Hana Chmelíková a Radka Bodzevič Doubravová: Poznámka k přístupnosti č. 1/ Accessibility Note no. 1 aneb mezi žehlením, kojením i feministickým uměním…či setkání u plotny…
Galerie Akademie výtvarných umění - Praha
1. - 25. 10. 2018
Vernisáž nové výstavy Poznámka k přístupnosti č. 1/ za veselého jásotu a dupotu přítomných dětí zahájila Magdalena Jadwiga Härtelova, kurátorka výstavy, provázená tlumočnicí znakové řeči pro neslyšící. Obě autorky Hana Chmelíková a Radka Bodzevič Doubravová byly osobně přítomny. Jejich příprava na výstavu začala krátkou rezidencí v galerii AVU. Během pobytu tak obě vytvořily nejen instalaci z plastik, plen i obrazů, ale také umělecké dílo, které je expozici viditelné jen skrze náznaky a efeméry (video Setkání u plotny), kterým umělkyně - matky zvou k diskuzi a kolektivní tvorbě.
V expozici se octneme
v působivém splývání a prolínání pracovního a soukromého prostoru
obou umělkyní.
Jejich experiment se vydává ve stopách sociálně angažovaného umění
a institucionální kritiky a feministického hnutí umění.
Jedním z hesel feminismu znělo: „osobní je politické.“
Feministické umění je často obviňováno z vizuálního esencialismu a vzteku,
jež na této výstavě nevnímáme, protože tvorba Hany Chmelíkové a Radky Bodzevič Doubravové
se uchyluje spíše k humoru a smíchu.
„Proč by měl být muž více než žena?
„Jak dělá zajíc, něco jako frkání, zároveň ji naučím smrkat…“
Na této výstavě ale obě
UMĚLKYNĚ SE SNAŽÍ TENTO VÝKLAD (VZTEKU) - MYLNÝ - LEHCE NAPRAVIT
Používáním archetypální ženskou obrazností,
jako jsou otisky těhotného břicha, figurky dětí, obrazy dělohy či krvavě rudá barva,
nechtějí umělkyně – matky poukazovat
k jakési imaginární, esenciální, univerzální ženské zkušenosti,
vždyť tyto vizuální prvky jsou samozřejmou součástí naší každodenní reality.
(převzato z tiskové zprávy)
„co nás děti naučily…
…vraťme planetu dětem
dítě - učitel
…pozornost
…svoboda
První ze série výstav Poznámka k přístupnosti,
připravených pro akademický rok 2018/19 kurátorkou Magdalenou Jadwigou Härtelovou
a střídajících studentské výstavy s výstavami renomovaných zahraničních umělců,
uvedla volnou řadu site-specifických projektů sociálně angažovaného umění a institucionální kritiky.
Výstava Hany Chmelíkové a Radky B. Doubravové, studentky a absolventky AVU,
uvedla do galerie tvorbu, která je stále ještě často v akademickém prostředí doslova stavena do kouta
-
umění zabývající se mateřstvím.
Hlavní otázka, kterou si umělkyně kladou, je pak vcelku univerzální:
Kam se obrátit, když instituce a prostory,
jež nám mají poskytnout konstruktivní kritiku a možnost reprezentace, zklamou?
Projekt Chmelíkové a Doubravové navazuje na umělkyně,
které patří k feministické institucionální kritice a konceptuálnímu umění
jako Mierle Laderman Ukeles a Mary Kelly,
kde umělkyně využívaly statusu umění a uměleckého prostoru
k jakémusi hacknutí současného kapitalistického,
patriarchálního systému,
který devalvuje určité typy práce, tradičně označované jako ženské.
Stejně jako výše zmiňované rané feministické umění,
nejsou Chmelíková a Doubravová utrápené či naštvané na nespravedlnost.
Jejich projekt pro Poznámky k přístupnosti je oslavou vitality komunit a míst,
která rostou zanícená jako tráva skrze beton v těch nejméně očekávaných místech
-
pod kuchyňským stolem, u sporáku, na Messengeru mezi kojeními. (tisková zpráva)
Kurátorka: Magdalena Jadwiga Härtelova
170 22 Praha 7
U Akademie 4
Vstup: volný
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva - Magdalena Jadwiga Härtelova)
Foto: © Ing. Olga Koníčková