Julie Štybnarová: Čas paměti /The time of memory aneb vidíme jen to, co dokážeme vidět…

10.05.2017 16:24

Galerie Fotografic  - Praha

9. 5. - 18. 6. 2017

 

Na vernisáži nové fotografické výstavy, výstavy Čas paměti  byla Julie Štybnarová, autorka  fotografií,  osobně přítomna.

 

 

 

 

 

Galerista Martin Fojtek uvítal autorku Julii Štybnarovou  (včetně jejích dětí) a kurátora výstavy  Pavla Máru, jejího pedagoga. Žel už jen bývalého – jak dodal Pavel Mára. 

 

 

Pavel Mára nám prozradil, že doménou autorky jsou vždy  přenosy času vně i uvnitř, ztvárněné formou časosběrných projektů.

Již v roce 2012 představila autorka své časosběrné fotografie na své první výstavě, kde projekt věnovala svým přátelům.

Další cyklus byly Babičky a do třetice proměny autorčina vlastního těla v návaznosti na těhotenství.

 

Na této dnešní výstavě v pražské galerii Fotografic autorka představuje další časosběrný projekt

 -

subjektivní řadu snímků z let 2005 až 2017.

Snímky vznikly vždy na stejném místě, v pískovně, kde pozadí tedy také není v důsledku těžby a prací shodné, mění se v čase, stejně jako postavy a postupně se mění i  postavy na záběru.

Je jí vždy sama autorka, postupně těhotná, s narozeným prvním dítětem a pak druhým, a pak je zde zachycen i jejich růst a proměny.

Podobně tvořil svůj slavný cyklus i proslulý fotograf Nicolas Nixon ve svém cyklu zachycujícím čtyři sestry Brownovy. 

 

Závěrem Pavel Mára popřál  autorce, protože časosběrné cykly lze tvořit nekonečně dlouho, ať je tedy nadále

nekonečně dlouho

fotografuje.

 

Slovo dostala také Julie Štybnarová  a na otázku, proč si zvolila právě tento soubor, jsme se dozvěděli, že má ráda experimenty s časem a prostorem. A to měnící se pískovna i rodící a rostoucí děti plně splňují. Písečný lom se mění stejně jako lidé. Nechce ale z toho dělat vědu a složitě vysvětlovat, co tím cyklem mínila, prostě chtěla jsem chytit čas pod krkem“.

 

Na výstavě lze vidět i jiný její projekt nazvaný Okna, který běží ve smyčce na projektoru na  zdi galerie.

 

Na otázku, jak dlouho hodlá pokračovat ve svém projektu z pískovny, autorka odpověděla, že dokud se děti nechají fotografovat. Že zprvu to byl docela problém, pak děti přišly na to, že by se mohly nechat uplácet, což funguje dosud a pak se uvidí. Konec může přinést i likvidace pískovny, nebo i jiné okolnosti. Na závěr se rozpoutala diskuze o tom, kdo je vlastně  autorem fotografií, když je autorka na nich osobně. A vzhledem k tomu, že profesor Pavel Mára pronesl platnou definici, že autorem je ten, kdo stiskl spoušť, připustila autorka, že v tom případě je autorů více. Ale sám Pavel Mára přidal svou zkušenost, že i on občas používá téhle metody, kdy snímek vymyslí, naaranžuje, připraví a nakonec stiskne spoušť někdo jiný. Takže se to tak doslova brát prostě nesmí. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

****

(z tiskové zprávy)
„Julie se rozhodla experimentovat se zneklidňujícím časem. Vzpomínky jsou ve vztahu k času to jediné, co nám z něho zbývá.

 

 

 

 

 

 

 

 

Minulost reálná, uchovaná v podvědomí, neustále vstupuje z budoucnosti do vědomí a pulsuje v přítomnosti.  Připomíná to velký kruh. Ale ten je zároveň roztínán tím, co přichází, co jsme si svou minulostí připravili a co do toho vkládá okolní svět. Časosběrný  dokument není žádná novinka. Ale tradiční formu lze uchopit znovu a vyslovit se v ní po svém. Průniky do malých motivů, účast na životě  blízkých. Účast na pozadí samoty, která je podstatou jakéhokoliv vztahu.

 

Okno je okem viděným i vidoucím, otevírá se do krajiny světa a zavírá do samoty duše. Vidíme jen to, co dokážeme vidět, ostatní zůstává nevyslovené, skryté, tajemné. Toužíme oslovit ono mysteriózní,  znovu a znovu, posíleni svým poznáním, svou zjitřenou citlivostí. Hledání vlastní tváře složené z variací podob jiných. Soukromý příběh času, prostoru a samoty – to je Juliin experiment.“

 (text: Jana Máchalová)

***

 

 

 

 

 

 

 

 


Julie Štybnarová (*1976)

  • vystudovala Fakultu mezinárodních vztahů  na VŠE v Praze
  •  vystudovala ITF na  Slezské univerzitě v Opavě
  • své fotografie představila na sólových i skupinových výstavách v Maďarsku, Polsku a v České republice
  •  

Pavel Mára (* 1951 Praha)

patří k výrazným představitelům evropské fotografie.

Je také již téměř dvě desetiletí pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě.

K tomuto poslání ho předurčuje jeho tvorba,

která je příkladem koncepčnosti a promyšlenosti.

Podoba jeho děl často vychází z nové interpretace možností fotografického média.

 

Nicolas Nixon

Fotografoval  čtyři sestry Brownovy po dobu u 40  let a vznikla tak fascinující studie stárnutí.

Nicolas Nixon je americký fotograf, který vytvořil 1. portrét sester Brownových již v roce 1974 a pokračoval v tom až do roku 2014.

Snímek z roku 1974 se sice nedochoval, ale od doku 1975 už Nixon cíleně tvořil sérii fotografií. Jedna ze sester Brownových (BeBe) se stala jeho ženou  a čtveřici doplňují její tři sestry (Mimi, Laurie a Heather).

Nicholas se s BeBe seznámil v roce 1970, kdy mu bylo 20 let a jí 21.

V době první fotografie bylo  Mimi 15 let, Laurie 21 let, Heather 23 let a BeBe 25 let.

Zatím poslední fotografie je z roku 2014.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/ctyri-sestry-fotil-ctyricet-let-fascinujici-studie-starnuti-nicholase-nixona-1yv-/kultura.aspx?c=A141219_102610_ln_kultura_hep


www.fotografic.cz

110 00 Praha 1

Stříbrná 2

Máme otevřeno út – ne: 13.00 – 18.00 hodin

Vstup: volný

 

 

Hodnocení:  89 %

Zapsal  Richard Koníček

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

 


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/pavel-mara-retrospektiva-1969-2014-aneb-kdyz-jednoducha-krasa-jeho-fotografii-jiz-po-roce-1968-nadchnout-dokazala/

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/pavel-mara-tvare-aneb-kdyz-na-pocitaci-z-pozitivu-udelame-negativ-a-jeste-neco-navic/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/vnitrni-okruh-v-soucasne-ceske-fotografii-aneb-detske-oci-jako-okno-do-duse/