Jitka Hanzlová: Tišiny aneb když se alchymie ticha potýká se světem hluboké intimity…
Veletržní palác/5. patro - Praha
15. 11. 2019 - 16. 2. 2020
Tiskové konference, která se konala u příležitosti nových projektů ve Veletržním paláci uskutečněných v rámci poslední výstavní sezóny Veletržního paláce letošního roku, se zúčastnili Anna - Marie Nedoma, generální ředitelka Národní galerie, která vyslovila potěšení nad tím, že některé dosud prázdné prostory Veletržního paláce se opět naplňují uměním, dále hovořili kurátoři výstav a Jitka Hanzlová, autorka fotografické výstavy Tišiny/Silences, která představuje jeden z šesti nových projektů a kterou můžeme zhlédnout v 5. patře Veletržního paláce.
Monografická výstava Jitky Hanzlové je vůbec první komplexní prezentací díla této umělkyně v její rodné zemi. Představuje tři desítky let autorčiny umělecké praxe včetně nového cyklu fotografií, který vytvořila speciálně pro výstavu v Národní galerii Praha.
„Cesta, po které jdu, je cestou zpět, cestou,
ze které hledím do budoucnosti,“
charakterizuje Jitka Hanzlová svůj umělecký přístup a způsob,
jakým chápe čas a minulost.
- 1958: narodila se v Náchodě
- vyrostla v Rokytníku ve východních Čechách
- 1982: opustila tehdejší Československo, kdy již nechtěla žít v socialistické realitě, aniž by měla představu o své další budoucnosti a odstěhovala se do německého Essenu
- zde studovala fotografii na katedře vizuální komunikace essenské univerzity
- žije a pracuje v Essenu
- 1993: získala cenu Otto Steinerta
- 1995: obdržela stipendium DG BANK Frankfurt
- 2003: získala cenu Grand Prix - Projekt Grant v Arles
- 2007: získala cenu Paris Photo Prize za současnou fotografii
- byla 2x nominována na The Citibank Photography Prize v Londýně
- vystavovala po celém světě na mnoha skupinových výstavách
- vystavovala na samostatných výstavách, jako např.
- v Kunstvereinu ve Frankfurtu, v Deichtorhallen v Hamburku, ve Stedelijlk Museum v Amsterodamu, ve FotomuseumWinthertur, v Museum Folkwang v Essenu, ve Fundación MAPFRE v Madridu a v NationalGallery v Edinburghu
- 2005 - 2007: byla pozvána jako hostující profesorka do Akademie der Künste v Hamburku
- 2012 - 2016: pozvána od ZhdK v Zürichu
Její fotografická tvorba se rozvíjela mezi dvěma kulturami a dvěma politickými systémy. Vzniklo tak dílo zároveň pravdivé i poetické, jež reflektuje dějinné zvraty posledních desetiletí a pracuje s formováním identity budoucího osvobozeného subjektu ve světě po konci studené války.
Od Rokytníku (1990 - 1994, stopa paměti, časová schránka) po Water (2013 - 2019, zdroj a plynutí, chvála života), přes Bewohner (1994 -1996, svědectví, důkaz přítomnosti) a Vanitas (2008 - 2012, běh času a mizení) se Hanzlové alchymie ticha potýká se světem hluboké intimity, který staví do popředí společenský, kulturní a politický pocit sounáležitosti zobrazeného subjektu.
Tvorba Jitky Hanzlové je nositelem ticha;
ticho jako by vyzařovalo ze všech obrazů.
Její tvorba přináší klid - ne nehybnost fotografického média,
neboť její fotografie jsou okamžiky uvedené do pohybu;
sledujeme je,
necháme se jimi vést,
krok za krokem,
rám za rámem,
místo za místem.
Přehlídka tváří a gest se rozvíjí od člověka k člověku v téměř filmovém sledu pohledů plných očekávání a znehybnělých těl. Oči se střetávají s očima, tiše, vyčkávavě.
Ticho je tu vždy v množném čísle,
je to ticho ve společnosti ticha ve zvlněném sledu přítomnosti a nepřítomnosti.
Mám v sobě propasti ticha.
Hanzlová jde ve šlépějích pozvolného vývoje postavy Clarice Lispector.
Ticho není prázdnota, ticho je úplnost.
Její tišiny jsou spojenci, zesilovače, obrazy pulzují a nadechují se, šeptají si ticho a nekonečně je zrcadlí; těmto obrazům je třeba opakovaně, znovu a znovu naslouchat.
Rokytník
je tichým dialogem umělkyně s místem, odkud pochází a kam patří
kdežto Bewohner vypráví o střetu s nadcházejícím novým a rozdílným životem.
Samota a ochota ke spolužití, nostalgie
a
vábení neznámého místa se vzájemně vyvažují v symbiotickém stavu.
Tonga (1993) a Brixton (2002) zachycují Jiné skrze optiku Jiného.
Female (1997 - 2000)
je pokračováním zobrazování rozpoznané,
byť nikoli odhalené zranitelnosti na cestě za emancipací a soběstačností.
Fotografie Jitky Hanzlové (vyšly v cyklech i knižně) se k sobě vzájemně vztahují; vytvářejí strukturu výměny, nepřerušenou cestu, která umožňuje pohroužení portrétovaného subjektu do jeho pozadí a naopak, stejně jako jedné fotografie do druhé v cyklu fotografických gest a zdání.
Hier (1998 - 2010)
mapuje vrstvy identity v psychologické závrati míst a osob, ročních dob a zeměpisných poloh. Rozlišování a opakování, zkoušení role, svědectví o přítomnosti - tak vypadá neustálé pátrání v soukromém životopisu umělkyně v novém světě.
Forest (2000 -2012)
je krajinou klidu, tajemstvím přírody, vlastním tichým já. Noční obrazy skrývají i odhalují, zachovávají napětí prazvláštního snění. V moři poklidu je vše přírodou; člověk, květina, kůň, širé pole, stavební parcela, ryba. Ale přírodě mají blízko i paměť, dějiny, čas a přítomnost, jsou jí podmíněné a jsou s ní spjaté v němé, nevyhnutelné konspiraci.
Horse (2007-2014)
je oslavou přírody; obrazovou laboratoří intimity,
vrcholným poetickým deliriem zbožňovaného námětu.
Vanitas a There Is something I do not know (2007 - 2013)
jsou portrétem věčnosti a nesmrtelnosti.
Tišina je pro Hanzlovou přechodovým rituálem.
Vyplňuje zarámovaný prostor, zatímco shlížíme do propasti času
a
uvažujeme o pomíjivosti a ustavičném opakování.
Diskurz ticha a plynutí času u Hanzlové
rámuje dominantní narativ života a smrti.
Water.
Úsilí Jitky Hanzlové v tomto smyslu korunuje zatím poslední cyklus Water, který dosavadní hledání zavádí na abstraktní území reprezentace a k aktuální úvaze o stavu lidstva. Z pohledu její celkové dosavadní tvorby představuje Water vrchol a (symbolické) dokončení cesty za porozuměním podstaty přírody, lidské i nelidské: oblak coby součást viditelného světa, nejednoznačná, prchavá a pomíjivá antihmota, věčně se proměňující zrcadlo, které odráží da Vinciho ´univerzální vazbu´ a ´směs a ustavičnou permutaci živlů´ a které nám - snad tiše, formou rekapitulace - pomáhá pochopit, proč je naším životním prostředím a pramenem života právě tento - a ne jiný - svět.
Výstava Jitka Hanzlová. Tišiny je první zásadní přehlídkou díla této umělkyně v její rodné zemi, jež pokrývá více než tři desetiletí její bohaté tvorby. Architektka výstavy Pavla Melková výstižně shrnuje její poselství slovy: „nosným motivem architektonického řešení výstavy je symbolika cesty. Návštěvník prochází mezi zastaveními na cestě - mezi jednotlivými cykly autorčiných fotografií, a nachází se permanentně v situaci ‚mezi‘- na rozhraní dvou světů, dvou časů, uvnitř - vně.“
„´Mezi‘
je pro mou práci snad nejvýznamnějším slovem,“
dodala Jitka Hanzlová.
Kurátor:
Adam Budak
Architektonické řešení:
Pavla Melková
Kateřina Frejlachová
Miroslav Cikán
MCA atelier
Výstava se koná v rámci oslav 30 let svobody
a
je součástí výstavního cyklu Tři umělci - tři generace.
170 00 Praha 7 - Holešovice
Dukelských hrdinů 47
Máme otevřeno:
úterý - neděle: 10.00 -18.00 hodin
středa: 10.00 - 20.00 hodin
Vstupné:
základní: 150 Kč
snížené: 80 Kč
rodinné: 300 Kč
školní skupiny: 30 Kč
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková