Jitka Anlaufová: Divný květy aneb když přírodu zobrazujeme přirozenou optikou fantazie
Galerie U Prstenu/přízemí a suterénní prostory - Praha
6. 2. - 8. 3. 2019
Na vernisáži (prodejní) výstavy v Galerii U Prstenu Jitka Anlaufová představila své nové malby s motivy květů (akryl na plátně, akryl a airbrush na plátně, akryl na papíře, počítačová grafika, tuš na papíře…) . Obrazy vznikaly převážně v zimním období, kdy už většina rostlin nekvete. Časový odstup tak malířce otevřel svět virtuálních možností personální kreativity. Autorka byla akci osobně přítomna.
Instalaci ´zimních´ obrazů doplnily i ´letní´ malby z plenéru
a krátké tematické úlomky textů z dopisů Otakara Březiny Emílii Lakomé.
Malířka si tak spolu s básníkem pokládá otázku:
„Možno někde více viděti, než je tento krásný růžový keř?”
„Výstava ´Divný květy´ rekapituluje malířčino dílo posledních 2 let,
pro něž i nadále zůstává hlavní inspirací příroda,
a to především rostlinná říše, vyznačující se podivuhodností nejen co do pestrosti forem i barev.
Přírodu v její zjevné, přirozené, symbolistně nabité i ryze systematické kráse zobrazuje přirozenou optikou fantazie,
jejíž vize přenáší na plátno či papír se znovunalezenou ostrostí.
Na obrazech se tak setkáváme s povědomými konturami tvarů j
akoby přejatých z botanických květních diagramů skutečných rostlin,
které zcela uchvátily autorčinu obrazotvornost, ať už se jedná o cikánskou růži, mák, sléz či brutnák.
Je na nich ale vždy něco jiného, surreálního a divného, což vyvěrá z autorčiny stylizace,
která je však přirozeným důsledkem malby zpaměti,
jež skutečnost přeměňuje k malířčině obrazu.
Doposud značně abstraktně-expresionisticky orientovanou ateliérovou tvorbu,
vyznačující se především velkoformátovou akrylomalbou a maloformátovou tušovou malbou,
obohacuje o novou, realističtější linií tvorby
v podobě plenérových akvarelů,
malovaných v oblíbeném Drachkově.
Spojencem v kontemplaci okouzlující krásy přírody v rozpuku se jí stává
neméně podivuhodný velikán české poezie
Otokar Březina,
jehož slova, původně určená Emílii Lakomé,
rezonují s jejím mystickým pojetím přírody:
„Kdo viděl krásnou mez, viděl všechno. Všechno je v ní. “
A tuto podivnou,
těžko uchopitelnou přítomnost alegorického všechna,
lze vytušit i v divných květech Jitky Anlaufové.“
(text: Olga Kovaříková)
Kurátorka: Olga Kovaříková
Jitka Anlaufová (* 22. 6. 1962 Příbram) - česká abstraktní malířka
- absolvovala střední průmyslovou školu strojní v Příbrami
- absolvovala Výtvarnou školu Václava Hollara
- 1986 - 1989: studovala na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru monumentální malby u profesora Radomíra Koláře
- 1989 - 1990: studovala na Akademii výtvarných umění v Praze v intermediálním ateliéru profesora Milana Knížáka
- 1990 - 1992: studovala na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru krajinářské malby u profesora Františka Hodonského
- od poč. 90. let se plně věnuje abstraktní malbě / soustředěně a velmi důsledně pracuje s abstraktní geometrickou formou, biopozitivními vlastnostmi různorodých struktur organické hmoty a energií horizontálních a vertikálních pásů monochromní malby
- své obrazy prezentuje na společných i samostatných výstavách v galeriích nejen v České republice, ale i v zahraničí
- pracuje také s fotografií a digitální grafikou
V letech 1992 - 2006 byla opakovaně podpořena švýcarskou Nadací Jana a Milan Jelínek
- od roku 1993 spolupracuje s Galerií VIA ART v Praze
- žije a pracuje v Praze
V současné době Jitka Anlaufová ve svých obrazech navazuje na středoevropskou tradici duchovně orientované abstraktní malby, která zkoumá a prostřednictvím malířské tvorby rozvíjí abstraktní formy, vycházející ze strukturální povahy živé hmoty. Tyto obrazy umožňují nahlédnout do dalších vrstev a dimenzí reality, v nichž se člověk orientuje s pomocí intuice a citlivosti pro procesy živých organismů a planetární příběh fylogenese. Malba Jitky Anlaufové spojuje původně neoddělenou zkušenost vizuálního a intuitivního komplexního vnímání, z něhož se jako ze zdroje tvoření rodí nové formy, které naplňují možnosti personální kreativity. Při realizaci svých malířských prací, otvírajících svět virtuálních možností kreativity, prokazuje autorka schopnost komunikovat s prostředím kultury.
1988 - Studijní pobyt Akademie výtvarných umění v Petrohradu, Rusko
1990 - Stipendijní pobyt Akademie výtvarných umění Pietro Vannuci, Perugia, Itálie
1991 - Mezinárodní umělecké sympozium, Montpelier, Francie
1993 - Stipendium malíře Čeňka Pražáka, Švýcarsko
1995 - Litografické sympozium Bez hranic, na zámku Sigharting, Rakousko
1997 - Mezinárodní umělecké sympozium Kámen a čas, Langenfeld-Burgstein, Oetzal-Tyrol, Rakousko
1998 - Mezinárodní umělecké sympozium Na hranici, Hrutkov, Jindřichův Hradec, Česká republika
2005 - Mezinárodní umělecké sympozium Místa paměti, Augustiniánský klášter ve Šternberku, Česká republika
2006 - Rezidenční pobyt ve Vile Paula, Klenová, Česká republika
2007- Sympozium Krajina Ústeckého kraje, Smolnice, Česká republika
Ocenění
2003 - Grant nadace The Pollock-Krasner Foundation, USA
(zdroj: Wikipedia)
110 00 Praha 1
Jilská 449/14
Máme otevřeno: úterý - sobota: 14.00 - 18.00 hodin
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková