Jan Paul: Čínské fragmenty a obrazy aneb Tam na východě či Ateista na houbách
Galerie PRE - Praha
14. 5. - 21. 6. 2019
Vernisáž (prodejní) výstavy Jan Paul: Čínské fragmenty a obrazy po úvodním slově Mgr. Petra Pavla Šimáčka (agentur Gejzír) zahájil kurátor výstavy Jaroslav Vanča slovy, že již podle výzdoby výstavní síně čínskými lampami a obrazy paspartovaných v klasických čínských vertikálních závěsech je dán duch výstavy. Zdůraznil také, že ak. malíř Jan Paul zde vystavuje své práce ze dvou odlišných uměleckých stylů, a to jak akryly na papíře - cyklus fragmentů (čínská kaligrafie) a akryly na plátně - figurativní obrazy.
Poté dostal slovo Tomáš V. F. Jirsák Havran
Celosvětová premiéra výstavy Čínské fragmenty se již uskutečnila v Číně za velkého zájmu návštěvníků (viz video z vernisáže), přičemž Číňané vnímají kaligrafii zcela jinak, než jak ji výtvarně a expresivně barevně ak. malíř Jan Paul pojal. Janu Paulovi totiž v jeho fragmentech nejde vůbec o vyjádření významu kaligrafického znaku, ale o jeho výtvarné ztvárnění.
A na závěr slavnostního zahájení promluvil sám autor výstavy, ak. malíř Jan Paul, že má radost z této výstavy a že ho na kriticích výtvarného umění mimo jiné fascinuje zejména jejich tvořivost v jejich kritickém vnímání uměleckých děl (mnohdy i sám mnohý umělec se podivuje, co vlastně svým dílem chtěl říci). Zasmáli jsme se srdečně a odebrali jsme se na taneční performance, působivých to pohyblivých obrazů, které se uskutečnily v rámci Čínského večera v dolním podlaží výstavní síně PRE.
„Akademický malíř Jan Paul (* 31. 10. 1956 Příbram) představil v Galerii PRE v Praze české veřejnosti poprvé cyklus Čínské fragmenty (akryl na papíře), který je inspirovaný pobytem autora v Číně v roce 2013. Soubor kombinovaných technik na papíře byl adjustován v Číně do tradičního vertikálního závěsu.
Jan Paul v cyklu Čínské fragmenty (30 artefaktů, z toho 20 neprodejných) usiluje o zachycení čehosi svébytného z čínského prostředí, a snažil se vyjádřit pocity ze země s odlišnou kulturou. Při práci použil techniku monotypu, kterou následně dotvářel malbou prsty a vlastnoručně vyřezanými razítky s fiktivními znaky, které otiskoval do obrazu.
Cyklus je koncipován jako střetávání výtvarných forem evokujících vizualitu,
s kterou se v Číně setkal.
V dolním podlaží výstavní síně PRE zhlédneme další ukázku na malířskou tvorbu Jana Paula zcela z jiného pohledu. Obsahem obrazů (akrylů na plátně, na sololitu) je vyjádření lidského údělu, existenciálního napětí mezi bytím a nebytím, střetu fyzického a duchovního s možností transcendence. Vše fyzické skončí, co zůstává, je duchovní materie, a tuto naději symbolizuje v obrazech světlo.“
Ke své práci ak. malíř Jan Paul v roce 2006 napsal:
„Hnětu dlaněmi temnotu, onu obávanou nicotu,
a prsty v ní zažehuji světlo věčnosti,
abych vzkřísil naději v temných stínech smrti“.
„Ak. malíř Jan Paul
vnímá v destrukci těla a v zániku hmoty
ono podstatné sdělení,
nadčasové světlo,
které odnikud nikam nesměřuje,
ale které se v malbě uskutečňuje vlastní kvalitou.
Ak. malíř Jan Paul je členem Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků,
a v českém malířství je významným a neopomenutelným solitérem.
Žije a pracuje v Praze.“
J. V.
Kurátor výstavy: Jaroslav Vanča
Součástí vernisáže byl závěrečný Čínský večer
(mandžuský tanec, ochutnávka čínského menu).
Výstavu zajistila agentura Gejzír ve spolupráci
s Galerií u koní =
= světově nejproslulejší open-airová galerie v Dolních Počernicích.
Zaměřuje se zejména na současné umění.
Spolupracuje s amatéry, studenty uměleckých oborů,
akademickými umělci i autodidakty.
Galerii u koní provozuje POČIN - POČERNICKÁ INICIATIVA, z. s.,
jejím generálním prezidentem je Tomáš V. F. Jirsák Havran
100 00 Praha 10 -Vršovice
Na Hroudě 1492/4
Máme otevřeno: všední dny od 12.00 - 18.00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková