Julius Reichel & Namor Ynrobyv: J. R. (OO) N. Y. (RV) LE C0NCEPT STORE (GLOBAL) aneb když každý vynález (zde internet - google) se stane vynálezem zkázy či šiřitelem nepravd…
White Pearl Gallery – Praha
24. 3. - 20. 4. 2018
Na vernisáži třetí výstavy, která se konala ve White Pearl Gallery, výstavy se značným přesahem, výstavy děl autorské dvojice - Julius Reichel & Namor Ynrobyv, nám představili tyto dva výjimečné, aktuální, středoevropské autory a jejich nejnovější sérii: J. R. (OO) N. Y. (RV) LE C0NCEPT STORE. Expozice byla ke zmírnění jejích šokujících účinků přislazená navíc hromadami amerických bonbónů Jo Jo Marschmallow.
Zbraně, auta a obrazy, GOOGLE GANG a White trash ve White Pearl Gallery.
Neobvyklá výstava Julia Reichela a Namor Ynrobyva připomíná český Concept Store.
„V místě, skrytém hluboko pod úrovní pražské ulice4 zaútočila americká zbrojní lobby13.
V galerii White Pearl 4 neobvyklá výstava připomíná1 Concept Store2.
Co to je, odkud to přišlo a proč slaví úspěch?1
Zažíváme podobný přechod jako z feudalismu do demokracie14,
říká oceněná pekařka o citu pro umění26.
Síla Mordoru se rozšiřuje12, a proto zde nechybí ti nejobávanější1 –
šéf české krypto směnárny5 a akční sniper24 Reichel,
který vystřelil v nájezdech postup do finále9 a první troll, který byl zvolen prezidentem6, Výborný8.
Oba lákají na multiplayerovou složku24 Sorosovy konspirace10, aby lépe analyzovali videa z dronů18.
Výborný Reichel8 pomůže americké armádě trénovat umělou inteligenci18 a
použít bitcoin coby předzvěst globální změny14.
Galerie představí3 krásná superauta, podivný tuning a další zajímavosti17 –
např. udavačství trendů19, nebo fakenews šířící se rychleji než pravda21.
Bývalý zaměstnanec CIA25 a lukostřelec ve virtuální realitě Apex Construct20 uvedl,
že Ferrari možná tak rychlé nebude16, a že i chlupatí muži ztrácejí testosteron13.
Bohužel hackeři chtějí narušit organizaci a průběh22
a nejspíš unést tři Italy7 včetně několika modelek, nesoucích v náručí repliky svých hlav15.
Zapletená je do toho i policie7.
Zkrátka, Concept store2 pojede rychleji než legendární F111, stala se z něj digitální obdoba zlata5. “
(Zdroj Google news: 11. 3. 2018)
Hashtag transcript
#Whitepearl4 #zbraň23. #Whitepearl4 #výstava1 #conceptstore2. #Conceptstore2? #Bitcoin14 #umění26. #Síla12 #výstava1 – #krypto5 #sniper24 #reichel9 #troll6 #výborný8. #Sniper24 #zlatáhorečka10 #google18. #Výborný8 #google18 #bitcoin14. #Galerie3 #tuning17 – #iphone19 #fake21. #M1625 #virtuální20 #ferrari16 #testosteron13. #Narušit22 #gang7 #gucci15. #Gang7. #Conceptstore2 #hyper11 #krypto5.
Text seskupen z titulků článků vygenerovaných podle hashtagů v Google News11. 3. 2018.
Autor textu: Anežka Jindrová
White Pearl Gallery (*2016)
se zaměřuje na aktuální českou uměleckou scénu,
s důrazem na prezentaci médií s dominujícím vizuálním jazykem (malba, objekt, instalace).
Charakterní výstavní prostory klenutého sklepení slouží
jako základní scénografie širšího dramaturgického rozsahu,
který sahá od témat interní a filozofické povahy
až k politicky motivovaným projektům a sociálním komentářům.
Širší kurátorský záběr galerie je vyvažován přísným apelem
na instalační estetiku, scénografickým rukopisem a aktuálností daných témat.
Neméně důležitým cílem galerie je i práce s potenciálem jednotlivých autorů,
a kontinuální prezentace jejich děl v nových souvislostech.
Letité zkušenosti s multižánrovými projekty se staly garancí bohatých doprovodných programů,
jež přispívají k rozšiřování povědomí
o kvalitní současné vizuální kultuře napříč spektrem široké veřejnosti.
Kurátorka výstavy: Alexandra Karpuchina
Text: Anežka Jindrová
120 00 Praha 2
Dittrichova 5
Máme otevřeno: středa - neděle: 13.00 – 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva, internet)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
Julius Reichel (*1981, Kaplice)
- začal svá studia na AVU v Praze
- přešel na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, kde dokončuje studium v ateliéru Jiřího David
- Julius Reichel = jeho umělecký pseudonym
- jeho malba vychází ze symboliky městského prostředí. Je prostoupena vtipnými odkazy na současnost, na významné události v historii, ale také má v sobě zvláštní touhu pojímat klasické médium jiným, než běžným způsobem. Julius Reichel tvoří umělecká díla, která leží na pomezí klasického obrazu a objektu. Záměrně boří tradici závěsného obrazu, kdy je malířské plátno nataženo na dřevěný rám. Reichel pracuje pouze se syrovými plátny, které jsou ledabyle připevněny ke zdi jedno na druhém. Vzniká tak zvláštní změť, kde se obrazy navzájem překrývají - jakýsi vzorník látek, kterým návštěvník musí listovat, aby měl možnost vidět další díla.
Reichel tím boří další zvyklost, kdy návštěvníkům galerie obvykle není dovoleno dotýkat se obrazů. Záměrně používá různých materiálů a povrchů svých pláten, abychom hapticky ucítili jejich strukturu, abychom se mohli dotknout umělcovy práce a mohli ucítit vrstvy barvy na plátně.
Roman Výborný (* 1988)
- NamoremYnrobyv poprvé stal na Facebooku, kam se podle jeho vlastních slov člověk nezadává jako osoba v pravém slova smyslu, ale jako svůj obraz. Od té doby se mu tak začalo říkat
- zběhlý právník, který na začátku 4. ročníku odešel na UMPRUM u Jiřího Davida v ateliéru intermediální konfrontace
- naplno se věnuje malbě
- obsadil druhé místo v Ceně kritiky
Akryl, stěrka a olejomalba, to jsou jeho oblíbené techniky, nicméně začátek jeho vizuální identity obstaraly on-line hry. Posléze vytváření signatures, které se postupně přelilo do 3D rendrů a práce s photoshopem. K tomu se připojily další vlivy, například vesnické graffiti. I jeho současná tvorba stále odráží fakt, že dával přednost hlavně stokám, dirty-stylu a věcem, co jsou na první pohled trochu down. Trash estetika je mu vlastní dodnes. Spíš než spreje, vždycky používal válečky. Počítačová grafika zase přinesla zájem o typo a linearitu, takže bylo jen logické, že přijímací zkoušky dělal nejdřív na grafický design a nová média k Petru Babákovi.
Pak je tu Archetyp 51, který spoluzakládal, - komunita, která v sobě obsahuje stejně tak zájem o muziku i fashion. Přitom to není ani módní brand, ani standardní hudební label, ale daleko spíš kreativní síť, jejímž hlavním měřítkem má být autenticita, tedy přímá souvislost mezi autorem a tím, co dělá. Podmínka, která sice na první pohled vypadá přirozeně, až vyprázdněně, ale ve skutečnosti není. Už proto, že naprostou většinu jakékoli současné produkce tvoří deriváty a klony, takže prostor je přeplněný limitovanými edicemi pro všechny.
Jestliže Roman Výborný na začátku vnímal práva jako pragmatický obor vhodný pro život v systému, právě vyhraněná oborovost se mu časem stala přítěží, stejně jako schizofrenní život mezi právním oddělením v bance, stážemi v Evropském parlamentu a domácím malováním. Právě přesvědčení, že umění posunuje dál a v jeho rámci je možné být kýmkoli nejen proto, že je multižánrovou záležitostí, ale stejně tak ´kvaziilustrovanou filozofií´, která v ideálním případě dokáže otevřít cestu, ho stoprocentně nasměrovaly na jedinou kolej.
Právě tehdy se z něj doopravdy stal Namor Ynrobyv, kterému nejde o to, upevňovat stěnu své bubliny, ale neustále ji víc a víc nafukovat. Fakt, že Namor (Sub-Mariner), hybrid člověka a Atlanťana, zloun, který prozřel a začal páchat dobro, je shodou okolností i jeden z marvelovských superhrdinů, představuje bonus, který se neodmítá.
Nemá rád obrázky, má rád obrazy. Snaží se držet práce v metanarativitě, která obchází doslovné příběhy. Obraz vnímá jako nastavený algoritmus, k němuž divák přichází s nějakým vlastním referenčním rámcem. Sám se nejdřív dostatečně nakrmil počítačem, takže mu teď dělá dobře hrabat se v malování rukama. Také princip vrstvy je mu vlastní z kyberminulosti, ale jedna donekonečna pitvaná vrstvička je mu málo, přednost dává multiprostorovým věcem.
I z toho důvodu někdy experimentuje s malbou na pomezí obrazu a objektu. Z toho vycházejí i další preference, které je u něj možné sledovat. Spíš než o ´leštění´ mu jde o použití přímočarého gesta a syrovost z podstaty. Proto také stěrky, malba z tuby nebo pláty akrylu. Další oblíbenou strategií je práce v sériích, dokonce i na několika obrazech najednou, s přesvědčením, že se tak dokážou navzájem obohatit.
V poslední době na sebe kromě umístění v jubilejním´10. ročníku Ceny kritiky upozornil i několika výstavami. Jednou z nich byl autorský projekt pro Karlin Studios, který ve svém názvu nesl právě řešení osobní jmenné přesmyčky Namor Ynrobyv: Výborný Roman (2016). Nejen z tohoto důvodu se o něm dá uvažovat jako o sebeurčujícím. To už si od abstrakce postavené na bazálních tvarech prošel k fake-objektivismu, kde se zaměřil na provokativní hru s konkrétnějšími prvky odkazujícími na figuraci, mezi nimiž nechyběli smajlíci s urvanými hubami, bubáci, pavučiny ani delfíni nebo jednorožci, tedy popkulturně profláknuté motivy s nábojem banality. Nezastírá, že rád trollí, dokonce o něco vyčistil gesta, ale samozřejmě tak, aby pro něj určující kvalita, tedy syrovost, zůstala.
Výrazný generační vjem na konci loňského roku naopak představil kurátorský počin Milana Mikuláštíka Hypebeast Vertigo v Galerii NTK (2016), kde se Namor Ynrobyv objevil spolu s Filipem Dvořákem, Jakubem Chomou, Olbramem Pavlíčkem a Juliem Reichlem. Základním nahozeným tématem tady byla aktuální „proměna vnímání obrazů ve společnosti sítí“. Zatím naposledy se ukázal vedle Jiřího Davida v pražské Galerii 101 prostřednictvím navzájem prostupné výstavy Cukr na špičce jazyka / (BASIC) Bič přes paty. (2017). I z jeho nových bezohledných obrazů, na kterých se mimo jiné mihly i kočičky, je zřejmé, že si dál chce do věcí „rejpnout“. Pro někoho možná trošku brutálně, ale pořád s radostí z toho, že dělá věci, které ho baví.