Karel Štědrý: DEEPHAUS aneb když představíme zatímní VRCHOL své tvorby
Galerie 1. patro - Praha
22. 2. - 1. 4. 2017
Na vernisáži nové výstavy v Galerii 1. patro, výstavy Deephaus, výstavy černobílých obrazů Karla Štědrého (*1985), bylo plno včetně osobní účasti autora i jeho otce Karla Štědrého a dalších osobností. Malíř díky své výjimečné malířské formě uplatňuje prostorové vnímání malby. To znamená, že tahy štětce se mění v plastické útvary evokující ve výsledku tentokrát černobílý (dříve barevný) reliéf.
Karel Štědrý spojuje svou osobní zkušenost života ve velkoměstském vizuálním prostoru se svými graffitistickými excesemi a hiphopovou subkulturou a reklamou, ale také se inspiruje sugestivnost í světové i domácí výtvarné tradice s Josefem Ladou, Fernandem Légérem či jedním z pionýrů abstrakce Pietem Mondrianem. Svou roli ale hraje i česká modernistická generace 60. let 20. století, prezentovaná jmény Zdeněk Sýkora a Stanislav Kolíbal, a rovněž zkušenost postmoderny.
Dáme slovo kurátorovi – Richardovi Adamovi
„Když jsem v 60. letech poslouchal co malý kluk písničku o stanu,
ve kterém na nohy táhne, těžko mě mohlo napadnout, že ten pán,
co se s Matuškou ptá, kam s dlouhýma nohama,
bude mít jednou syna.
Bude mít také dcery, a vězte,
budou to významné dcery.
Jedna /dělá keramiku/ se provdá za Stanislava Diviše,
kdežto druhá se už těší, až se po svatbě bude jmenovat Hanvaldová.
Stanislav Diviš bude jejího syna učit (na Vysoké škole uměleckoprůmyslové/,
a kromě Davida Hanvalda bude učit také Karla Štědrého Druhého,
což je onen syn Karla Štědrého Prvního, zpěváka.
Připadá vám to poněkud zamotané? To se omlouvám,
to nebylo mým cílem. V každém případě, Karel Štědrý Druhý je především malíř a výstava,
ke které tenhle text píšu, je o obrazech. I když o obrazech do jisté míry specifických.
Karel začínal jako velmi výrazný kolorista,
trochu geometrista, trochu street artista a jeho obrazy byly docela zajímavé.
Důležitá osobnost své generace,
s Achrerem, Hanvaldem a Krajcem zakládají výtvarnou skupinu Obr,
a kdo si myslí, že Obr. znamená OBŘI, má tak trochu pravdu. I
když, opravdu jenom trochu.
V každém případě v malířově životě se odehrávají i jiné OBŘÍ věci,
a setkání s Petrem Písaříkem je, alespoň podle mého názoru, OBROVSKY významné.
Nikoliv ovšem jen to setkání. Karel sdílí s Pisim společný ateliér, sice rozdělený,
ale ´výtvarným duchem´ proniknutý a to, co se v Karlíně zdálo jen náhodné a dočasné, n
a Žižkovském nákladovém nádraží se už plně potvrdilo jako výrazná výtvarná značka.
Jako kdysi Písařík – Skrepl.
Pokud se ptáte, měl Písařík na Štědrého vliv, ovlivnil nějak jeho tvorbu,
odpověď není jednoduchá.
Karel je příliš silná osobnost, ´vlastní pohled´ je pro něj důležitější než ´cizí vlivy´,
a ani výrazná´postava jako Pisi s tím nesvedla nic udělat.
Ale, co třeba Stanislav Kolíbal? Klíčový umělec a ikona českého výtvarného umění.
Co ten? Karlova vystavená plátna, na základní barvy redukovaná obrazová plocha,
něco mezi reliéfem obrazem, na struktuře založené na organizování prostoru,
neprojevuje se právě u těchto obrazů Kolíbalův vliv?
A jsme u toho. Stejně jako u Pisiho, stejně jako u každého jiného umělce, vliv,
třeba podvědomě přijímaný, třímá vítězný prapor. V
malířství, kde se dá už jen stěží něco nového vymyslet,
se výtvarný pohled skládá z cizích vlivů a záleží jen na tvůrci,
na jeho síle originalitě, nakolik dokáže ´cizí vlivy´ odsunout do pozadí.
Nakolik je pro něj vlastní pohled rozhodující.
A ten u Karla tedy rozhodující je!
Když jsem začal psát tenhle text, říkal jsem si, sakra, vždyť já nemám moc osobních zážitků,
v kapse kalhot prostě ´Štědrý není´.
A chtěl jsem si něco vymyslet,
třeba jak s Pisim vykradli banku nebo zruinovali kterousi sázkovou kancelář/
což se mimochodem málem podařilo, jen kdyby vyhráli…/.
Takže balím obálku s nápady a vám chci sdělit už jej jedno:
tahle výstava představuje zatímní VRCHOL Karlovy tvorby,
a kdo se ptá, kam dál se v budoucnu může posunout,
pro toho mám jen naléhavé upozornění: echtěj vědět, co vědět nemůžeš.
Nech se překvapit!"
(zdroj: text Richard Adam)
Promyšlené tahy špachtlí se střídají se spontánními záryvy zednickou škrabkou, štětec s ruční prací
Černá, šedá, bílá. Bílá, šedá, černá
Karel Štědrý (* 30. ledna 1985)
- 2004: absolvent Střední výtvarné školy Václava Hollara v Praze na Vinohradech- obor propagačního výtvarnictví
- 2010: absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze v malířském ateliéru Stanislava Diviše
- věnuje se také grafickému a knižnímu designu
- vítěz ceny Arskontakt a svou 1. cenu získal již za školní diplomovou práci
- člen umělecké skupiny Obr
Máme otevřeno: čtvrtka - sobota od 15.00 – 19.00 hodin, případně po telefonické domluvě
Vstup: volný
110 00 Praha 1
Myslíkova 9
mobil: +420 602 771 145
info@galerie1patro.cz
www.galerie1patro.cz
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková