Jolana Havelková: Citlivá data aneb když zakomponujeme do vertikálních pásů stovky drobných snímků ve velikosti kinofilmu

29.11.2017 09:38

Ateliér Josefa Sudka – Praha

24. 11. 2017 - 14. 1. 2018

 

Vernisáž nové fotografické výstavy Jolany Havelkové (* 1966) Citlivá data se konala v komorním prostředí Ateliéru Josefa Sudka. V expozici můžeme zhlédnout přes desítku vertikálních pásů, které autorka sestavila ze stovek drobných snímků ve velikosti kinofilmu, jež upravila ze snímků v exteriéru nainstalovaných kamer.

 

 

 

Hranice mezi soukromým a veřejným se stávají čím dál tím nejasnější.

S osobními údaji se obchoduje, zvyšuje se množství více či méně skrytých kamer snímajících pohyb a chování lidí a mnozí své soukromí dobrovolně sdílejí na facebooku.

Soubor Jolany Havelkové Citlivá data na  tuto situaci volně reaguje, avšak způsobem daleko subtilnějším  a nejednoznačnějším,

než aby ji bylo možné označit jen jako sociálně kritickou nebo naopak voyeurskou.

 

Jolana Havelková vyhledává nainstalované kamery, které snímají nejrozmanitější místa v krajině, v městech či na venkově – ta frekventovaná, ale i ta, kde se dlouhé hodiny a dny kromě střídání světla a tmy příliš neděje.

Kamerový systém průběžně produkuje dlouhé série snímků z různých dob dne, noci a ročních období – a právě do jeho hledáčku se Jolana Havelková snaží dostat a z něj následně snímky apropriuje. Výsledné fotografické obrazy, které autorka komponuje do vertikálních pásů sestávající ze stovek drobných snímků ve velikosti kinofilmu,

jsou vizuálně mimořádně působivé.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Z dálky připomínají abstraktní hru barev, světel a stínů,

při bližším pohledu však lze v mozaice rozeznat konkrétní lokace (s lidmi i bez lidí) stejně jako samotnou autorku.

 

Jolanu Havelkovou však spíše než vizuální rozměr této obrazové struktury,

kterou vytváří z upraveného záznamu systematicky zachycujícího vybrané místo po dobu dvaceti čtyř hodin,

zajímá rovina osobní, avšak rovněž politická:

jak se naše existence může stát veřejným ´majetkem´ a jak lze monitoring zneužít.

Zajímají ji ale také technické chyby v systému a podmínky,

které dokonalost záznamu a jeho využitelnost narušují – například změny počasí.

Obrací tak na ruby samotnou podstatu skrytých kamer.

 

Namísto toho, aby nás tato všudypřítomná ´oka´ jen nepozorovaně sledovala a narušovala naše právo na soukromí,

jsou rovněž sledována; obrazy uložené v jejich digitální paměti jsou zcizeny a přetvořeny s cílem znejistit jejich nadvládu a suverenitu.

Fotografie

ze souboru Citlivá data, který –

podobně jako časosběrné filmové dokumenty – vznikal po dobu několika let (od roku 2010),

oscilují

mezi věcným, dokumentárním záznamem, krajinářskou a městskou fotografií a experimentálním autoportrétem.

Pro výstavu v Ateliéru Josefa Sudka byly vybrány práce z let 2012 – 2017.“

Martina Pachmanová, kurátorka výstavy

 

 

Jolana Havelková (* 1966 Kolín) fotografka, pedagožka, kurátorka

  • 1991 – 1993: studium – Institut tvůrčí fotografie, Filosoficko-přírodovědecká fakulta, SU v Opavě (BcA.)
  • 1996 – 1999: studium – Institut tvůrčí fotografie, Filosoficko-přírodovědecká fakulta, SU v Opavě (MgA.)
  • 1993 – 2000: organizátorka a kurátorka fotografického festivalu Funkeho Kolín
  • přednáší, vede díly a workshopy

 

 

 

 

 

 

Ateliér Josefa Sudka
110 00 Praha 1
Újezd 30

 

 

 

Máme otevřeno denně kromě pondělí:  12.00 – 18.00 hodin
 

 

Vstupné:

Základní vstupné | 10 Kč
Studenti uměleckých škol | zdarma

 

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

www.atelierjosefasudka.cz