Krastio Todorov-Ketz: 60+1Burgas-Praha / 60+1Бургас-Прага aneb hloubavý harlekýn, svůdné ženy i zátiší s granátovým jablkem…

17.07.2020 09:38

Bulharský kulturní institut - Praha

14. 7. - 14. 8. 2020

 

Jarní pandemie koronaviru umrtvila kulturu a téměř veškeré dění jak u nás, tak ve světě. Postihla tak zejména i státy, jejichž kulturní střediska se v Praze nás snaží trpělivě seznamovat s předními tvůrci svých zemí. Výjimkou nebyl ani Bulharský kulturní institut, s nímž na www.www-kulturaok-eu.cz často spolupracujeme. Proto jsme uvítali, když se v redakční poště konečně mohla objevit pozvánka od bulharských přátel. Dodejme, že jsou první, kdo nás oslovili reálnou - ne jen virtuální - výstavou. Bylo to milé a byl to (snad už konečně!?) náznak, že se - alespoň kulturní dění - vrací k normálu. Neváhali jsme a v úterý 14. 7. 2020 v 17.00 hodin byli na místě.

 

 

Výstava obrazů malíře Krastio Todorova - Ketze

Bulharský kulturní institut v Praze a bulharská obec Burgas připravily jubilejní výstavu 60+1 / Burgas-Praha, zahrnující průřez tvorbou předního bulharského výtvarníka světového významu,  Krastio Todorova-Ketze. Jak název výstavy napoví, 60+1 je připomínkou autorových 60. narozenin, jež měl loni (* 8. 6. 1959) a dovršení 35 let autorovy umělecké činnosti.

První část výstavy obrazů (olejů na plátně) už byla instalována - jak jinak - v Burgasu, a to před měsícem (červen 2020).  O měsíc později už můžeme její pokračování uvítat v Praze. K zhlédnutí je až do pátku 14. 8. 2020.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trochu jiná vernisáž

Vývoj pandemie sice umožnil otevření galerií, ale stín virů zůstal. Proto akce byla řešena s ohledem na možnosti, zásady a bezpečí zúčastněných. I tak ale setkání s autorem, jenž vzdor cestovním problémům doby na zahájení doputoval až z Bulharska, bylo tím milejším zážitkem. Krastio Todorov-Ketz je rázovitý muž, širokého úsměvu, srdce i postavy. Díky pořadatelům z Bulharského kulturního institutu, přátelům autora z Bulharska a samozřejmě především díky jemu samému, jeho dobrosrdečnost vstupovala do duší i tváří přítomných.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krastio Todorov-Ketz (* 8. 6. 1959 v burgassku)

  • vystudoval Výtvarné gymnázium v Kazanlaku
  • vystudoval obor Malba na Velikotarnovské univerzitě sv. Cyrila a Metoděje
  • od poč. 90. let 20. století je členem Svazu bulharských výtvarníků
  • uskutečnil přes 50 samostatných výstav (Bulharsko, Francie, Polsko, Německo, Velká Británie, USA, Rakousko)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Malebné malby ze slunného pobřeží prozářené moudrem a dobrem

Výstava Krastio Todorova  - Ketze propojuje 3 hlavní náměty autorových obrazů. Tři klíčové náměty, které prostupují veškerou jeho tvorbou, ale i stálým tvůrčím hledáním nových pohledů na tato témata, a to v průběhu celých 35 let tvorby. Na první pohled nám Ketz na svých olejích na plátně nabízí kouzelný svět, zabydlený charakteristickými postavami. Svět, který není šedivý, který je pestrý, svěžích barev, plný optimismu a pozitivních nálad.

 

Tři motivy stokrát jinak

Výběr je výběr, nelze prezentovat na jedné výstavě vše, co KrastioTodorov  - Ketz vytvořil. Ale právě výběr umožňuje vyhmátnout to nejpodstatnější, k čemu se během tvůrčí práce vždy vrací a co stále nově a nově variuje. Mimo jiné z pohledu plynutí času i lidského bytí.

 

A které náměty jsou Ketzovi vlastní?

Především je to harlekýn. Postava známá jako mazaný sluha v pestře pomalovaném oděvu, z něhož se stala nejprve komická postava loutkového divadla a od 2. pol. 16. století i jedna z postav celého divadelního žánru, improvizované lidové komedie, zvané commedia dell'arte. Ketzovi Harlekýni pro autora jsou symbolem osamění, zahloubání a hledání spojení s přírodou (jedná se např. o často na obrazech se vyskytujícího  ptáčka).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Druhým námětem mistra jsou ženy. Ne atraktivní, ale ani odpudivé, ne poplatné módním trendům, ale prosté, přirozené a hlavně, ochuzené o veškerou pozemskou marnivost. Přesto, nebo možná právě proto či přímo tím víc inspirující diváka i autora svou přitažlivostí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A do třetice je to městská krajina. Ne ledajaká. Krajina autorova rodiště, burgasska, Burgasu a okolí. Města na východě Bulharska, na břehu Černého moře. Města, jež je našincům střední a starší generace, povětšině osobně známo jako cíl zájezdů k moři do nádherného přímořského letoviska s dlouhou historií, úchvatnou přírodou a rázovitou architekturou. Obrazy s tématikou krajin jsou sice stylizované, ale skrývají vlídnou lyriku a romantiku.

Pro všechny 3 náměty kromě autorova malířského rukopisu a vnímání světa platí ještě jedno pojítko. Grotesknost. Krastio Todorov-Ketz je právem uznávaným mistrem grotesky. Proto jsou také jeho obrazy tak povzbudivé. Za těch 35 tvůrčích let, vykrystalizovala autorova tvorba v dobře rozeznatelný autorský styl a pro Bulhary se z něj stal charakteristický malíř Burgasu.

 

Známý, ale překvapivý Krastio Todorov-Ketz

Nezaměnitelný styl a jednoznačně rozpoznatelná tvorba je už na první pohled umocněna zřetelným jasným a kategorickým námětem. Obrazy Krastio Todorova-Ketze nejsou nikdy jednoznačné a prvoplánové. Divákovi odhalují víc vrstev lidí a jejich žití. A hlavně, vyzařuje z nich optimismus, jenž přitahuje vnímání a autorovy fantaskní i reálné náměty.

 

110 00 Praha 1

Klimentská 6

Vstup: volný

Hodnocení:  100 %

Richard Koníček

Foto: © Richard Koníček

 

www.bki.cz