Jolana Havelková: Citlivá data aneb když zakomponujeme do vertikálních pásů stovky drobných snímků ve velikosti kinofilmu
Ateliér Josefa Sudka – Praha
24. 11. 2017 - 14. 1. 2018
Vernisáž nové fotografické výstavy Jolany Havelkové (* 1966) Citlivá data se konala v komorním prostředí Ateliéru Josefa Sudka. V expozici můžeme zhlédnout přes desítku vertikálních pásů, které autorka sestavila ze stovek drobných snímků ve velikosti kinofilmu, jež upravila ze snímků v exteriéru nainstalovaných kamer.
„Hranice mezi soukromým a veřejným se stávají čím dál tím nejasnější.
S osobními údaji se obchoduje, zvyšuje se množství více či méně skrytých kamer snímajících pohyb a chování lidí a mnozí své soukromí dobrovolně sdílejí na facebooku.
Soubor Jolany Havelkové Citlivá data na tuto situaci volně reaguje, avšak způsobem daleko subtilnějším a nejednoznačnějším,
než aby ji bylo možné označit jen jako sociálně kritickou nebo naopak voyeurskou.
Jolana Havelková vyhledává nainstalované kamery, které snímají nejrozmanitější místa v krajině, v městech či na venkově – ta frekventovaná, ale i ta, kde se dlouhé hodiny a dny kromě střídání světla a tmy příliš neděje.
Kamerový systém průběžně produkuje dlouhé série snímků z různých dob dne, noci a ročních období – a právě do jeho hledáčku se Jolana Havelková snaží dostat a z něj následně snímky apropriuje. Výsledné fotografické obrazy, které autorka komponuje do vertikálních pásů sestávající ze stovek drobných snímků ve velikosti kinofilmu,
jsou vizuálně mimořádně působivé.
Z dálky připomínají abstraktní hru barev, světel a stínů,
při bližším pohledu však lze v mozaice rozeznat konkrétní lokace (s lidmi i bez lidí) stejně jako samotnou autorku.
Jolanu Havelkovou však spíše než vizuální rozměr této obrazové struktury,
kterou vytváří z upraveného záznamu systematicky zachycujícího vybrané místo po dobu dvaceti čtyř hodin,
zajímá rovina osobní, avšak rovněž politická:
jak se naše existence může stát veřejným ´majetkem´ a jak lze monitoring zneužít.
Zajímají ji ale také technické chyby v systému a podmínky,
které dokonalost záznamu a jeho využitelnost narušují – například změny počasí.
Obrací tak na ruby samotnou podstatu skrytých kamer.
Namísto toho, aby nás tato všudypřítomná ´oka´ jen nepozorovaně sledovala a narušovala naše právo na soukromí,
jsou rovněž sledována; obrazy uložené v jejich digitální paměti jsou zcizeny a přetvořeny s cílem znejistit jejich nadvládu a suverenitu.
Fotografie
ze souboru Citlivá data, který –
podobně jako časosběrné filmové dokumenty – vznikal po dobu několika let (od roku 2010),
oscilují
mezi věcným, dokumentárním záznamem, krajinářskou a městskou fotografií a experimentálním autoportrétem.
Pro výstavu v Ateliéru Josefa Sudka byly vybrány práce z let 2012 – 2017.“
Martina Pachmanová, kurátorka výstavy
Jolana Havelková (* 1966 Kolín) fotografka, pedagožka, kurátorka
- 1991 – 1993: studium – Institut tvůrčí fotografie, Filosoficko-přírodovědecká fakulta, SU v Opavě (BcA.)
- 1996 – 1999: studium – Institut tvůrčí fotografie, Filosoficko-přírodovědecká fakulta, SU v Opavě (MgA.)
- 1993 – 2000: organizátorka a kurátorka fotografického festivalu Funkeho Kolín
- přednáší, vede díly a workshopy
Ateliér Josefa Sudka
110 00 Praha 1
Újezd 30
Máme otevřeno denně kromě pondělí: 12.00 – 18.00 hodin
Vstupné:
Základní vstupné | 10 Kč
Studenti uměleckých škol | zdarma
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková