Knihovna/ Svazky a digitalizáty, sbírky a databáze aneb aneb digitalizujme se... stále jsme národ čtenářů…
Galerie UM/ UMPRUM – Praha
23. 2. - 7. 4. 2018
Na vernisáži nové výstavy Knihovna, Svazky a digitalizáty, sbírky a databáze, nám za velkého zájmu návštěvníků byl představen nový výstavní projekt jako analytický a zároveň vizionářský pohled na knihy - jaké v minulosti byly a jaké v budoucnu být mohou.
U všech exponátů jsou podrobné informace, které je záhodno si přečíst.
V každém případě, když knihu zdigitalizujeme,
zpřístupníme ji tak vlastně širokým vrstvám čtenářů,
protože ne každý máme dostatek financí i prostoru v knihovnách na klasické knihy
(pokud je nekupujeme jako knižní dárek, či nemáme potřebu knihy vlastnit),
zejména když služby tiskáren jsou čím dál dražší...
(tato situace platí i pro klesající produkci tištěných novin a časopisů nejen v zahraničí, ale i v Česku).
Otázkou je to u dětské knihy,
protože klasická knížka u malého čtenáře vzbuzuje více fantazie.
Hlavním zdrojem a inspirací této výstavy se stala knihovna Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, její bohatý fond a jedinečné svazky. Kurátorky výstavy Lada Hubatová-Vacková a Pavla Pauknerová napadlo pozastavit se nad knihovní problematikou, a to prostřednictvím projektů, jež v návaznosti na výstavní záměr vznikaly v Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace.
„Představujeme zde vybrané staré akvizice a publikace,
které jsou významné z hlediska dějin typografie a grafického designu.
Pozoruhodné je například album ornamentálních předloh
Grammar of Ornament Owena Jonese (1868),
fotografický foliant Animal Locomotion od anglického fotografa a vynálezce Eadwearda Muybridge (1887),
soubor bauhausovských pedagogických příruček z edice Bauhausbücher (1925–1930),
nebo alba barevných dřevořezů sestavených podle předloh čínského malíře ČchiPaj-š’e a jeho žáků (1952–1956)“,
uvedla nás Lada Hubatová-Vacková do zajímavé knižní problematiky.
Mimo to jsou zde zahrnuty i digitální interpretace nejen výše zmíněných knižních artefaktů, které byly v průběhu roku 2017 realizovány ve spolupráci se studenty ateliéru Grafického designu a vizuální komunikace pod pedagogickým vedením Zdeňka Kvasnici, Adama Uchytila, Petra Krejzka a Lucie Jančové.
Tyto projekty naznačují, jak nové technologie promění ustálený – analogový – způsob konstrukce knižní formy a ovlivňují způsoby čtení knih. Okruh výstupů zahrnuje práci s virtuální a rozšířenou realitou, návrhy databázových prostředí, prototypů mobilních a webových aplikací.
„Například kniha Grammar of Ornament
je zpracována formou virtuální reality a nabízí procházku Křišťálovým palácem.
Vychází z modelů a nákresů paláce,
který sice v roce 1936 shořel, ale studenti ho pomocí nových technologií znovu vybudovali.
Virtuální procházka palácem bude ve vybraných časech umožněna i návštěvníkům výstavy,“
řekla Pavla Pauknerová.
Pozornost je věnována také historii a klasifikaci knihovní sbírky Vysoké školy uměleckoprůmyslové a otázkám, jež digitální média otevírají na obecnější rovině knihovnických systémů.
Téma výstavy prostupuje i úžasnou, i když jednoduchou instalací,
která připomíná knihovnu regálovým systémem a střídmou architekturou.
Tvoří organizovaný celek a odkazuje také k původnímu schématu třídění fondů.
Kurátorky výstavy: Lada Hubatová-Vacková, Pavla Pauknerová
Vystavující autoři:
Barbora Beranová, Nam Do Hoai, Jakub Koubek, Jonatan Kuna, Cindy Kutíková, Hoai Le Thi, Jiří Mocek, Kryštof Novák, Jakub Novotný, Daniel Šmíra, Romana Uhříčková, Michal Veltruský
Pedagogická supervize: Petr Krejzek, Zdeněk Kvasnica, Adam Uchytil, Lucie Jančová
Odborná spolupráce: Eva Mertová, Jiřina Dejmková, Anna Rýznarová, David Svoboda
Architektura výstavy: Ondřej Čech, Monika Matějková
Grafický design: Anežka Hrubá Ciglerová
Překlad: Irma Charvátová
O Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze byla založena v roce 1885.
Po celou dobu své existence se řadí mezi nejkvalitnější vzdělávací instituce v zemi.
Důkazem je množství úspěšných absolventů,
kteří patří mezi respektované odborníky s prestiží přesahující hranice České republiky.
Škola se dělí na katedry
architektury, designu, volného umění, užitého umění, grafiky a katedru teorie a dějin umění.
Jednotlivé katedry se dále člení na ateliéry podle své odborné specializace,
vedené uznávanými osobnostmi české umělecké scény.
Škola je 2x do roka otevřena veřejnosti při prezentacích studentských prací ´Artsemestr´.
Každoročně pořádá více než 15 výstavních akcí, z toho polovinu v zahraničí.
Pražská UMPRUM jako jediná východoevropská škola
figuruje v indexech prestižních evropských a světových uměleckých učilišť.
VŠUP - Vysoká|škola|uměleckoprůmyslová|v|Praze
116 93 Praha 1
nám. Jana Palacha 80
Máme otevřeno: pondělí - sobota: 10 - 18 hodin
Vstup: zdarma
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková