Hynek Martinec: Cesta na Island/Voyage to Iceland aneb když se fantazie setkává s brutální realitou…
Národní galerie/Šternberský palác - Praha
27. 4. - 16. 9. 2018
Ve čtvrtek 26. 4. 2018 dopoledne jsme se na pozvání Národní galerie zúčastnili tiskové konference, která se týkala nové výstavy obrazů Hynka Martince (*1980), a to výstavy Cesta na Island / Voyage to Iceland. Jedná se o vůbec 1. projekt, který je uspořádán společně dvěma výstavními institucemi, Národní galerií a Galerií Rudolfinum. Hynek Martinec, autor vystavených mystifikačních obrazů, byl na výstavě přítomen, stejně jako zástupci obou institucí kurátoři Otto M. Urban (Národní Galerie) a Petr Nedoma (Galerie Rudolfinum). Zahájení, na němž nás osobně vítala a posléze i vše moderovala Tereza Ježková, tisková mluvčí NG a vedoucí Odboru marketingu a PR, se ještě zúčastnil za Národní galerii Marius Winzeler (ředitel Sbírky starého umění NG).
Zdánlivě tak trochu matoucí výstava…
Jak celou záležitost charakterizovali oba iniciátoři této nezvyklé a netradiční výstavy,
jde o projekt
„ilustrující konceptuálně formulované hříčky,
založené na fiktivní historce o pokusu postavit v 1. polovině 18. století na Islandu
barokní katedrálu a vyzdobit ji obrazy.“
Autorem katedrály byl podle této ´hříčky´ tehdy dominantní evropský stavitel Kilián Ignác Dientzenhofer (1689 – 1751). Ten katedrálu pečlivě připravoval, ale nakonec ji nepostavil. Podle navozené fikce tedy k realizaci chrámu vznikl i zachovaný soubor obrazů, určený pro tuto islandskou katedrálu, který je na výstavě představen. Jedná se zhruba o 30 obrazů a kreseb, které jsou však provedeny Hynkem Martincem, autorem celé hříčky a které jsou tematicky svázány s mnoha konkrétními díly. A zde je prostor pro vstup Národní galerie a její barokní sbírky. Martincovy ´reinterpretace a parafráze´ jsou totiž proloženy skutečnými obrazy té doby od slavných barokních mistrů jakými byli Caravaggio, Tintoretto, Ribery, Rubens či kupříkladu van Dyck. A v tom je i hlavní myšlenka výstavy. Přimět diváka k novému čtení původních předloh, a také k zamyšlení nad současnou malbou v daném kontextu.
Intervence do barokní sbírky Národní galerie ve Šternberském paláci
Základem všeho je fiktivní legenda v interpretaci jejího autora Hynka Martince:
„V roce 1729 byl Island zmítán násilím a chudobou. Právě tehdy pozval učenec a sběratel rukopisů Árni Magnússon (1663-1730) renomovaného architekta Kiliána Ignáce Dientzenhofera (1689-1751), aby na ledovém ostrově postavil katedrálu. Po dokončení kláštera v Broumově a žel také po smrti Árniho Magnúsona nakonec Dientzenhofer podnikl roku 1733 dobrodružnou cestu na Island, aby tam našel vhodné místo pro stavbu. Po příjezdu jej místní přijali s nadšením. Zemi procestoval křížem krážem, přesto potřebné vhodné místo nenašel. Vrátil se zpět do Evropy, aby pokračoval v jiných svých projektech. Z té doby se naštěstí dochoval stavební plán zamýšlené katedrály a několik barokních obrazů, které byly určeny k její výzdobě.
Je vzrušující, že dnes Národní galerie představuje část ambiciózního projektu, který bohužel vinou nepříznivých podmínek nikdy nebyl zrealizován. Island tím navždy přišel o baroko.“
(text: Hynek Martinec, Lost in Time)
Výstava Hynka Martince smírně pojí staré mistry se současným uměním
Obrazy a kresby autora jsou tematicky vázány na konkrétní díla sbírky NG.
Podle Hynka Martince je totiž umění vždy kontinuálním dialogem všech umělců.
Proto tvoří série, reinterpretující postavy starého i moderního umění od Dürera přes Schieleho až po Duchampa.
„Jména umělců si vybírám podle nálady nebo podle výstav, které mě zasáhly.
Především je ale v něčem obdivuji a má tvorba je snahou odbourat hranice času,
a propojit se tak s umělci, které mám rád a rád bych se s nimi osobně setkal,“
řekl Hynek Martinec
„Autor zvolil komprimovanou formu, kompozici výseků,
evokujících silné momenty barokních předloh.
Obrazy nejsou pouhé jeviště exhibice malířské dovednosti.
Jsou krokem směrem do historie k již existujícím vrcholům,
které se zdají vlivem zduchovnění v čase nepřekonatelné,
ale přesto v sobě obsahují potenciál dalšího rozvíjení,“
doplnil Petr Nedoma, kurátor výstavy
A dodal také, že díla nevznikla jen tak. Že autor studoval ona díla, styl práce a řemeslné postupy mistrů, strávil bezpočet dnů při praktickém nácviku rukopisu mistrů při kopírování jejich děl. Vystavená práce ale nejsou pouhé kopie dávných obrazů, ale jejich pokračováním v moderních souvislostech a sděleních, ale starou mistrovskou technikou. Reagují na ně a kontinuálně dále pokračují v jejich stylu. Jde tedy v podstatě o staré umění v novém pohledu.
Ve Šternberském paláci jsou proto k vidění například obrazy: Rembrandtova kyčel, Bičování barokního koně či Cirkus nočních můr. Podle jejich autora právě dnešní doba znovu inspiruje, ve své často až bezbřehé svobodě, k možnosti propojit vzájemně úplně vše, tedy i to, co už vytvořili jiní umělci. Dnešní umělec má, podle Hynka Martince, otevřenou možnost přetvářet minulost do nového jazyka, srozumitelného současné a dalším generacím.
„Přišlo mi přirozené věnovat se právě baroku
a pokusit se vytvořit most mezi barokním uměním a dneškem.
Vždy jsem snil o tom, abych mohl jednou vystavit a konfrontovat své práce s umělci,
jako byli Peter Paul Rubens, Anthonis van Dyck či Rembrandt a řadou dalších,
jež obdivuji.
Byla to právě umělecká kolekce Národní galerie,
kde jsem jako student objevoval odkaz barokního umění.
Vrátit se do Šternberského paláce po několika letech
s vlastní výstavou je pro mě něco neskutečného,“
vyznal se autor vystavených děl, Hynek Martinec
A ještě pár slov o autorovi
Hynek Martinec se narodil v Broumově. Dnes žije a tvoří v Londýně. S malířskou virtuozitou se v tvorbě svobodně a promyšleně ´zmocňuje´ děl mistrů konce 16. až 19. století, aby kombinací jednotlivých motivů, převzatých detailů či kompozic, vytvořil svět vlastních obrazů. Od dětství byl, podle svých slov, fascinován kresbou a ani dnes si nedokáže bez kreslení představit prakticky žádný den. Od počátku měl ctižádost dosáhnout na takové stálice výtvarného umění, jakými byly van Gogh nebo Leonardo daVinci. Kresby a obrazy starých mistrů studoval právě v Národní galerii v Praze, ale také v Britském muzeu nebo v Národní galerii v Londýně.
Podle odborníků Martincova tvorba otevírá otázky pozice současné malby a potvrzuje její pevné místo v současné vizuální kultuře. Martincovo dílo popírá (v posledních desetiletích mnohokrát vážně diskutovaný) zánik malby a dominanci ryze konceptuálního umění.
Dokladem je úspěch samostatných i skupinových výstav v Londýně, Paříži, New Yorku i Praze. (mimo jiné viz.náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/hynek-martinec-intellectual-porperties-aneb-kdyz-je-obraz-dokonaljesi-nez-fotografie/).
110 00 Praha 1
Hradčanské náměstí 15
Máme otevřeno: denně mimo pondělí 10.00 - 18.00 hodin
Hodnocení: 89 %
Richard Koníček
(připravil s využitím tiskových materiálů)
Foto: © Richard Koníček
Záznam z vystoupení Hynka Martince na tiskové konferenci:
https://www.youtube.com/watch?v=Aty6wtZz7pI
Vzdělávací a doprovodné programy:
Komentované prohlídky: pá 27. 4. 2018, 17.00 hodin
Face to face s Hynkem Martincem
zdarma k platné vstupence / 60 - 90 min.
setkání ve výstavním sále ve 2. patře
Komentované prohlídky na objednávku:
800 Kč / hod. / skupina + vstupné /
maximální kapacita 20 osob (rezervace 3 týdny předem)
Přednášky:
- so 2. 6. 2018 11.00 hodin
Inspirace vs. adaptace v umění starých mistrů s Markétou Ježkovou
- so 23. 6. 2018 11.00 hodin
Apropriace a vztahová estetika s Jitkou Šosovou
120/80 Kč / 80 min. / setkání v lektorském ateliéru ve 2. patře
Tvůrčí dílny:
so 21. 7. - ne 22. 7. 2018 10.30 - 17.00 hodin
Tvá tvář / Pro mládež a dospělé
Dvoudenní dílna zaměřená na portrétní malbu:
Inspirací bude obraz starého mistra, zrcadlo, živý model.
Budeme pracovat s různými technikami,
v expozici, v ateliéru a na zahradě Šternberského paláce.
Lektoři: Marie Ladrová, Jitka Handlová
900 Kč / osoba / rezervace do 30. 6. 2018/ počet účastníků omezen
Pro děti 9 - 13 let:
ne 27. 5. 2018 14.00 - 16.00 hodin
A v každém tahu štětce /
Výstavou projdeme až na samou hranici snu.
Tam, kde se sen rodí v různých podobách, tam se prolíná skutečné s fiktivním.
Je někde místo, kde končí skutečnost? Nechme se okouzlit obrazy současného malíře,
který vychází z děl barokních mistrů.
Vezměme štětce a barvy a ponořme se do světa hyperrealismu,
ochutnejme 300 let starý chléb, dotkněme se plamene,
který plápolá mimo vlastní svíci.
Malujme vlastní představy, pocity, sny.
90 Kč za osobu / 120 min. / setkání u pokladny ve vestibulu / rezervace do 13. 5. 2018
Programy pro školy:
Komentované prohlídky a programy s ateliérem
50 - 60 Kč / 1 žák při skupině 20 a více osob / 1 000 -1200 Kč / 1 skupina žáků
menší než 20 osob / 60 - 90 min. / rezervace 3 týdny předem
Rezervace a informace ke vzdělávacím a doprovodným programům:
sp.educ@ngprague.cz / nebo na čísle: 233 090 542
Změna programu vyhrazena.
Kontakt: info@ngprague.cz