Klára Horáčková: Spirit Levels - Vodováhy aneb proč výstavním prostorem prochází line červená?!
Galerie Makráč/ Ústav makromolekulární chemie AV ČR v. v. i. - Praha
18. 5. - 24. 6. 2016
Vernisáž nové výstavy Kláry Horáčkové (* 1980) ´Spirit Levels´ nás uvedla do světa skleněných objektů autorky, která je od 2012 odbornou asistentkou Ateliéru skla na VŠUP v Praze a od 2015 je vedoucí studia Transformations in Glass, Prague Institute, North Carolina State University. Autorka byla osobně přítomna. Svou výstavou skrze své vystavené objekty filosofuje a zamýšlí se nad lidským životem jako takovým, nad lidskými vztahy mezi sebou a nad honbou za lidským štěstí za každou cenu.
„Výstavním prostorem prochází červená linie,která představuje obecně přijímaný stav věcí. Společenskou konvenci, společenskou pravdu, paradigma, ke kterému se jako jednotlivci vztahujeme a kterým se řídíme.
První část výstavy tvoří tzv. ´nahé libely´, samotná instalace Spirit Levels. Kompozice naznačují určité roviny vnímání, cítění, názorových střetů i průniků, sbližování, oddělování se, přizpůsobování se. Bublinu ve vodováze zde vnímám jako bod pozornosti, který se nachází v určitém vztahu ke svému okolí – společnosti, nebo protějšku v diskusi. Použití pryskyřice místo běžné kapaliny naznačuje vnímání společnosti jako vědomě směřované, kdy přirozené je manipulováno za účelem udržení funkčního celku.
Prosazování takových pravidel za každou cenu pak může vést k totalitarismu a dogmatismu, na který v této řadě odkazuje pravoúhlá libela, nazvaná Dogma, ve středovém úseku zdi. Je to objekt, který si nárokuje pravdu i ve zcela absurdní situaci odtržené od reality.
Jejím protikladem je Větev – vodováha, která si naopak nenárokuje pravdu žádnou, sleduje pouze přirozený stav věcí, uznává mnohost pohledů a subjektivismus (povšimněme si velké spousty drobných vodováh, přidělaných k větvím).
V posledním úseku stěny je řada objektů ´Nástroje´. Jedná se o předměty vytržené z běžného světa, na jejichž povrchu balancují malé libely.
Pro tuto řadu jsem úmyslně zvolila předměty až archetypální, avšak takové, které v sobě nesou určitou ambivalenci. Ačkoli je v prvním okamžiku vnímáme jako užitečné nástroje, následuje ihned vzápětí za touto představou i myšlenka na jejich zneužití – násilné, nebo manipulativní. Jsou to každodenní nástroje, to, jak je využíváme, záležena naší morálce a společenské konvenci.
V pravé části výstavy je pak několik skleněných objektů.
V zadní části jsou to dva objekty Raw, které vznikly stavením skleněného prachu usazovaného po dobu několika měsíců v nádrži pily na sklo.
Následují vázy Met, které jsou vytvořeny ze spékaného tabulového skla a objekt Happiness, tekoucí nápis z černého skla, který naznačuje otázku, jestli všeobecně propagovaná idea nároku na štěstí za každou cenu je skutečně platná a morální. (zdroj: Klára Horáčková)
160 00 Praha 6
Heyrovského náměstí 2
(500 m od stanice metra Petřiny; konečná stanice tramvají 1 a 18 a zastávka autobusů 108, 164, 168 a 191 Sídliště Petřiny)
www.imc.cas.cz
Máme otevřeno: pondělí – pátek 8.00 – 18.00 hodin
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková