Karel Štědrý: DEEPHAUS aneb když představíme zatímní VRCHOL své tvorby

23.02.2017 16:32

Galerie 1. patro  - Praha

22. 2. - 1. 4. 2017

 

 

 

Na vernisáži nové výstavy v Galerii 1. patro, výstavy Deephaus, výstavy černobílých obrazů Karla Štědrého (*1985), bylo plno včetně osobní účasti autora i jeho otce Karla Štědrého a dalších osobností. Malíř díky své výjimečné malířské formě uplatňuje prostorové vnímání malby. To znamená, že tahy štětce se mění v plastické útvary evokující ve výsledku tentokrát černobílý (dříve barevný) reliéf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karel Štědrý spojuje svou osobní zkušenost života ve velkoměstském vizuálním prostoru se svými   graffitistickými excesemi a hiphopovou subkulturou a reklamou, ale také se inspiruje sugestivnost í světové i domácí výtvarné tradice  s Josefem Ladou, Fernandem Légérem či jedním z pionýrů abstrakce Pietem Mondrianem. Svou roli ale hraje i česká modernistická generace 60. let 20. století, prezentovaná jmény Zdeněk Sýkora a Stanislav Kolíbal, a rovněž zkušenost postmoderny.

 

Dáme slovo kurátorovi – Richardovi Adamovi

 

Když jsem v 60. letech poslouchal co malý kluk písničku o stanu,

ve kterém na nohy táhne, těžko mě mohlo napadnout, že ten pán,

co se s Matuškou ptá, kam s dlouhýma nohama, 

bude mít  jednou syna.

Bude mít také dcery, a vězte,

budou to významné dcery.

Jedna /dělá keramiku/ se provdá za Stanislava Diviše,

kdežto druhá se už těší, až se po svatbě bude jmenovat Hanvaldová.

Stanislav Diviš bude jejího syna učit (na Vysoké škole uměleckoprůmyslové/,

a kromě Davida Hanvalda bude učit také Karla Štědrého Druhého,

což je onen syn Karla Štědrého Prvního, zpěváka.

Připadá vám to poněkud zamotané? To se omlouvám,

 to nebylo mým cílem. V každém případě, Karel Štědrý Druhý je především malíř a výstava,

ke které tenhle text píšu, je o obrazech. I když o obrazech do jisté míry specifických.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karel začínal jako velmi výrazný kolorista,

trochu geometrista, trochu street artista a jeho obrazy byly docela zajímavé.

Důležitá osobnost své generace,

s Achrerem, Hanvaldem a Krajcem zakládají  výtvarnou skupinu Obr,

a kdo si myslí, že Obr. znamená OBŘI, má tak trochu pravdu. I

když, opravdu jenom trochu.

V každém případě v malířově  životě se odehrávají i jiné OBŘÍ věci,

a setkání s Petrem Písaříkem je, alespoň podle mého názoru, OBROVSKY významné.

Nikoliv ovšem jen to setkání. Karel sdílí s Pisim společný ateliér, sice rozdělený,

ale ´výtvarným duchem´ proniknutý a to, co se v Karlíně zdálo jen náhodné a dočasné, n

a Žižkovském nákladovém nádraží se už plně potvrdilo jako výrazná výtvarná značka.

Jako kdysi Písařík – Skrepl.

 

Pokud se ptáte, měl Písařík na Štědrého vliv, ovlivnil nějak jeho tvorbu,

odpověď není jednoduchá.

Karel je příliš silná osobnost, ´vlastní pohled´ je pro něj důležitější než ´cizí vlivy´,

a ani výrazná´postava jako Pisi s tím nesvedla nic udělat.

Ale, co třeba Stanislav Kolíbal? Klíčový umělec a ikona českého výtvarného umění.

Co ten? Karlova vystavená plátna, na základní barvy redukovaná obrazová plocha,

něco mezi reliéfem obrazem, na struktuře založené na organizování prostoru,

neprojevuje se právě u těchto obrazů Kolíbalův  vliv?

A jsme u toho. Stejně jako u Pisiho, stejně jako u každého jiného umělce, vliv,

třeba podvědomě přijímaný, třímá vítězný prapor. V

 malířství, kde se dá už jen stěží něco nového vymyslet,

se výtvarný pohled skládá z cizích vlivů a záleží jen na tvůrci,

na jeho síle originalitě, nakolik dokáže ´cizí vlivy´ odsunout do pozadí.

Nakolik je pro něj vlastní pohled rozhodující.

A ten u Karla tedy rozhodující je!

Když jsem začal psát tenhle text, říkal jsem si, sakra, vždyť já nemám moc osobních zážitků,

v kapse kalhot prostě ´Štědrý není´.

A chtěl jsem si něco vymyslet,

třeba jak s Pisim vykradli banku nebo zruinovali kterousi sázkovou kancelář/

což se mimochodem málem podařilo, jen kdyby vyhráli…/.

Takže balím obálku s nápady a vám chci sdělit už jej jedno:

tahle výstava představuje zatímní VRCHOL Karlovy tvorby,

a kdo se ptá, kam dál se v budoucnu může posunout,

 pro toho mám jen naléhavé upozornění: echtěj vědět, co vědět nemůžeš.

Nech se překvapit!"

(zdroj: text Richard Adam)

 

 

 

 

 

 

 

 

Promyšlené tahy špachtlí se střídají se spontánními záryvy zednickou škrabkou, štětec s ruční prací

Černá, šedá, bílá. Bílá, šedá, černá

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karel Štědrý (* 30. ledna 1985)

  • 2004: absolvent Střední výtvarné školy Václava Hollara v Praze na Vinohradech-  obor propagačního výtvarnictví
  • 2010: absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze v malířském ateliéru Stanislava Diviše
  • věnuje se také  grafickému a knižnímu designu
  • vítěz ceny Arskontakt a svou 1. cenu získal již za školní diplomovou práci
  • člen umělecké skupiny Obr

www.karelstedry.com

 

 

Máme otevřeno:  čtvrtka - sobota od 15.00 – 19.00 hodin, případně po telefonické domluvě
Vstup: volný


110 00 Praha 1

Myslíkova 9
mobil: +420 602 771 145

info@galerie1patro.cz
www.galerie1patro.cz

www.karelstedry.com

 

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková