Josef Hampl: Ohlédnutí /A look back aneb když na prošívání je rovněž cosi mýtického, jako tkaní osudů

15.03.2017 14:53

 Museum Kampa/objekt Konírna/ Praha

 4. 3.  – 8. 5. 2017

 

Na vernisáži komorní výstavy díla Josefa Hampla, umělce -  výtvarníka a grafika, který se zabývá malbou, grafikou, koláží, plastikou a instalacemi, byl autor Josef Hampl osobně přítomen.  Museum Kampa představilo v objektu Konírny  průřez  toho nejdůležitějšího z Hamplova abstraktního vizuálního díla, a to z let 1959 - 2016. Součástí výstavy je též fotodokumentace akcí v přírodě ze 70. let, které svým fotoaparátem zachytila fotografka a partnerka autora Hana Hamplová (Expozice Dokumentovaná akce v krajině,foto Hana Hamplová, je umístěna v hlavní budově Musea Kampa v l. patře).

 

Tvorbu Josefa Hampla (1932) určilo setkání s Vladimírem Boudníkem, ale také Bohumilem Hrabalem nebo Jiřím Kolářem. Důraz na proces a hledání ho vedl celoživotní tvorbou, jež se odvíjela od grafického média, s nímž začínal a které učil v dílnách na pražské akademii. Řada technik tisku je jeho vynálezem, ale věnoval se i kolážím, šitým kolážím a zavěšeným šitým kresbám, jež se pro něj staly od 80. let 20. stol. charakteristickými.

 

"Rozměrná díla k zavěšení mezi dvěma kulatými dřívky uschovávaná v roli jsou principiálně vlastně japonská Kakemona tj. zavěšená věc nebo Kakejiku - zavěšený svitek. Nabízejí instalační možnosti v galerijním prostoru neomezené pouze stěnami, na rozdíl od tradičního závěsného obrazu. Postup strojového prošívání je obsazením a pojednáním plochy. Na prošívání je rovněž cosi mýtického, jako tkaní osudů. Dominantní prvek šití patrně pochází z rodinného vlivu krejčovského řemesla otce. Ale zároveň souvisí s perforováním a průnikem do další vrstvy obrazu, možná vytváří i průchod do jiné dimenze, jak to započal Lucio Fontana svými Concetto spaziale. A jak si povšiml Jiří Machalický, žádná prostorová kresba s povlávajícími nitěmi není nikdy dokončená. Díky volně splývajícím prvkům jsou tato Hamplova díla nadaná neustálou proměnou a jemnou kinetickou energii."

 

Tendence zpracovat téma, dokud nese ovoce, autorovi nikdy nezabránila zkoušet nové techniky a technologie. Pohyboval se v oblasti grafiky, kresby, objektu, ale i instalace a akce se zvláštním ohledem na variabilitu použitých prostředků. Převažujícím výrazem Hamplovy práce jsou konstruktivní tendence blízké nové citlivosti. Často zmiňovaná strohost projevu je spíše metodičností průzkumu výtvarných forem a jejich možností. Ve frotážích a kresbách se vždy projevovala jemná něžnost a zároveň racionalita. Díla z této doby jsou citlivá jako seismografy, uměřená černobílá jen výjimečně přijímá živou pestrost barev. Josef Hampl patří k posledním pamětníkům mesiášské role umění, se kterou přišel Vladimír Boudník. Umění chápe jako tvůrčí práci, jako výzkum svěřeného pole, claimu, symbolického prostoru, který probádal systematicky do posledního detailu a ve všech jeho myslitelných nuancích." (text: Martina Vítková)

Kurátorka: PhDr. Martina Vítková

 

 

Josef Hampl (*  17. dubna 1932 v Praze)

  • původně měl pokračovat v práci v otcově krejčovské dílně
  • musel nastoupit do průmyslu (do Pragovky, kde se také seznámil s Vladimírem Boudníkem)
  • kolem 1959 tvořil aktivní grafiku, kresby válečkem, linořezy
  • 1955 – 1960:  studoval soukromě na škole dekorativních umění v Praze u prof. J. Masáka
  • od 1964 vystavuje samostatně
  • 1964-65: vytvářel temně barevné strukturální obrazy s kruhovými motivy
  • vytvořil sérii židovských grafik, kde využil písma z židovských náhrobních kamenů
  • 60. a 70. léta tvořil konstruktivistické obrazy s možností variabilní skladby (obraz se může měnit podle nastavení pohyblivých částí)
  • 1978 vytvořil sérii akcí v přírodě ve spolupráci se svou 3. manželkou fotografkou Hanou Hamplovou. Celá série se nazývá Akce šipka.
  • kolem 1981 začal vytvářet zavěšované na plátně šité kresby - koláže. Při práci využívá techniky šité koláže, dále tvoří grafiky, koláže, sochy, akce v krajině, mail art
  • ve svých dílech využívá různorodé možnosti materiálu, pracuje s ním v detailech a v různých variacích
  • 1967-1990: působil na Akademii výtvarných umění v Praze jako odborný instruktor v grafických ateliérech u prof. Titelbacha, Čepeláka a Johna
  • žije a pracuje v Praze a Hrušově
  • po roce 2000 pracoval po většinu roku ve svém ateliéru na venkově, kam se v roce 2009 odstěhoval
  • 2010 začal pracovat s matérií vosích hnízd
  • uskutečnil 72 samostatných výstav v ČR, Belgii, Německu, Rakousku, Maďarsku, Francii, Polsku a USA
  • zúčastnil se 570 společných výstav, z toho 380 v zahraničí a mnoha projektů Mail Artu po celém světě
  • uskutečnil 30 akcí a instalací v přírodě a interiérech
  • je členem Umělecké besedy

 

118 00 Praha 1 – Malá Strana

U Sovových mlýnů 2

Máme otevřeno: denně 10.00 – 18.00 hodin včetně svátků

www.museumkampa.com

 

 

 

 

 

Hodnocení:  89 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: wikipedia, prague.eu)

Foto: © Ing. Olga Koníčková