Igor Hosnedl: Stolování/Dining aneb jídelna jako počáteční bod následných příběhů…
Galerie NoD - Praha
11. 9. - 13. 10. 2019
Na vernisáži nové výstavy Igor Hosnedl: Stolování, jež je však teprve třetí Hosnedlovou sólovou výstavou v Praze (dříve samostatně vystavoval v Galerii Jelení a v Berlínském modelu), byl autor osobně přítomen.
Igor Hosnedl výstavou Stolování/Dining navazuje na své předešlé projekty (Hundred Liters of Diet Ink v EIGEN+ART Lab v Berlíně a Smaragdový sirup Sadu slibů v brněnské FAIT Gallery). Igor Hosnedl nestrojeně a citlivě zkoumá archetypální událost stolování v její sociální dimenzi: jako okamžik prolínání společenského dekoru a zvyklostí se zranitelností tělesné intimity, jako metaforické obnažování v kruhu nejbližších či zcela neznámých, jako volbu mezi skromnou střídmostí a opulentním požitkářstvím: jako místo, kde si stojí zato obstát.
„….Jídelna je obvykle vybavena spíše velkým stolem a několika jídelními židlemi.
Nehledě na to se každý - dříve či později - setká s dočasnějšími prvky interiéru:
lidmi, rodinou, přáteli, kolegy a přechodnými hosty.
Zaplavují danou místnost nebo prostor individualitou, osobnostmi,
příběhy a aurou.
Tyto prostory
jsou skutečně svědky často velmi choulostivých sociálních situací,
které se řídí chováním,
určitými tradicemi a více či méně nevyřčenými pravidly.
Odchylují se od své původní funkce a nabývají odlišné významy
(dalece vzdálené od říše jídla).
Na výstavě Stolování Igora Hosnedla
lze nalézt přesně tyto prostory a momenty
jako
počáteční bod následných příběhů.
Momenty protkané otázkami,
jejichž síla ovládá naše sociální interakce a jejich důsledky.
Jakou roli v tom hrají mechanismy sebekontroly?
Čelíme scénám, v nichž se sebereflexe nevyhnutelně stává důležitou….
…Tato díla, nabízející asketický pohled na vaše chování a činy,
evokují jakési habituální repetice, téměř až rituální rytmy.
Obrazy znázorňující určité plynutí
a
posloupnost pohybů jsou domovem pro malá jeviště. Prvky,
které se typicky nacházejí v performativních kontextech
-
záclony, předměty, zrcadla
-
naznačují očekávání něčeho - výjev,
který by vedl k odtažení záclony,
k jakémusi poslednímu rannímu hotelovému ´buzení po telefonu´.
Ať již jde o formu uznání,
že čelíme krizi vymírání živočišných druhů,
nebo že důvěra může být stejně poškozující a toxická jako ochromující nejistota
-
jde o formu osvícení, kterou protagonisté uctívají a obětují se jí.
*
Ačkoli Igor Hosnedl
zůstává věrný své vlastní ikonografii rozvíjené v uplynulých letech,
tato série se zdá být ještě blíže k místu,
které by se konečně mohlo nazývat domovem.
Mateřské energie se setkávají
s nejnebezpečnějšími a zároveň nejohroženějšími druhy na Zemi.
Na místě,
kde konzumní společnosti sedí v prázdných čekárnách
a
snaží se rozluštit svůj vlastní odraz v zrcadle.“
(výběr z textu: Julius Pristauz)
Igor Hosnedl (*1988) - český autor
- žije a pracuje v Berlíně
- je výrazný zástupce mladé generace mezinárodně etablovaných malířů
- jeho práce byly vystaveny v galerii Downs & Ross v New Yorku, v PS120 v Berlíně, v Domě umění města Brna či tamější FAIT Gallery
110 00 Praha 1
Dlouhá 33
Máme otevřeno:
po - pá: 13.00 - 20.00 hodin
so - ne: 16.00 - 20.00 hodin
Vstup: volný
Kurátor galerie: Pavel Kubesa
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková