce nadpozemsky nepatřičný šperk. Kolo i svítidla jsou umístěna na otočném mechanismu, tak aby je vítr čas od času roztočil,“ popsal návrh pomníku sochař Krištof Kintera. Radost nad touto uskutečněním pomníku od Krištofa Kintery projevil i Martin Mareček, režisér úspěšného filmu Auto*Mat, který Jana Bouchala i okolnosti jeho smrti zachycuje.
Proč jsme návrh pomníku od Davida Černého nevybrali?
Do veřejné soutěže na pomník Jana Bouchala se před 7 lety přihlásilo 16 autorů. Zvítězil návrh Davida Černého - bronzový reliéf sražené postavy a kola, umístěný do vozovky přímo na místě nehody. Postupně jsme však zjistili, že tento návrh je technicky a právně neprůchodný. A měnit materiál či umístění převracelo charakter díla, jeho kvalitu a význam. Během 5i let přirozeně uzrál nápad, že návrh Davida Černého bude opuštěn, jelikož odmítavý postoj dotčených úřadů se neměnil. Nakonec se dočkáme umístění sochy Krištofa Kintery.
Pár slov o Janu Bouchalovi
Jan Bouchal (1975–2006) byl příkladným a inspirativním člověkem, který usiloval o zlepšení životních postojů lidí a návyků k lepšímu a šetrnějšímu žití. Byl propagátorem městské cyklistiky, jedním ze zakladatelů a tváří iniciativy Auto*Mat. Ironií osudu tragicky zahynul cestou z práce právě na křižovatce, kde sám usiloval o stavební úpravy vedoucí k větší bezpečnosti chodců a cyklistů. V roce 2006 jej zde smrtelně zranil neopatrný řidič.
´Memento mori´ pod mostem
Půjdeme-li náhodou pod pražským Nuselským mostem, povšiimněme si zvláštní pouliční lampy. Je obrácená směrem k nebi . Je to dílo opět Krištofa Kintery - pietní ´Memento mori´. Nepovažujeme ji za pomník , ani památník. Volně přeloženo - memento mori – znamená "pamatuj na smrt" nebo "pomni svou konečnost". Čili je to spíše vzpomínka, upomínka. Socha-lampa , kterou Krištof Kintera na začátku června 2011 umístil v parku pod mostem jako připomínku stovek lidí, kteří skokem z mostu ukončili svůj život, vynesla tomuto umělci ocenění Osobnost roku 2011. Rovněž v roce 2012 Krištof Kintera získal další cenu ´Osobnost roku ´ za rozsáhlou výstavu ´Výsledky analýzy´v Galerii hl. m. Prahy.
Při dopravních nehodách v roce 2012 v ČR zahynulo 146 chodců a 64 cyklistů. Zatímco chodců zahynulo o 10 méně, cyklistů o 14 více než v roce 2011. V Praze se počet všech usmrcených při dopravních nehodách snížil oproti roku 2011 o třetinu, na celkem 26. Vyplývá to z nově zveřejněných statistik Policie České republiky. Podle iniciativy Auto*Mat může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura.
Co iniciativa Auto*Mat letos připravuje?
„Jízdní kolo se stalo součástí životního stylu obyvatel evropských metropolí. Je zdravé, rychlé, ekologické a na rozdíl od času stráveného uvnitř auta v dopravní zácpě podporuje život v ulicích a umožňuje setkávání lidí. V Praze narůstá intenzita cyklistické dopravy rok od o desítky procent,“ říká koordinátor cyklojízd Václav Mucala z iniciativy Auto*Mat. Podle něj se kola v Praze ujímají stejně jako ve Vídni, Berlíně či kopcovitém Curychu.
Pro cyklisty pro rok 2013 je připravena série cyklojízd s kulturním programem. Každý měsíc nás zavede do méně známých zákoutí hlavního města a ukáže Prahu z netradiční perspektivy. Na programu je večerní koupání ve Vltavě, návštěva komunitní zahrady, divadelní večer v Nákladovém nádraží Žižkov, festival veřejného prostoru reSITE nebo karneval. Cyklojízdy s programem se budou konat po celý rok, zpravidla třetí čtvrtek v měsíci. Vyráží se v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad. Tempo je mírné, a jízdy se tak můžeme zúčastnit i méně zkušení cyklisté a děti. Vysoký počet lidí na kolech zaručuje jejich bezpečnost. Nevyžadujeme sportovní oblečení, naopak , očekáváme oděv běžný . Nejvíce účastníků očekáváme na ´Velké jarní cyklojízdě´ v dubnu, kterou zahajujeme kampaň ´Do práce na kole´, a na ´Velké podzimní cyklojízdě´ v září. Ta je součástí pouličního festivalu ´Zažít město jinak´. Velkých cyklojízd se každoročně zúčastňují tisíce lidí. Rady začínajícím i zkušeným městským cyklistům a novinky z Prahy i ze světa přináší informační server www.Prahounakole.cz.
Vše o pražských cyklojízdách:www. cyklojizdy.cz, www.auto-mat.cz
Program cyklojízd v roce 2013
21. února - Cyklojízda do nově otevřeného Bajkazylu 3 na Žižkově
21. března - Cyklojízda do holešovické komunitní zahrady Prazelenina, kde mohou zájemci s příchodem jara osít svůj záhonek
20. dubna -Velká jarní cyklojízda ze Smetanova nábřeží na Nákladové nádraží Žižkov, kde proběhnou kulturní akce a performance divadla Letí. Zahájení kampaně „Do práce na kole 2013“ za účasti firemních týmů
16. května - Cyklojízda na festival reSITE pro efektivnější městské plánování a zkvalitnění veřejného prostoru
20. června- Cyklojízda na hudební festival United Islands
18. července - Cyklojízda za večerním koupáním ve Vltavě u Bajkazylu na náplavce Rašínova nábřeží
15. srpna - Cyklojízda ke galerii Trojský kůň u kanoistického kanálu na Vltavě s večerním kulturním programem
21. září - Velká podzimní cyklojízda zahájí pouliční festival sousedských slavností „Zažít město jinak 2013“
17. října - Malá podzimní cyklojízda
17. listopadu - Cyklojízda v rámci satirického karnevalu občanských iniciativ „Sametové posvícení“ upozorňujícího na nešvary společnosti
19. prosince - Vánoční cyklojízda
Při dopravních nehodách v roce 2012 v ČR zahynulo 146 chodců a 64 cyklistů. Zatímco chodců zahynulo o 10 méně, cyklistů o 14 více než v roce 2011. V Praze se počet všech usmrcených při dopravních nehodách snížil oproti roku 2011 o třetinu, na celkem 26. Vyplývá to z nově zveřejněných statistik Policie České republiky. Podle iniciativy Auto*Mat může za vyšší počet nehod cyklistů chybějící infrastruktura.
Osobnosti veřejného a kulturního života, které podporují Auto*Mat
Krištof Kintera — výtvarník
„Bicykl je opravdu skvělý vynález! Řídit ho v Praze je činnost dobrodružná a vzrušující. Jízda vyžaduje jistou dávku sebevědomí, lehkou nadrzlost i obezřetnost a soustředění. Kdykoli nemusím použít automobil jsem oblažen vzletným pocitem, že držíc v ruce řídítka moje trajektorie městem bude plynulá, rychlá a osvěžující. Lehce radostný pocit mám, že vidím každý rok o něco více cyklistů v ulicích. Zhrzen avšak, a ne sám, stále zůstávám z tuposti a krátkozrakosti politiků i úředníků. Nu což musíme být vytrvalí a těch, kteří budou brát řídítka ve městě do rukou pravidelně či nepravidelně víc a víc. V Nizozemí, když dojde ke kolizi automobilu a kola, viníkem je vždy automobil…I tam si však takový zákon kdysi úpěnlivě vybojovali.“
Jaroslav Dušek — herec, Ridina Ahmed — zpěvačka, Simona Babčáková — divadelní, filmová a televizní herečka, Osamu Okamura — architekt, Magdalena Borová — herečka Národního divadla, Václav Cílek — geolog, klimatolog, popularizátor vědy, Milan Cais — výtvarník, bubeník a zpěvák kapely Tata Bojs, Tomáš Floex Dvořák — hudebník, Marek Eben — herec, skladatel a písničkář, Tonya Graves — zpěvačka Monkey Business, Kryštof Hádek — herec, Marie Hakenová — scénáristka, dramaturgyně a novinářka , Vavřinec Hradilek — kajakář, olympijský medailista ve slalomu na divoké vodě, Vlastimil Ježek — publicista, bývalý ředitel Českého rozhlasu a Národní knihovny ČR, Jaroslav Kořán — hudebník a scénárista, Jana Koubková — jazzová zpěvačka, Jana Lewitová — hudebnice, Jan Macháček — ekonomický analytik, novinář a kytarista skupiny Garáž, držitel ceny Ferdinanda Peroutky za rok 2009, David Matásek — herec, Vladimír Merta — hudebník, Ole Moesby – bývalý velvyslanec Dánského království v České republice, Irena Koutská — tlumočnice Evropského parlamentu, ikona spolkového života, Jaroslav Pavlíček – polárník, zakladatel polární stanice ECO NELSON, Tomáš Sedláček — ekonom, Zdeněk Schwarz — ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy a senátor, Helena Třeštíková — dokumentaristka, David Vávra — herec a architekt, Michal Viewegh — spisovatel, Emil Viklický — pianista, skladatel, Lucie Vondráčková — herečka, Sian MacLeod — britská velvyslankyně v Praze, Irena Obermannová — spisovatelka a scénáristka, Tomáš Džadoň — sochař, a další jako Tereza Boučková, spisovatelka a publicistka / Michal Bregant, děkan FAMU / Jakub Končelík, děkan FSV UK / Ondřej Cihlář, herec / Viktor Ekrt, hudebník kapely Hm… / Jiří Havelka, herec / Boris Hybner, herec / Klára Issová, herečka / Vít Janeček, režisér a pedagog FAMU / Svatopluk Karásek, farář, hudebník a bývalý ministr kultury / Jan Kasl, bývalý primátor Prahy / Gabriela Kontra, fotografka / Matěj Hádek, herec / Vít Kremlička, básník / Tomáš Marvan, filosof / David Matásek, herec / Anna Polívková, herečka / Saša Rašilov, herec / Filip Remunda, režisér a scénárista / František Skála, výtvarník / Viktor Stoilov, nakladatel / Petra Špalková, herečka / Benjamin Tuček, režisér a scénárista / Martin Vadas, dokumentarista a režisér / Kateřina Winterová, zpěvačka Extáze sv. Terezy a herečka ND (bez záruky)
Členem Klubu přátel Auto*Matu se můžeme stát pomocí pravidelné finanční podpory (prostřednictvím trvalého příkazu v celkové výši alespoň 150 Kč měsíčně/1800 Kč ročně), jednorázovým darem nebo i dlouhodobou dobrovolnickou pomocí.
Ing. Olga Koníčková
Foto: internet