Juergen Teller: Enjoy Your Life! aneb buďme přitom stále sví!
Galerie Rudofinum - Praha
14. 12 2016 - 19. 3. 2017
Pozvání na výstavy z Galerie Rudolfinum je vždy objevitelské dobrodružství. Možná jsme nedouci, možná ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma dokáže najít tak říkajíc jehlu v kupce, či spíš valoun zlata v hoře písku. Objevy, jimiž častuje ve své galerii Prahu, jsou totiž neuvěřitelně objevné, zajímavé a hlavně netypické. A jeho objevitelské štěstí, invence i talent neutuchá. Píšeme to vlastně při každé výstavě a trváme na tom i u té nejnovější.
Módní fotograf nefotografuje jen pro módní průmysl
Každý tvůrce má v sobě Pandořinu skřínku, kde se tají jeho touhy, odvaha k experimentům a snaha tvořit nejen to, co se od něj žádá, kam je zaškatulkovaný, ale zkusit si i něco jiného, co se od něj nečeká. A občas s tím vyjde na světlo denní a veřejnost, jež ´svého´ tvůrce zná jak své boty, zírá, že může být i jiný. Lepší? Horší? To je už věc názoru, ale jiný. A to vede k novému poznání autora jako tvůrce i člověka. A přesně to nám přináší unikátní autorská (to je na tom to podstatné) instalace nejnovější tvorby Juergena Tellera, jenž byl na tiskové konferenci (no, spíš komentovaném průletu) den před otevřením pozoruhodné výstavy osobně přítomen. A ne někde na piedestalu, či za stolem, ale neformálně a sympaticky mezi námi, s námi a pro nás. Což se od velkých hvězd – čehokoli – zpravidla neočekává. Jen od těch opravdu největších, co opravdu něco umějí, se to občas poštěstí, neboť ty opravdové hvězdy umění jsou v jádru stále nejběžnějšími a nejpřístupnějšími osobnostmi.
Juergen Teller proslul nekompromisním odmítáním oddělit obchodní módní fotografie a své převážně autobiografické obrazy. Jeho styl je syrový, přeexponovaný a fotografuje bleskem. Upřednostňuje barvu a pravidelně se vřazuje do svých cyklů. Fotografoval akty Kristen McMenamy, ale fotografoval i Cindy Sherman, Winonu Ryder, Sofii Coppola, Charlotte Rampling, Michael Stipe, Rufus Wainwright, Harmony Korine, Roni Horn a další.
Kdo je Juergen Teller- tvůrce?
Dozvěděli jsme se (ne od autora, ten by to o sobě nikdy takto neřekl, ale od Petra Nedomy, ředitele Galerie Rudolfinum, zatímco oslovený a oslavený, se v neformálním postoji i looku tvářil, že to se ho netýká), že Juergen Teller je jeden z momentálně nejžádanějších současných fotografů. Že se sice oficiálně věnuje fotografii módní, ale že se proslavil (už v roce 1991) portréty kapely Nirvana a jejich charizmatického frontmana Kurta Cobaina. A že ty snímky byly publikovány v časopise Detail a že vstoupily do učebnic fotografie. A od té doby, přestože je vnímám pracemi pro módní průmysl, může si dovolit být jiný.
A je. Tvoří si i sám za sebe a dokonce jenom pro sebe.
A v poslední době dospěl do stádia více akcentovat v tvorbě právě tu takříkajíc - volnou. Jedná se především o soukromé série fotografií, jež pak prezentuje v knihách, časopisech i v mimořádných výstavních projektech. A protože je svůj, prakticky nejde najít předobrazy jeho tvorby ani vystopovat nápadné inspirace. Důvodem jeho osobitosti, ba až tvůrčí unikátnosti, je kreativní svoboda. Je už totiž taková osobnost, že tvůrčí svoboda je mu dopřána dokonce i u jeho komerčních zakázek.
Ale byl by omyl chápat to tak, že snad tvoří impulzivně a že při realizaci projektů improvizuje. Jak nám osobně a se zaujetím vysvětlil, jeho práce jsou vždy předem detailně promyšleny, pečlivě připraveny a teprve pak realizovány. Ne vše, jak také sebekriticky přiznal, se nakonec vydaří tak, jak si představoval. V tom případě to ale nemilosrdně likviduje. Naštěstí se mu to ale prý moc nestává. Čas a míra invence vložená do příprav se vrací v hotových cyklech. A jeho práce na tom cyklu je srovnatelná skoro až s přístupem režiséra. Vypovídací hodnota práce je pro něj daleko vyšší kritérium než technická dokonalost. Stojí za tím ale hluboká a předběžná promyšlenost a stejně důsledná práce s fotografovanými protagonisty, případně i zvolenými místy k jejich výmluvnému a více významovému zachycení. Dá se říci, že Teller se úspěšně a s bravurou pohybuje na hraně fotografie umělecké a komerční.
Juergen Teller je už v takové pozici, že si může dovolit sbližovat komerční zakázky s osobní tvorbou a umenšovat rozdíl mezi jím zpracovanými módními kampaněmi, portréty známých celebrit a všedními každodenními výjevy, jako krajinami či obrazy a dokonce svými a jeho rodiny. Jako příklad, na nějž nás autor upozornil, poslouží jeho spolupráce s Kim Kardashian, proslulé americké televizní osobnosti, modelky a podnikatelky arménského původu (má za manžela neméně proslulého rappera Kena Westa), jež je známa odvážnými a provokativními fotkami.
A právě Ken, partner Kim, opakovaně žádal Juergena Tellera, aby tisíckrát – ale víceméně vždy stejně – focenou ´Kardashianku´ také vyfotografoval. Proč právě Juergen Teller? Inu proto, že on to udělá jinak a Kim stejně neztratí nic ze své specifiky a osobitosti.
Juergen Teller to ale odmítal. Proč? Právě proto, že Kim, fotí kde kdo, a to, jak by ji vyfotografoval on, by Kim ani Ken West neschválili. Omyl. Právě proto se nakonec dohodli a plně podřídili Tellerově představě. Vznikla série fotografií, kde Kim najdeme ve společnosti traktoru a v - pro ni - zcela netušeném prostředí, mihne se tam sem dokonce a nečekaně i Ken West a celé to prolíná osobně – v roli jakéhosi šaška – sám pózující Teller. Projekt je na výstavě představen a při prvním zhlédnutí cyklu nás na www.www-kulturaok-eu.cz napadla charakteristika: „smyslná žena v nesmyslném obrazu a ne-smyslný muž v jejím smyslném odrazu“.
Kdo je Juergen Teller- osobnost?
Juergen Teller (52 let)
- se narodil 28. 1. 1964 na jihu Německa v Bubenreuthu blízko Erlangenu
- je potomek houslařské rodiny, sám se začal učit na smicčaře (1984 učení nechal)
- je to německý umělec žije a pracuje v Anglii
- 1984 -1986: vystudoval Bayerische Staatslehranstalt für Photographie (Bavorská státní škola fotografie) v Mnichově
- 1986: aby nemusel na vojnu, naučil se anglicky a ve svých 22 letech se odstěhoval do Londýna
- V Londýně se ho ujal proslulý fotograf Nick Knight a Teller si záhy našel práci v hudebním průmyslu
- fotografoval kapely a hudebníky (Cocteau Twins, Sinéad O’Connor, Morrissey a jiní) na přebaly alb
- na konci 80. let 20. stol. už pracoval pro lifestylové a módní časopisy (Vogue, Index, Detail, i-D, The Face či Arena) a své fotografie také vystavuje
Spolupracoval s módními tvůrci jako Helmut Lang, Yves Saint Laurent,Vivienne Westwood (i její ikonický trojakt najdeme na výstavě v Rudolfinu) a Céline. Často spolupracuje s extravagantní hudebnicí Björk. Neotřele fotografoval řadu dalších, byť ostatními fotografy už typizovaných a stylizovaných umělců tak, že je prezentuje zcela jinak a nečekaně. Zde je třeba připomenout nesporně slavnou hereckou legendu Charlotte Rampling, s níž Teller stvořil netušenou a pozoruhodnou sérii s talíři a liškou. (Část je k vidění v Rudolfinu).
A proč s talíři? Jak nám bylo s úsměvem vysvětleno, jeho jméno znamená v němčině - talíř (pozn. autora - v angličtině zase naopak vypravěč, skrutátor, sčítač hlasů... což mu také sedí, protože jeho fotografie jsou v cyklech - vyprávěnky).
A ten talíř - relativně banální předmět, avšak v Tellerově pojetí a v kombinacích s fotografovanými osobnostmi se stává skoro až autorovým logotypem a odkazem na jeho rod. I o tom jsme se něco dozvěděli.
(dole: ukázka z videa)
Rod Tellerů pochází ze Sudet, kde dělali housle. Po odsunu přesídlili do Bavor, kde pokračují v tradici. I Juergen se původně učil na smycčaře. I o tom jsou Tellerovy fotky na výstavě. Zbývá tedy jen poslední z Tellerových aktivit, režie. Zrežíroval už několik krátkých filmů a v mnohých si i zahrál. Malou ukázku absurdních filmů z jeho tvorby na výstavě najedeme též.
Jinak už jen dodejme, že Teller se v roce 2014 stal profesorem fotografie na Akademii výtvarných umění v Norimberku a působí i jako kurátor fotovýstav jiných fotografů.
Klíčová byla v tom směru práce na výstavě fotografií proslulého Roberta Mapplethorpe v Alison Jacques Gallery v Londýně. Teller tam osobně vybral 58 fotoobrazů ze sbírky Mapplethorpe Foundation. Přiznal také, že právě u Mapplethorpeho našel jednu fotografii, na níž byl – talíř. Fotka se mu stala inspirací, jak využít vlastní jméno a talíř k sérii fotografií.
Enjoy Your Life! v Rudolfinu
Nejnovější výstava Tellera v Rudolfinu je unikátní autorský projekt vytvořený samotným umělcem. Představuje jak jeho starší fotografické série jako Norimberk (2005), ale i série novější, jako Kanye, či zmíněnou Juergen a Kim (2015), případně spolupráci s legendární Charlotte Rampling - Liška a talíř (2016).
Jsou tu ale i práce autobiografické nebo nadsazené, karikující až anekdotické, jako nemilosrdně upřímné fotografie autora v sérii Léčebna (2015). Subjektivním dokumentem mládí a německého původu zvaná je série Irene v lese (2012). Nejnovější skupiny fotografií - S Tellerem do Bonnu a Talíře/Teller (2016) shrnují a soustřeďují všechna dřívější témata a kompozice.
Právě průřezový projekt byl oříšek i výzva pro Juergena Tellera. Vybral ze svých četných sérii ukázky, ty kombinoval v jednotlivých sálech Rudolfina do uměleckých celků fotek, na prvý pohled zdánlivě nesourodých, které ale při bedlivějším sledování ukazují celky nové a pro diváka nečekané kontrasty. Jak nám prozradil Petr Nedoma a potvrdil i Juergen Teller, autor pracoval na kompozici výstavy do poslední chvíle. Měnil, kombinoval, přemisťoval. A dokonce i kontaktoval své studio v Londýně, aby mu zaslali některou konkrétní fotografii a tu pak umístil místo původně zamýšlené.
Ač je výstava koprodukcí Galerie Rudolfinum s Bundeskunsthalle v Bonnu a Martin Gropius Bau v Berlíně, je pražská verze totožná jen koncepcí a sdělením, ne však současnou instalací a výběrem děl. Galerie totiž mají různé vnitřní dispozice výstavních prostor. Galerie Rudolfinum disponuje více sály, což Tellerovi umožnilo členit fotografie do samostatně vypovídajících celků.
„V širším slova smyslu je všechno svým způsobem autoportrét. Záleží na tom, jak věci vidíte, a jak některé věci ve vás probouzejí zvídavost a vzrušení.“
Juergen Teller
110 00 Praha 1
Alšovo nábřeží 12
Doprovodné programy
K výstavě patří řada doprovodných programů, komentované prohlídky s kurátorem, workshopy, prohlídky pro školy, koncerty a přednášky hostů v novém edukačním prostoru - Artpark. Více informací na Facebooku galerie nebo na www.galerierudolfinum.cz.
Vstupné: plné: 120 Kč, snížené: 70 Kč
Máme otevřeno: denně mimo pondělí:
10.00-18.00 hodin
čtvrtek: 10.00 – 20.00 hodin
Hodnocení: 99 %
Richard Koníček
Foto: © Ing. Olga Koníčková