HOLY WAYS: Aleš Brázdil / Jan Gemrot / Markéta Korečková / Dušan Mravec / David Saudek / Jaroslav Valečka aneb když něco je trochu jinak
Galerie European Arts - Praha
9. 10. – 5. 11. 2015
Na vernisáži nového (prodejního) výstavního projektu HOLY WAYS, kde vystavilo své práce šest umělců jako Aleš Brázdil, Jan Gemrot, Markéta Korečková, Dušan Mravec , David Saudek a Jaroslav Valečka, jsme se za www.www-kulturaok-eu.cz poprvé v životě octli v luxusní dvoupodlažní Galerii European Arts, o které jsme se dosud domnívali, že je jenom síní aukční. Všichni autoři byli akci přítomni (foto vlevo).
„Holy Ways,
téma cest, se jako červená nit vine celou kulturní historií lidstva a je mimořádně důležitou součástí světových náboženství. Je námětem mnoha klíčových literárních děl i aktů osobní mystiky. Tedy spolu s polaritou dobra a zla, vztahem mezi mužem a ženou snad nejčastější motiv vůbec. Rozlohy tohoto pojmu jsou však mnohem širší a zahrnují také význam cesty ve smyslu duchovním.
Zvolila jsem toto mnohostranně umělecky uchopitelné téma snad i v rámci příznačného termínu, kdy se vracíme z dovolených, našich zčásti prefabrikovaných dobrodružství, a s hřejivým pocitem sníme o ostrově pokladů, radostech srdce a romantických pohádkách našich příštích dnů.
Tento moment může spojit mnoho tvůrčích pohledů vystavujících autorů, výrazných a nepřehlédnutelných osobností současné umělecké scény. Předkládají nám svou reflexi tématu jako ´obrazy z cest´, ´posvěcených´, šťastných, osvícených; i cest poznání, jako záznamy vlastních zkušeností, jako horký závan letošního léta. “ (kurátorka PhDr. Rea Michalová, Ph. D.)
Jaroslav Valečka
Jan Gemrot
Nás zaujaly především obrazy Aleše Brázdila (studium 1999 VŠVH, 2003 – 2009 - AVU, ateliér klas.malby prof. Zdeňka Berana), který ulpívá tvůrčím pohledem na věcech důvěrně známých a zpodobňováním nejbližšího okruhu lidí, témat a situací proráží nápor snových vizí a absurdního pocitu reality. Na figury nahlíží jako na objekty, prezentuje je v banálních či jindy naopak odvážných a překvapivých pózách. Záměrně deformuje perspektivu a vžité zkratky. Na pozadí intimity rozehrává příběhy, zdánlivě každodenní a každému nějak známé, v nichž něco je trochu jinak. Zachycuje těžko uchopitelný pocit a zvláštní atmosféru, popsatelnou snad Freudovým termínem ´unheimlich´, aby divák ztrácel půdu pod nohama a hledal klíč k dešifrování obrazu.
(PhDr. Rea Michalová, Ph. D.)
110 00 Praha 1
Senovážné nám. 8
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková