Identita – Příběh českého grafického designu aneb výstava, která nás přesvědčí, že design je i to, o čem si ani nemyslíme, že to design je…
Identita
Příběh českého grafického designu
12. 10. 2024 – 2. 2. 2025
Museum Kampa
1. část výstavy
v přízemí hlavní budovy:
Státnost a propaganda
„Grafický design je jedna z oblastí, v nichž má český talent ve světovém kontextu
trvale mimořádně dobré jméno.
Výstava ho představuje jako obor uměleckého rozměru a zároveň
službu veřejnosti,
charakteristickou také výrazným vlivem na kultivaci obecného vkusu a veřejného prostoru.
A protože
český talent ve světě umění i veřejný prostor jsou témata, kterým se věnujeme dlouhodobě, rádi jsme podpořili vznik této jedinečné expozice.“
za Nadaci PPF, členka její správní rady, Jana Tomas Sedláčková
„Zřídka se shodneme, který obal na čokoládu je hezčí a který méně.
Vášnivě ale diskutujeme nad politickou propagandou, kulturními a revolučními plakáty, nebo agresivitou či manipulací reklamy.
Grafický design je zásadní v míře prostupnosti hranic veřejného a soukromého.
Byť ho běžně hodnotíme estetickými měřítky, vzrušuje nás právě proto, že
artikuluje politické, sociální a kulturní zrcadlo toho, co bychom mohli nazvat
kolektivní nebo českou identitou,“
komisař výstavy David Korecký
Grafický design, dost přehlížíme jako umění
Design je pro nás častokrát jenom cosi, u čeho vůbec neřešíme, jak to vypadá, ale na prvním místě nás zajímá, jak to funguje, co nám to říká, jak nám to bude sloužit a co nám to řekne. A přitom design je plnohodnotné, často však neprávem upozaděné a námi začasté i pomíjené umění. Škoda. A to, na naší straně. Jsme totiž obklopeni designem. Ať už si naše oko utkví na čemkoli se mu zachce, vždy to je design. Užité umění.
Kdo nevěří, ať tedy - ve svém zájmu - běží na výstavu konající se až do 2. února v Museu Kampa, pod názvem Identita - Příběh českého grafického designu. Ano, čtete správně - Grafického designu…! Protože design, jak už bylo řečeno, je vše, je ve všem a tím pádem je i všude, a tak do něj nemůže nepatřit i jedna z jeho tiše, vytrvale a denně námi opomíjených součástí - vizuální design.
A věřte, že výstava „Identita - Příběh českého grafického designu“ na Kampě, o tom všechny nevěřící nenásilně přesvědčí.
Proměny grafického designu v běhu století
Mimořádně rozsáhlá výstava zahrnující nespočetnou řadu uplatnění grafického designu si nutně vyžadovala, aby byla nejen zajímavá, ale také poučná, určitý systém expozic. A tak tvůrci výstavy zvolili rozdělení tématiky v zásadě do tří různých tematických oddílů. Přízemí, tedy začátek výstavy, nás stoprocentně přesvědčí, že grafický design je prakticky vše, co kolem sebe běžně vidíme. A v této části výstavy se poučíme, že každá doba, každý mocenský řád, každá společnost, každý okruh zájmů má nějaký svůj grafický výraz, svoji IDENTITU.
Přízemí jednoznačně ilustruje příběh století českého grafického designu
Ti nejstarší z nás se nad některými exponáty rozpomenou na kolorit svého mládí, ti ve středu svého bytí, se upomenou na starší filmy z tehdejší současnosti a ti nejmladší si mohou porovnat, jak vypadal vizuál tehdy a jak dnes.
V tiskové zprávě autorů této faktograficky tak náročné výstavy, Linda Kudrnovská a Filip Blažek spolu s komisařem výstavy Davidem Korecký, uvádějí:
„Přízemí Musea Kampa je věnované státnosti a propagandě, veřejnému prostoru, firemní identitě a navigaci v prostoru – seznámí s tvorbou autorů, které totalitní moc vmanipulovala do služeb vlastní propagandy i těch, pro něž státnost nebyla prázdným pojmem, expozice veřejného prostoru prezentuje logotypy a vizuální identity současných firem či institucí, téma veřejného prostoru je představeno prostřednictvím navigačních systémů ulehčujících orientaci v prostoru a vizuálních identit.“
Česká „škola“ grafického designu - náš důvod k hrdosti
Dovolte nám ještě jednou nahlédnout do výše citované zprávy věnované výstavě Identita - Příběh českého grafického designu, abychom se od jejích autorů dozvěděli, jak definují smysl a obsah:
„Obor, na který mohou být Češi právem hrdí už sto let, představuje výstava Musea Kampa Identita – příběh českého grafického designu, zároveň splácí dluh profesionálům i široké veřejnosti. Zcela a historicky poprvé reprezentuje české grafické univerzum v celé jeho šíři ve všech třech patrech Musea Kampa. Výstava mění v Muzeum Kampa v muzeum této vizuální disciplíny, která zároveň slouží veřejnosti. Návštěvníkům nabízí několik stovek exponátů od začátku 20. století po současnost: ikonické plakáty, špičkové upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů a navigačních systémů nebo výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií.
VÝSTAVA IDENTITA – PŘÍBĚH ČESKÉHO GRAFICKÉHO DESIGNU
VYZDVIHUJE OBOR, KTERÝ ČECHY HRDĚ REPREZENTUJE STO LET.“
Výstava nadchne odborníky i prosté diváky
K výstavě se vrátíme na našem webu vzhledem k rozsahu výstavy co do četnosti exponátů i obsahového sdělení ještě dvakrát. Tentokrát jsme se věnovali 1. části výstavy umístěné v přízemní hlavní budov Musea Kampa.
V následujících dvou článcích se pak budeme věnovat postupně 2. a 3. části výstavy intalovaných v prvním a druhém patře.
Už teď si však troufáme shrnout smysl výstavy, ono příslovečné, co tím chtěli autoři říci.
Autoři se výstavou Identita – Příběh českého grafického designu, věnují za nás, smyslu, funkci a situování grafického designu, tomu kde, kdy a proč se s ním setkáváme, čím nás sjednocuje a směruje, ale také, čím nás může vyhraňovat vůči sobě, jaká může být jeho manipulativní role ve společnosti, ale věnují se i vlivům, které náš grafický design ovlivňují a ovlivňovaly a směrují a v čem přesto všechno zůstává designem českým. V neposlední řadě se také dozvíme, jak je náš grafický design přijímán a hodnocen našimi sousedy, evropským regionem a ve světě vůbec.
Text: Richard Koníček
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Identita
Příběh českého grafického designu
12. 10. 2024 – 2. 2. 2025
Museum Kampa
1. část výstavy
v přízemí hlavní budovy:
Státnost a propaganda
Otevírací doba:
Po – Ne 10-18 hodin
Kurátoři: Filip Blažek, Linda Kudrnovská, Jan Skřivánek
Komisař výstavy: David Korecký
Produkce: Alexandra Šlosarčíková, Rozalie Pánková
Grafické zpracování: Studio Marvil
Doprovodný program: www.museumkmapa.cz/udalosti/
Kontakty:
projektidentita.cz / instagram.com/projektidentita / facebook.com/projektidentita
Více na www.museumkampa.cz
Odkaz na 2. část , věnovanou veřejnému protoru:
Odkaz na 3. část, věnovanou knihám a periodikám: