Iracionální muž aneb co se stane, když se snažíme napravit nespravedlivost soudce?!
AQS a. s. - kino divize Bioscop nás pozvala 24. 7. 2015 na novinářskou projekci nového filmu Woodyho Allena - ´Iracionální muž´. Návštěva kina byla ve dnech panujícího extrémního a přímo rekordního parna příjemným osvěžením. A nelitovali jsme.
Zase další Woody Allen?
Ano, zase další. A nutno říci, že i když je to s Allenem pokaždé stejné, je to s Allenem pokaždé jiné. Jeho letošní pro nás nejnovější film, a že je chrlí nejméně jeden ročně, je označen produkcí za mysteriózní. To by možná mohlo být lákavé, ale spíš se nám to zdá zavádějící. Film ´Iracionální muž´ prostě napsal i režíroval mistr vztahových konverzačních příběhů, Woody Allen. A to je to, oč ve filmu jde. Zase znovu, ale zase - kupodivu - jinak.
Woody Allen po celou dobu, co točí filmy, projevoval, a jak je z jeho nejnovějšího filmu znát - i nadále projevuje - fascinaci filozofií. Už během let filozofii ve svých filmech buďto zesměšňoval - v komediálních esejích jako ´My Philosophy´ či ve hrách jako ´Death Knocks´ nebo ´God´ a samozřejmě i ve filmech, jako např. ´Láska a smrt´ (´Love and Death´, 1975). A tutéž filozofii Allen ve svých filmech už zkoumal. A často hodně na vážno. Sem by patřily jeho Zločiny a poklesky (´Crimes and Misdemeanors´, 1989) nebo ´Hra osudu´ (Match Point´, 2005).
Sám autor, jsa na to tázán, k tomu jednou řekl:
„Když jsem byl hodně mladý, tak mě hodně zajímala tak zvaná ´velká témata´ či ´velké otázky´. A v mé práci se z nich pak stávaly předměty, kterým jsem se buď vysmíval, to když jsem točil komedii, nebo se jimi zabýval seriózně, to když jsem točil drama“.
Tentokrát, ve filmu ´Iracionální muž´, je na filozofii nahlíženo spíše jako na drama, i když ve svěžím a občas i rozverném balení. Jenže pod tím vším cítíte, že se tu děje něco, co nebude nakonec nijak pěkné. A napětí roste s každým záběrem, jako když dva lidé zdánlivě bezstarostně tančí na pozvolna se pod nimi potápějící lodi. Oni to ale nevědí, jen cosi podvědomě vnímají, vy však znáte celou drsnou pravdu v její plné nahotě, a nezbývá vám než se dívat a čekat, jak to nakonec dopadne. Přesně tak je to i s ´Iracionálním mužem´.
Co prozrazuje distributorská synopse filmu?
Uznávaný profesor filozofie Abe Lucas (Joaquin Phoenix) je už víc než rok emocionálně na dně. Nemůže psát, nemůže dýchat, nemůže si vzpomenout na smysl života, z ničeho se nedokáže radovat. Cokoliv, kdy zkusil, mu už nepřináší uspokojení. A tak je jeho jediným a spolehlivým přítelem - alkohol.
Snad aby přešel na jinou cestu, přijíždí Abe učit na fakultu do malého městečka. Brzy se tam ale skoro proti své vůli-nevůli zaplétá dokonce rovnou se dvěma ženami.
Jednou je v podstatě osamělá profesorka Rita (Parker Posey), která od Abeho očekává záchranu z jejího přežilého, nežádoucího a nešťastného manželství.
Tou druhou je Abeho nejlepší studentka Jill (Emma Stone).Ta se jím fascinovaná a jím okouzlená, stává i jeho nejbližší kamarádkou.
Pro bystrou a filozofující Jill je totiž Abova rozervaná umělecká duše a exotická minulost doslova neodolatelná. Jeho labilita ji fascinuje a přitahuje. Přesto, když se Jill snaží jejich přátelství změnit v romantický vztah, Abe ji stroze odmítá.
Změna nastává, když při jednom ze společných obědů vyslechnou Abe i Jill zvláštní konverzaci cizích lidí u vedlejšího stolu. Tento okamžik Abea změní a on si začne zase plnými doušky vychutnávat život. Jeho překvapivé probuzení přivodí jednak změnu jeho jednání a postojů, ale spustí také nezadržitelný řetězec událostí. Událostí, které ovlivní jeho, i Jill i Ritu. A to tak, že navždy…
Vše stojí na dvou (třech) hercích
Jiskření hovorů, šlehy a postřehy, akce a reakce v dialozích jsou nesporně silnou, ne-li nejsilnější stránkou Allenových filmů. Allen nepotřebuje zase až tak akci. Jemu k napětí a sdělení nevyřčeného stačí gradace dialogu. To chce ovšem nutně nejsprávnější možnou volbu představitelů. Představitelů, kteří s minimem akce uhrají velké věci.
A to je také silná stránka Allena. Umí si totiž takové najít.
Přesto, že film je produkován ve Francii, je ryze americký. Včetně herců. Ovšem, naštěstí, ne bezduše americký, jak je u podobných spektáklů ze zámoří zvykem, allenovsky - americký. A to už je jiná.
Hlavní roli rozervaného profesora svěřil Woody Allen Joaquinu Phoenix (známému například z filmu ´Walk the Line´, za který si odnesl Zlatý Globus). Půl filmu je to takový interesantní podivín, se zmuchlanou tváří a unavenými gesty. Nečekanými reakcemi i myšlenkovými pochody, naznačujícími, že už toho viděl, zažil a jako filozof i pochopil tolik moc, že už ho ani nic netěší. Dokonce ani život. Což koneckonců i názorně a dost teatrálně i předvede. V druhé půli filmu je to ale plně akční muž, milenec dvou vášnivek, osnující proletenec akcí, dokazujících, že se mu už zase naopak žít chce, a to až moc. Je zajímavé, že zatímco v první své masce spíše přitahuje ženy a okolí, ve druhé masce dostává své okolí do střehu, i když samo netuší vlastně proč. Ta jeho prudká změna, ze dne na den, je totiž sice úžasná, ale přece jen poněkud podezřelá a varující…
Do role svůdné studentky Jill si Allen vybral stále oblíbenější Emmu Stone (známá asi nejvíc z filmu ´Birdman´, kde si vysloužila dokonce nominaci na Oscara). Nadšená, zvídavá, mladá a ohromená až fascinovaná studentka, ale posléze bezmála ovládaná dívka s nádherně dychtivýma očima i tělem. Nicméně, žádná husička, která se nechá utáhnout na vařené nudli. Myslící i ve své zamilovanosti a ohromenosti racionálně a s brzdou rozumu kdesi v pozadí. To ona, je schopna vnímat změnu svého idolu jako nádhernou pohádku, ale podprahově se ptát proč, a co za tím vězí…
A konečně je tu třetí v pořadí. Do role důležité, ale přece jen vůči oběma protagonistům upozaděné, role strádající profesorky Rity, kolegyně Abyho, si Allen vybral Parker Posey (známou hlavně z filmu ´Grace, kněžna monacká´). Je to žena, která má už něco za sebou, žena, která má po krk svého stereotypního žití mezi falešným pseudovztahem se svým manželem a nudné školní rutinní výuky. Žena, která počítá léta a touží ještě po životě plném života. Nedělá si už ale iluze o romantice. Chce prostě chlapa, prásknout spolu s ním do bot, a začít znova. Jinak a jinde. Jak, to ukáže čas. Ale ani ona není hloupá. Naopak. I ona umí dávat věci do souvislostí. Akorát, že nemá v sobě ve své touze ten vnitřní alarm…
A jak to viděli protagonisté?
´Iracionální muž´ se natáčel v Newportu na Rhode Islandu. Kampus tamní Univerzity Svaté Reginy posloužil jako plně odpovídající místo pro fiktivní filmovou univerzitu Braylin.
Film byl, ostatně jako většina Allenových dramat, natočen na širokoúhlý formát s jasnou představou uvedení na velkém plátně:
„Často mám pocit, že komorní příběhy, natočené pro velké plátno, v kině opravdu velmi dobře fungují. Nepotřebujete v kině vidět jen válečné filmy a westerny, o kterých se obecně říká, že na plátno patří“, řekl Allen.
„Je mnohem snazší natočit film třeba o Paříži roku 1920, tedy se všemi těmi pouličními lampami, dlažebními kostkami v ulicích, koňskými spřeženími,“ pokračoval Allen. „Ale natočit film s realistickým vyzněním vyžaduje mnoho plánování a myslím si, že se nám výsledek povedl. Pro tento film jsem totiž nechtěl nijakou výraznou stylizaci, protože mnohem důležitější věcí pro diváky je spojit se s postavami příběhu, což se mým skvělým hercům povedlo zprostředkovat“ dodal scénárista a režisér v jedné osobě.
W. A. o Joaquinu Phoenixovi:
„Všechno, co po něm chcete, aby udělal nebo řekl, se stává zajímavé díky tomu, co z Joaquina přirozeně vyzařuje. Díky jeho hereckým schopnostem máte pocit, že se na plátně stále děje něco velkého.“
W. A. o Emmě Stone (hrála v jeho romantickém filmu ´Kouzlo měsíčního svitu´ (´Magic in the Moonlight´):
„Emma vyzařuje inteligenci, má obrovský herecký rozsah, a když je potřeba, umí být vtipná i komediální, aby během chvíle byla klidně i opravdově dramatická.“
Titul: Iracionální muž (Irrational Man)
Produkce: Francie
Režie: Woody Allen
Scénář: Woody Allen
Kamera: Darius Khondji
Střih: Alisa Lepselter
Kostýmy: Suzy Benzinger
Výprava: Santo Loquasto
Producenti: Letty Aronson, Stephen Tenenbaum, Edward Walson
Hrají: Joaquin Phoenix: Abe
Emma Stone: Jill
Parker Posey: Rita
Jamie Blackley: Roy
Meredith Hagner: Sandy
David Aaron Baker: Biff
Susan Pourfar: Carol a další…
Trailer:https://www.youtube.com/watch?v=asTm3A4-7sA
Přístupnost: nevhodný do 15 let
Žánr: psychodrama
Délka: 96 minut
Premiéra: 30. 7. 2015
Distributor: www.bioscop.cz
Hodnocení: 99 % (až na ten vskutku nevýrazný filmový plakát)
Richard Koníček
Foto: Bioscop