Kluk na kole
Kluk na kole
aneb
vyměníme dětský domov za domov skutečný?
V rámci 19. Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest 2012, v jeho sekci označené jako Panorama světového filmu, byl uveden film nazvaný ´Kluk na kole´. Dodejme, že zmiňovaný snímek získal mimo jiné i Velkou cenu poroty na festivalu v Cannes.
Film ´Kluk na kole´ v režii belgických bratří Dardennů můžeme považovat za jeden z nejlepších současných filmů, který řeší velmi realisticky daný problém, tj. touhu chlapce z dětského domova po domově skutečném. Do hlavní role Cyrila jsme vsadili dětského neherce. Točíme za přirozeného světla, většinu dialogů můžeme považovat za obyčejné.
Začneme úvahou o reklamě
Jsou filmy, které nám nabízí (ba přímo vnucuje) reklama. A to rovnou všemi možnými cestami. Nebývá to ale pro daný film vždy právě to nejlepší vysvědčení. Potřebuje-li moc reklamy, tak něco kulhá. Ale zase se masově naplní kina a žhaví všechny cesty k jeho stažení ať už legálně nebo nelegálně. Jsou ale i filmy, které reklama pomíjí a projdou tak díky tomu kolem nás docela v tichosti. Jen málo z nás diváků pak takový film oceníme, pár filmů budeme oceňovat všemi možnými cenami na nejrůznějších festivalech, a tím to zhasne. Film sice zůstane ve zlatém fondu světové filmografie, ale v povědomí široké veřejnosti těžko. Ke škodě tvůrců, filmu i diváků.
Těžko říci, jak se k filmu, na který chceme upozornit, vůbec dostaneme, ale pídit bychom se po něm měli. Přesněji především - měly. Domnívám se totiž, že film ´Kluk na kole´ by mohl oslovit a zaujmout zejména ženy, matky, manželky, vychovatelky.
Cyrilův smutný příběh
A o co, že ve filmu vlastně jde? O příběh. Silný a zamyšleníhodný. Je to příběh dvanáctiletého Cyrila, jehož odložil vlastní otec do dětského domova, protože si žije život nový. Ovšem dítě není věc, kterou odložíte jako nepotřebnou. Tím spíše Cyril, který až dosud bezmezně miloval svého otce. Není tedy divu, že naprosto nedokáže pochopit to, co se stalo. Cyril se ale nedokáže ani přizpůsobit režimu dětského domova. A je zle. Nejdříve se shání po svém kole, které hraje v příběhu bezmála opravdu titulní roli. Když ho sežene, tak se shání po otci, který o to a o něj, nestojí. Při svých naprosto zoufalých akcích se setká s kadeřnicí Samanthou, která se ho ujme.
Samantha není jen víla
Centrem příběhu je ale jednoznačně Cyril a jeho sny, úzkosti a touhy kontrastují s cynickým světem dospívajících, dospělých a hlavně se světem jeho otce. Je to ale i příběh o ženě (Samantha), která Cyrilovi pomáhá vymanit se z kruhu násilí, kam ho události proti jeho vůli vtáhly. Pod jejím vlivem se Cyril, zprvu spíše uzlík nervů, pomalu zklidňuje. Děje se tak ale za cenu nezměrné trpělivosti Samanthy, která se v příběhu projevuje skoro až jako dobrá víla. Není to však víla, ale normální lidská ženská. A navíc postavená před tvrdou volbu. Buď povede svůj dosavadní život nebo nový s Cyrilem. Rozhoduje se pro druhou variantu, a to i za cenu rozchodu s dosavadním milencem, který se stává díky Cyrilově vřelé náchylnosti k Samanthe překážkou jejich společného žití. Konflikt kluka Cyrila, který ve své víle nachází postrádané zázemí a kotviště a dospělého milence Samanthy přerůstá až v konflikt fyzický.
Závěrem
Na konci tohoto mimořádně emotivního filmu sice zjistíme, že zmatený a dezorientovaný Cyril už všechno, co ho potkalo, přežije, ale nezjistíme s jistotou, jak to že to tak neuvěřitelně citlivá, laskavá a až neskutečně trpělivá Samantha zvládne?! Chceme, ve jménu jich obou, věřit, že to tak bude pro oba navždy! Dardennové nás jistě přesvědčí - považujeme je totiž za nejlepší sociálně-realistické filmaře současnosti. Učíme se všichni od nich humanistickému vidění.
Titul: Kluk na kole
Originál titul: Le Gamin au vélo
Koprodukce: Belgie, Francie a Itálie 2011
Režie: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Hrají: Thomas Doret (Cyril), Cécile De France (Samantha) a Jérémie Renier (otec) , Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Jean-Michel Balthazar, Egon Di Mateo
Délka: 87 minut
Premiéra ČR: 29. března 2012
Žánr: psychologické drama
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: Febiofest