Julien Maire, Robert Vlasák: Inverse Mindset aneb když se v expozici pokoušíme ´odkouzlit´ zdánlivě suverénní a funkční médium filmu…
Galerie AMU/GAMU - Praha
19. 7. - 2. 9. 2018
„Jsme schopni a ochotni porozumět naší pozici ve světě,
která se stále rychleji mění?
Do jaké míry jsme si vědomi měnících se sociálních procesů
a naší rostoucí závislosti na strojích?
Schopnost rozumět těmto změnám nejspíš napoví, kam nás technologie vedou…“
Na vernisáži nové výstavy Inverse Mindset bylo plno zájemců o film. Setkali se totiž zde práce dvou umělců (Julien Maire, Robert Vlasák), kteří si vybudovali osobitou, ´mediálně-archeologickou´ metodu, která převrací zavedenou estetiku i ideologii dějin umění a dějin technologie. Expozice odkrývá a zároveň kreslí stínové příběhy podivných optických a kinetických aparátů.
Jak řekl filosof Jean-Louis Baudry v 70. letech 20. století, že ´film´ není tím, čím se zdá být. Že film je víc než příběh, jehož stínové zápletky se odehrávají před diváky v setmělém kině na plátně, případně na monitoru televizního přijímače. Filosof Baudry dokládá, že bychom měli film vnímat v souvislostech jako systém - komplexní, nesnadno dešifrovatelný ideologicko – společensko – technologicko - ekonomický útvar.
Produkční řetězec filmu je mnohavrstevnatý a obsahuje mimo příběhu řadu dalších elementů, jako jsou:
- energie
- (finanční toky, elektrický proud, termodynamika, gravitace)
- sofistikované optické stroje
- (filmová kamera, projektory, projekční kabiny, studia)
- zvuková zařízení
- (mikrofony, rekordéry, stříhací stoly, reproduktory)
- nosiče
- (filmový materiál včetně chemické nebo elektromagnetické reakce,
- potřebné pro zaznamenání obrazu azvuku)
- kompoziční techniky
- (střih a další formy artikulace)
- instituce
- (výrobní jednotky, distribuční sítě, budovy bioskopu, nahrávacích studií, atelierů, archivů)
- management
- společenských a psychických prostorů, platforem a ekonomických formací
- (festivaly, reklamní agentury, časopisy, fankluby a jiné modely konzumace a propagace)
Film sice po výročí svého stoletého trvání nezanikl,
ale stárl a měnil se.
Bylo třeba jej adaptovat na novu dobu a změněné okolnosti.
(zdroj: Katalog Gamu 2018 k výstavě Inverse Mindset)
francouzský umělec Julien Maire (* 1969 Metz)
- absolvoval Akademii výtvarných umění v Metzu
- od pol. 90. let pracuje mezi performancí, instalací a kinematografií
- je specialista na ´znovuobjevování´, dekonstrukci nejrůznějších přístrojů a aplikací, fyzikálních principů a procesů
- vytváří performativní práce na pomezí žánrů a médií, zkoumající většinou materialitu pohyblivého obrazu
- mění funkci i vzhled nástrojů jako jsou například kamera, diaprojektor, nebo filmový projektor a posunuje jejich význam
- projekční soustava The Man at Work (2014) je přístroj na zvláštní druh stop-motion animace, kde iluzi prostorovosti promítaného obrazu vytváří sled na pásu se posunujících rozfázovaných miniaturních figurek muže s lopatou
- Instantanées (1998) je podobný para-kinematický aparát: stínovou animaci padající kapky vody na stěně vytvářejí rotující disk s miniaturními objekty, umístěnými před čočkami diaprojektoru
- soustava kinetických struktur Step-direction (2015) je inspirována starým principem pantografu: zasunují a vysunují se v prostoru a mění neustále svoji konfiguraci a tím i perspektivu diváka
- jeho instalace a performance (Exploding Camera, Cinema Low Res, Demi-Pas) byly prezentovány na festivalech jako jsou Ars Electronica, Festival digitálního umění, Festival evropských médií, Film Festival Rotterdam, Sonar, Transmediale, ZKM, ICC Japonsko), Empac (New York)
- 2008: se stal vítězem NTAA.be (Biennale Update_2)
- 2009: byl nominován na cenu World Technology Award v New Yorku
- žije a pracuje v Bruselu
český umělec Robert Vlasák (* 1978 Kladno) se nachází na nejasné hranici autorského artefaktu a vynálezu
- absolvoval Fakultu výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (Ateliér nefigurálního sochařství u doc. Jana Ambrůze)
- absolvoval Fakultu užitého umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (Ateliér přírodních materiálů u prof. Jaroslava Prášila)
- pracuje s fyzikálními zákony a technickými patenty
- obě jeho vystavená díla
- Siréna (2017)
- a Vrtuloid (2018)
- jsou založena na poetice nalezeného objektu a asambláže
- zvuková instalace Siréna (2017) je variací přístroje vynalezeného Augustem Seebeckem v polovině 19. století a rozšířeného o starý kompresor
- Vrtuloid (2018) je jednoosá soustava pomalu se otáčejících vrtulí z automobilových chladičů, zavěšená u stropu na pohonné hřídeli
- v současnosti vede spolu s Janem Krtičkou ateliér Přírodní materiály na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
- žije a pracuje v Ústí nad Labem
Přístroje okupující na léto Galerii AMU
pohání palivová směs vážné hravosti a preciznosti
–
inverzní,
nekonvenční úhel pohledu na náš podivný, zázračný svět.
Kurátor: Miloš Vojtěchovský
Výstavní projekt vznikl ve spolupráci GAMU a nadace Agosto Foundation, která podpořila rezidenci Juliena Maireho, Sarah Washington a Knuta Aufermanna v Praze. Program rezidencí je realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.
Hartigovský palác - 118 00 Praha 1
Malostranské náměstí 12
(vchod z průchodu do ulice Tržiště)
Máme otevřeno denně mimo pondělí: 10.00 - 12.00/13. 00 - 18.00 hodin
Vstup: volný
GALERIE AMU
vytváří zázemí pro prezentaci současného umění
s důrazem na studijní programy
Akademie múzických umění (fotografie, nová média ad.)
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva, minikatalog)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
Více: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/materialovy-experiment-aneb-mame-li-ruzne-uhly-pohledu/