KK3 - KONKRET-ISM 1967-2015 aneb kam se v současnosti posunula autorská tvorba, jež ´hovoří jazykem geometrie´?!
– Topičův klub – Praha
14. 7. – 21. 8. 2015
„Skupiny vznikají a rozcházejí se. Důležité je, aby nesly jistou fázi myšlenky, aby ji po nějaký čas obohacovaly novými náboji a ovlivnit tak její zdvih. Tento přínos je tím hlavním a toliko on opodstatní méně či více existencí Klubu konkrétistů.“
Arsen Pohribný , I. M.
Na tiskové konferenci a následně na vernisáži nové výstavy KK3 Klubu konkrétistů s názvem KONKRET-ISM 1967-2015, jsme byli v Topičově salonu byli svědky setkání přes dvacítku umělců a hostů – konkrétistů. Grandiózní akci uvedli Štěpán Málek, předseda KK3 Klubu konkrétistů a kurátor výstavy, Martina Vítková a na závěr jsme vyslechli ´hudební´ program Opening Performance Orchestra - hudební příspěvek Exponential, v němž se odráží minulost i současnost Klubu konkrétistů a jeho tvůrců.
Nic není konkrétnějšího, nic čitelnějšího než linie, barvy, plocha.
Málo co se dá tak přesně definovat jako čtverce, kruhy, elipsy, ovoidy…
Dáme slovo kurátorovi:
„Cílem výstavy není encyklopedický souhrn všech konkrétistů, kteří působili či působí na české výtvarné scéně. Vzhledem ke kapacitě prostoru by toto nebylo ani možné a důstojné. Jde především o to, ukázat konkrétní umění jako životaschopnou kvalitu, která oslovuje již několik generací umělců.
Proto jsou zde prezentováni formou výběru jak žijící klasikové českého ( dříve československého ) konkrétismu, tak i autoři, jejichž životní cesta se uzavřela, ačkoliv jejich tvorba zůstává stále živou, můžeme říct i nadčasovou kvalitou.
Mezigenerační výběr má za cíl předvést divákovi konkrétní umění v různých modifikacích médií, forem a přístupů, které se mohou prolínat, protiřečit, souznít, i přes různou generační příslušnost vystavujících umělců.
Výběr autorů byl určen v zásadě dvěma hledisky: u starších a nežijících především přístupem, který pomáhal definovat a etablovat konkrétní tendence na tuzemské umělecké scéně, u ´služebně mladších´ byla snaha vybrat autory, kteří se nalezli v programu konkrétního, někdy i méně ortodoxním způsobem, který do konkrétních tendencí vnáší nové kvality a zároveň dokazuje, že konkrétismus není uzavřená kapitola končící s vyvrcholením moderny.
Snahou této přehlídky je zároveň ukázat, že konkrétní umění je stále životaschopná kvalita, stejně jako jiné tendence moderního a současného umění v české kotlině, přesto, že tuzemský příjemce – milovník i odpůrce současného a moderního umění bývá zpravidla nastaven spíše na příběhové, literární či obsahové tendence.
Věříme, že tato výstava potěší příznivce nezobrazivého a doufáme, že zaujme ty, kteří se s nezobrazivým, konkrétním doposud nesetkali či nebyli jeho příznivci. Neskromným přáním kurátora je, aby tato výstava byla po dobu své existence ostrovem klidu a tichého zamyšlení, kterého se nám v současné době zoufale nedostává.“ (Štěpán Málek, předseda KK3 Klubu konkrétistů)
Principy konkrétismu
Můžeme jej považovat za uměleckou oblast relativně mladou, kdy se umělecký program oprošťuje od obrazů (koncept), a naopak se věnuje zkonstruování něčeho nového, variabilního a liberálně univerzálního (práce s geometrií, i když to vždy nemusí být) . Definice konkrétismu, kterou vyslovil Radoslav Kratina, jeden ze zakládajících členů klubu, je definicí překonávání klasických obrazů tvorbou struktur z jednoduchých redukovaných forem vytvářených v prostoru…konkrétisté jsou vedeni touhou po dosažení nekonečné prostorové volnosti svých výtvarných kompozic… a přitom jsou si vědomi své odpovědnosti jako umělce k divákovi…který nemusí být vždy poučený …
Z historie klubové činnosti konkrétistů
- 1967: před 48 lety se u ateliéru M. Vystrčila na pražské Kampě sešli Tomáš Rajlich, Jiří Hilmar, Arsen Pohribný a Radoslav Kratina a založili Klub konkrétistů…
- 1971 – normalizace činnosti konkrétistů nepřála
- většina umělců – konkrétistů odchází do emigrace
- oživení nastává po roce 1989
- 1998: se Klub konkrétistů rozděluje podle sekcí do krajů
- kluby konkrétistů vznikají v Jihlavě, Brně, Hradci Králové, Příbrami Olomouci…
- mezi hlavní činnosti klubu KK3 patří péče o archiv, pořádání výstav
Vystavující autoři:
Jiří Hilmar, Radoslav Kratina i.m., Tomáš Rajlich, dedikováno Arsenu Pohribnému
zahraniční host: Milan Dobeš
Vystavující současní autoři: Nikos Armutidis, Vladana Hajnová, Pavel Hayek, Jaroslav Jebavý, Ladislav Jezbera, Zbyněk Janáček, Jiří Krtička, Zdeněk Kučera, Štěpán Málek, Václav Malina, Luděk Míšek, Eduard Ovčáček, Radoslav Pavlíček, Tomáš Polcar, Lubomír Přibyl, Vladimíra Sedláková, Jan Stolín, Aleš Svoboda, Pavel Štýbr, Jiří Valoch
Hosté: Alena Foustková, Mikuláš Zipper
K výstavě jsme vydali 67-stránkový obrazový katalog s předmluvou Štěpána Málka, Anežky Sedlákové a Martiny Vítkové a krátkou esejí Arsena Pohribného.
110 00 Praha 1
Národní 9 - 1. patro
Máme otevřeno:
pondělí, čtvrtek, pátek 10.00 – 17.00 hodin
úterý, středa 10.00 – 18.00 hodin
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
Jiří Hilmar: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/jiri-hilmar-adagio-prace-z-60-80-let-aneb-kdy-bude-zase-platit-rovnice-1-1-1-/
Radoslav Kratina: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/radek-kratina-1928-1999-aneb-co-se-stane-kdyz-umelec-malbu-opusti-/
Tomáš Polcar: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/tomas-polcar-rezonance-aneb-proc-prevazuje-seda-cerna-a-bila-stahnuta-barevnost-/
Eduard Ovčáček: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/%c2%b4znovu-a-jinak%c2%b4-eduard-ovcacek/