Ivan Steiger: ´sui generis´ aneb jak vidíme rekonstruovaný Mánes?!

27.06.2014 18:31

Galerie Mánes - Praha

29. 5. – 27.7. 2014

 

Když jsme se dozvěděli, že v Mánesu  jsme uskutečnili po  rozsáhlé rekonstrukci první výstavu, a to výstavu karikaturisty jako malíře, Ivana Steigera, zjistili jsme, že výstava končí…a tak, bohužel, jsme aspoň připravili fotoreportáž  z krásné výstavní síně Mánes, bez které si nějak kulturní život v Praze neumíme představit..…  jeho velkoformátové obrazy se vyjímaly na nově opravených zdích… Dokonce jsme zde potkali svou rozkmotřenou kolegyni z práce (z 80. let), a nyní  jsme se nad krásným uměním Ivana Steigera spolu smířili.

"To největší v kultuře je kulturnost. Projevuje se tím, že umíte pozdravit staršího člověka, že jej pustíte v tramvaji, že umíte držet příbor. Umíte spontánně pomoci, je-li třeba."

(Lucie Malínská).  

 

A tak umění může lidi potěšit, ale i jim pomáhat  v tom složitém životě se nějak orientovat...

Ivan Steiger kdysi řekl: …“své obrázky nekreslím, ale píšu…“. A  můžeme se v novotou zářícím Mánesu tak těšit z jeho  obrazů.   Steiger  se proslavil jako poetický karikaturista, i jako politický kronikář Pražského jara  1968. Psané kreslení  se stalo autorovou obživou. Jeho človíčka na Steigerových obrazech objevujeme jednotlivě i zmnoženě, později i s brýlemi – na znamení naší chronické krátkozrakosti, ba skoro-slepoty ve věcech životních a společenských. Těmito figurkami vypráví Steiger, nepochybně velký moralista en miniature, o úzkostech, tísních, žalostech, ale i o sebepotvrzeních a malých všedních vítězstvích.

  • Ivan Steiger potřebuje jen velmi málo, navíc úsporných metafor k tomu, aby vyvolal dojem společenských, ale i psychických souvislostí a zápletek, aby sdělil svá poselství. Kromě jeho človíčků jsou to nezničitelné sedmikrásky, ryby, pak tanky, bunkry, výškové domy, pařezy, proti nimž se sedmikrásky a mužíčci vzpírají. Steiger zobrazil svou stručnou aforistickou obraznou řečí v miniaturních scénách celé rozpětí svého zážitku světa: od života v totalitě v české vlasti, od všedního přežívání v naší masové, konzumní společnosti až po nový průnik do bible.
  • Steiger, věřící člověk, je nejspíš první umělec, který vypráví a komentuje bibli v podobě karikatur – kreslených esejí.
  • Kromě kreslíře byl vždycky i spisovatel, scénárista a televizní dramatik – a k tomu zanícený milovník a znalec hraček, majitel dvou muzeí hraček, v Mnichově a v Praze.

 Malba ve velkém formátu u Steigera  zatím chyběla. Už při prvním pohledu na ty obrazy si všimneme, že se tu někdo uvolňuje. Nová je i radost z barvy, především z barevného základu a z velkého malířského gesta. Kreslíře lze teď rozeznat v uvolněném, spontánním čmárání, zčásti v divokých vrypech, ale také ve velkorysých, téměř nástěnných šifrách. Zpočátku se do obrazů vkrádají v podobě koláží jeho karikatury. Človíčci se leckdy vzmáhají k velké rozpravě. Narážejí na obrazy, pokryté citáty z bible

(Zdroj: Dr. Eduard Beaucamp, přeložil Milan Schulz)2

 Copyright © IvanSteiger 2006-2011, Webdesign Hofman-IT Consulting

 

 Z historie galerie Mánes

Výstavní síň Mánes vznikla v roce 1930 jako součást budovy Spolku výtvarných umělců Mánes podle projektu Otakara Novotného. Čistě funkcionalistická budova nahradila zbourané Šítkovské mlýny a v sousedství jejich pozůstatku, renesanční vodárenské věže, vytvořila jednu z dominant vltavských břehů. První akcí, pořádanou v ještě nehotovém interiéru galerie, bylo v březnu 1930 slavnostní shromáždění k 80. narozeninám prezidenta Masaryka, který též na stavbu galerie přispěl.

Květen 2014 - Funkcionalistická budova pražské výstavní síně Mánes je opravena. Nadace českého výtvarného umění hodlá zde pořádat výstavy světové úrovně a připraven je také provoz restaurace a luxusních kanceláří, které zatím čekají na kolaudaci.

 

  • Jedním z hlavních smyslů rekonstrukce, která začala na jaře roku 2012, bylo opravit budovu do původní funkcionalistické podoby z 30. let a instalovat zde moderní technologie, bez kterých se v současnosti žádná galerie, která chce vystavovat díla na světové úrovni, neobejde.  Kromě Mánesu bylo opraveno také klavírní křídlo, na které zde hrával sám Jaroslav Ježek. Nástroj značky Steinway z roku 1897 se v plné kondici vrátil na své místo v galerijní kavárně.

Celý Mánes by se podle zástupců Nadace českého výtvarného umění, která funkcionalistickou památku vlastní, měl veřejnosti otevřít v létě 2014.

Nadace českého výtvarného umění  - posláním je podpora výtvarného umění, bez ohledu na obor, žánr a výtvarnou orientaci.

NČVU provozuje výstavní síň Mánes, v jejichž prostorách se celoročně konají výstavy moderního a současného umění. Výstavní plán je sestavován v nezbytném časovém předstihu a s ohledem na jejich zaměření. Po rekonstrukci budovy Mánes se připravuje zásadní změna provozu vedení galerie, která bude nadále fungovat jako klasická kunsthalle s koncepčním kurátorským vedením.

 

 

Galerie Mánes

Praha 1

Masarykovo nábřeží 250

Máme otevřeno: 

mimo pondělí 10.00 – 18.00 hodin

středa :  10.00 – 20.00 hodin

vstupné: 120 Kč, 90 Kč (studenti a důchodci)

středa od 17.000 -  20:00 hodin (vstup zdarma)

 

Hodnocení: 100 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka