Guliver aneb Rajnišova Vzducholoď v DOXu přistává a vždy nám přináší nějaké překvapení
Původně jsme šli pro náš web nafotit nové, právě probíhající výstavy
Krištofa Kintery
(viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/kristof-kintera-how-can-i-help-you-aneb-nic-co-uz-je-k-nicemu-neni-jeste-k-nicemu-aneb-vim-co-s-tim/ )
a
Tomáše Měšťánka
(viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/tomas-mestanek-bez-sentimentu-aneb-don-quijote-ceske-malby-se-s-tim-nemazlil-a-nebal-se-malovat-tak-jak-to-opravdu-vidi-a-je/ ).
Byl však krásný předjarní den a na terasu se snášela Vzducholoď Guliver,
dílo pana arch. Martina Rajniše...
Kdo by odolal romantice a nevstoupil na palubu k pomyslnému letu do výšin vlastní fantazie…
Pražská výstava nazvaná Badiucao "MADe IN CHINA" se konala v galerii DOX ve dnech 13. 5. – 18. 9. 2022. Nezúčastnili jsme se jí. Nelze být všude. I když to často zamrzí…
Zvláštní součástí výstavy Badiucao "MADe IN CHINA", byla i připomínka osudu Liou Sia, vdovy po čínském nositeli Nobelovy ceny Liou Siao-po.
Výstava jako taková, tematizovala problémy Číny, jako jsou porušování lidských práv a masakr studentů na Náměstí nebeského klidu roku 1989, cenzuru uvalenou na čínské občany během pandemie nemoci covid-19 (Wuchanský deník), represi disentu v Myanmaru během vojenského státního převratu v roce 2021, hromadnou detenci Ujgurů v koncentračních táborech, potlačování protestů proti rostoucímu uplatňování moci Číny v Hongkongu i ruskou invazi na Ukrajinu.
Ve Vzducholodi Guliver zůstala ještě připomínka zmíněné Liou Sia, jenž do uvedených témat bytostně patří.
A proto, že závažné připomínky se mají připomínat co nejvíce, takto specifická část někdejší výstavy – zatím – zůstala na svém místě, ve Vzducholodi Guliver.
Badiucao MADe IN CHINA
Na výstavě Badiucao MADe IN CHINA se jednalo se o první soubornou výstavou děl čínského umělce a aktivisty, který vystupuje – z pochopitelných důvodů - pod pseudonymem Badiucao. Není divu, protože autor, svými protestními aktivitami v posledních letech výrazně zaujal světovou veřejnost. Ovšem žije bezpečněji v exilu v Austrálii…
Badiucao se na mezinárodní scéně prosadil hlavně díky sociálním sítím, prostřednictvím kterých promlouvá k celému světu.
Vystupuje proti jakékoli formě ideologické či morální kontroly uplatňované politickou mocí, staví se proti čínské vládní cenzuře a manipulaci s historickou pamětí. Svůj postoj vyjadřuje tvorbou participativních kampaní, plakátů na veřejných místech, ilustrací a online aktivit. Jeho vizuální jazyk pop kultury ironicky evokuje komunistickou propagandu, napodobuje její grafický styl, barevnost a tóny.
Výstava Badiucao MADe IN CHINA mapovala umělcovu grafickou, malířskou i další tvorbu a zahrnovala také nejnovější umělcovy práce.
Kurátorkou výstavy byla Elettra Stamboulis a za českou stranu kurátorka DOXu, Michaela Šilpochová.
Více o výstavě Badiucao MADe IN CHINA:
https://www.youtube.com/watch?v=Dbioc7HR0_M&t=7s
a
https://www.youtube.com/watch?v=cvtC9tuSJNw&list=PLlvRuhLywLwVewAnd7MYFwM4cZ0Rjcs49
Kým je pro Badiucaa Liou Sia, naznačí Guliver
Série Kdo je Liou Sia? byla součástí výstavy Badiucao MADe IN CHINA. V době naší návštěvy architektonického artefaktu arch. Martina Rajniše tam dosud byla. Věnována je básnířce a fotografce, vdově po básníkovi a držiteli Nobelovy ceny za mír Liou Siao-poovi. Sestává z několika - uvnitř vzducholodi Guliver do prostoru instalovaných zavěšených velkoplošných plakátů. Jejich náplní jsou portréty Liou Sia, v níž se Badiucao pokusil zachytit její laskavou a něžnou duši. Badiucao vnímá Liou Sia jako důležitý symbol a zobrazuje ji proto na svých plakátech napříč kulturami i časem.
Kdo je opravdu Liou Sia upřesní Wikipedia
Liou Sia (* 1961, Peking) je čínská malířka, básnířka a fotografka. Jejím manželem byl do roku 2017 čínský kritik a disident Liou Siao-po.
Od roku 2010 byla i Liou Sia držena osm let v domácí izolaci. Stalo se tak v reakci na fakt, že její manžel, Liou Siao-po obdržel jako uznání jeho tvorby a postojů, Nobelovu cenu za mír. Až teprve v roce 2018 bylo Liou Sia dovoleno vycestovat do Německa.
Liou Sia se především věnuje fotografii. V letech 1996 až 1999 vytvořila klíčovou sérii dvaceti pěti černobílých fotografií, jimiž poukazuje na cenzuru a represe.
Fotografie později propašoval z Číny francouzský spisovatel Guy Sorman a od roku 2011 jsou vystavovány ve světových galeriích. V roce 2014 byla tato série – u nás pod názvem Tichá síla Liou Sia - vystavena také v České republice v DOXu v roce 2014. (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/%c2%b4ticha-sila-liu-xia%c2%b4-%c2%b4the-silent-strength-of-liu-xia%c2%b4-aneb-kdyz-panenky-rebeluji-%21/ ).
V roce 2015 byla v USA vydána sbírka básní Liou Sia pod názvem Empty Chairs (česky vyšel v roce 2018 překlad básní pod názvem Prázdné židle).
Sbírka se jmenuje Prázdné židle podle básně, kterou Liou Sia napsala v roce 1998. Název symbolizuje a připomíná situaci z roku 2010, kdy její manžel nemohl převzít Nobelovu cenu, jeho pamětní medaile tak byla při vyhlašování byla obřadně položena na prázdnou židli na níž měl usednout…
A pro úplnost ještě dodejme, kdo že je - Badiucao
Badiucao (* 1986, Šanghaj) je čínský disident, umělec působící v exilu, politický karikaturista a lidskoprávní aktivista žijící v Austrálii.
Je považován za jednoho z nejplodnějších a nejznámějších čínských politických karikaturistů, který prostřednictvím svého twitterového účtu @badiucao přímo napadá cenzuru a diktaturu v Číně.
Pseudonym přijal kvůli ochraně své identity, ale čínská vláda od roku 2018 jeho pravou identitu zná.
Vzhledem k opakovaným výhrůžkám členům jeho rodiny, se Badiucao rozhodl odhalit svou pravou identitu 4. června 2019, v den výročí masakru na náměstí Nebeského klidu, při představení dokumentárního filmu China’s Artful.
Text připravili: Richard Koníček a Marie Kubíčková, DiS.
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Více o vzducholodi Guliver: