Giovanni Battista Piranesi (1720-1778). Geniální grafik italského baroka aneb jak zobrazíme žaláře lidských myšlenek?
Národní galerie v Praze: Clam-Gallasův palác
20. 11. 2014 - 1. 2. 2015
Na tiskové konferenci u příležitosti představení nové, vskutku rozsáhlé výstavy geniálního grafika italského baroka, jímž Giovanni Battista Piranesi v 18. století byl, a přitom je dosud jedním z nejvýraznějších postav světové grafiky, jsme byli seznámeni s faktem, proč takovou výstavu vůbec pořádáme v Clam-Gallasově paláci. Piranesiho dílo vystavujeme zde, protože Piranesi byl barokní grafik a Clam- Gallasův palác je rovněž barokní, jenž byl postavený podle návrhu architekta Johanna Bernharda Fischera z Erlachu, jehož tvorba byla Piranesimu jedním z inspiračních zdrojů.
Tomáš Krejča (komunikace a marketing NG) osobně přivítal autory a kurátory výstavy Blanku Kubíkovou a Dalibora Lešovského. Jako koordinátorka projektu byla osobně přítomna Silva Pavlicová z Archivu hl. m. Prahy, který se rovněž spolu s Národní galerií podílel na výstavě, a Alena Volrábová, ředitelka Sbírky grafiky a kresby NG.
Co jsme se na tiskové konferenci dozvěděli
- uplynulo 41 let od poslední výstavy G. B. Piranesiho, která se konala ve Valdštejnské jízdárně v roce 1973 - což je hodně dávno, a proto touto novou výstavou bychom chtěli konečně dostat Piranesiho více do povědomí českého návštěvníka
- Sbírka grafiky a kresby NG v Praze je jednou z největších a nejvýznamnějších kolekcí v Evropě, a může se chlubit grafickými listy od 15. století až po současnost
- G. B. Piranesi inspiruje svým dílem dodnes
- G. B. Piranesi proslul svou bezbřehou fantazií, jež i po jeho smrti dlouho ovlivnila umění romantismu
- G. B. Piranesi díky svému architektonickému vzdělání se ve svých grafických cyklech a albech milovanovaného Říma, jeho staveb a památek prosazoval jako znalec architektury a archeologických nálezů
- měl vynikající smysl pro poutavou kompozici a detaily, při studiu stavby ji měřil, zakresloval mapy a půdorysy
- v grafice experimentoval neustále
- tvořil i dekorativní předměty – připravil pro Anglii návrhy krbů, z nichž se ještě některé dochovaly dodnes
- vydával si sám aktualizovaný katalog svého díla
- měl svůj skicář, kam si zakresloval zajímavé lidské figury
- nejen jeho veduty Benátek jsou plné emocí, díky znalosti architektury a originální kompozici
- zemřel poměrně mlád – ve svých 58 letech, kdy odmítal lékaře
- nejvíce ho při grafické práci zajímalo světlo …vnímejme je při prohlídce výstavy také…
V 9 výstavních sálech tak představujeme Piranesiho grafické dílo v celé jeho tématické i výrazové pestrosti. Kromě proslulých městských vedut a výjevů ze slavného cyklu /Carceri /jsou vystaveny i grafické listy zobrazující antické památky Říma a blízkých měst Tivoli, Castel Gandolfo, Cori či proslulých dórských chrámů z Paesta. Seznámíme se i s umělcovými originálními návrhy nábytku a vnitřního zařízení. Piranesi byl mužem mnoha profesí, které všechny vykonával s velkým nasazením. Především se toužil prosadit jako architekt (bohužel neúspěšně) a vědec , do dějin se ale nakonec zapsal hlavně jako mimořádný grafik, jehož tvorbu obdivujeme dosud.
Giovanni Battista Piranesi
architekt, grafik, archeolog a designér
považujeme ho za jednu z největších osobností italského umění 18. století
narodil v roce 1720 v městečku Mogliano Veneto poblíž Mestre
dětství a mládí strávil v Benátkách, kde získal umělecké vzdělání (architektura, scénografie)
ve 40. letech se usadil v Římě a zcela propadl kouzlu antických památek v Římě a začal je podrobně studovat a kreslit
výborně ovládl techniku leptu, záhy začal vydávat své první grafické listy
ve své době sklízel z počátku uznání zejména za veduty římských pamětihodností: a
ntických staveb, ale i pohledů na barokní chrámy, paláce, náměstí a slavné fontány,
jež jsou naddimenzované
(tj. mnohem větší než ve skutečnosti)
mnozí urození turisté a vzdělanci cestovali do Říma právě díky dojmu z jeho poutavých grafik
a
na památku si odváželi další Piranesiho alba
současný divák je fascinován především tajemným světem grafického cyklu s názvem Carceri (Žaláře).
Zneklidňující atmosféra nekonečných chodeb a schodišť starověkých vězení
přitahuje pozornost již od dob romantismu.
Uhrančivá expresivita tohoto souboru nadchla i takové velikány
jako byl Victor Hugo, Honoré de Balzac, Charles Baudelaire či Aldous Huxley
Piranesiho tvorba zahrnuje architektonické realizace (kostel Santa Maria del Priorato v Římě),
bouřlivě vedené teoretické polemiky i grafická alba archeologického zaměření,
ve kterých se umělec snažil zachytit mizející antické památky s přesností vědce i vášní oddaného obdivovatele
za svoji práci byl oceněn přijetím do prestižní Society of Antiquaries of London
Piranesiho dílo rezonovalo ve své době po celé Evropě a Praha nezůstávala v tomto směru pozadu
měl osm dětí, z nichž pět se dožilo dospělosti
svou povahou byl pravým Italem:
G. B. Piranesi
byl vášnivý umělec, urputný, vznětlivý,
ba můžeme říci, že
prchlivý, nesnášenlivý,
temperamentní, neustále pracovitý,
často se vracel,
upravoval a zdokonaloval své již hotové matrice
česká a moravská šlechta sbírala umělcova alba
O která díla byl největší zájem ze strany českých sběratelů?!
Byly to právě Piranesiho veduty, které byly součástí výzdoby nejednoho pražského paláce či venkovského sídla.
(vysv.: veduty= tj. pohledy na město nebo výsek krajiny v širším zorném úhlu)
Žaláře - Carceri
Co zaujalo www.www-kulturaok-eu-.cz?!
S úžasem a hrůzou jsme stanuli před cyklem imaginárních žalářů
–
Carceri, které vznikly ve II. přepracované edici po abstraktních představách vězení
(zdroj: Helena Zápalková - str. 37 katalogu)
Cyklus 16 velkoformátových leptů nás zavede do tíživě znepokojivé atmosféry dramaticky inscenovaných imaginárních prostorů vězení, připomínajících obrovské labyrinty s masivními pilíři, oblouky, mosty, zavěšenými můstky, diagonálami, diagonální perspektivou a spirálami schodišť, dlouhými ochozy a zamřížovanými okny… pohled na scénu je veden zešikma vzhůru, s využitím lomené perspektivy, iluzi nekonečného prostoru vyvolávají perspektivně ustupující řady arkád či galerií a atmosféru dotváří promyšlená světelná režie scény… a také drobné doplňky mučících nástrojů a náčiní …scény mučení vězňů jejich vězniteli, přičemž jejich měřítko i zpracování však svědčí o tom, že před sebou nemáme skutečné postavy, ale gigantické antické sochy a reliéfy, které sledují drobné figury volně se pohybujících turistů, žasnoucích nad velkolepostí architektury i krutostí zobrazovaných scén….
A tak se Carceri na konci 18. stol. staly zdrojem inspirace nejen pro dobovou scénografii, ale i pro literatury, ovlivnily romantické autory…
Piranesiho obrazy můžeme brát jako vyjádření metafyzické hloubky lidské duše,
jako zobrazení vězení lidských myšlenek,
výraz lidských pochybností, strachu, úzkosti, zmatku, paniky a nočních můr.
….Snaze po vyjádření hloubky emociálního obsahu a atmosféry Piranesi zcela podřídil nejen kompozici a techniku kresby, ale také způsoby zpracování měděné matrice. Při něm experimentoval nejen s kombinací různých hlubotiskových technik a postupů, ale také se samotným tiskem. A s obdobným tvůrčím přístupem jsme se v barokní grafice mohli doposud setkat snad jen u Rembrandta.
K výstavě jsme vydali výpravný katalog o 290 stránkách, do něhož kromě autorů expozice přispěli i další odborníci zabývající se italským uměním 18. století jako Alena Volrábová, Helena Zápalková a Jiří Kroupa .
Autoři a kurátoři výstavy:
Blanka Kubíková, Dalibor Lešovský
Odborná spolupráce: Helena Zápalková
Grafické řešení: Robert V. Novák
Architektonické řešení: Zbyněk Baladrán
Exponáty z fondu Národní galerie v Praze jsme doplnili unikátními grafickými listy z Arcidiecézního muzea v Kroměříži, Moravské galerie v Brně, Moravské zemské knihovny v Brně, Uměleckoprůmyslového musea v Praze a soukromé sbírky. Vzácné korkové modely antických staveb zapůjčil Národní památkový ústav v Kroměříži ze státního zámku Rájec nad Svitavou.
Zahraniční zápůjčky se nerealizovaly z finančních důvodů.
Výstavu podpořili udělením záštity velvyslanec Italské republiky J. E. Aldo Amati,
Italský kulturní institut v Praze a Italsko-česká obchodní a průmyslová komora.
Clam-Gallasův palác
Praha 1 - Staré Město
Husova 158/20
Vstupné:
Základní: 100 Kč
Snížené: 50 Kč
Rodinné: 150 Kč
Školní skupina (na jednoho žáka) 20 Kč
Máme otevřeno denně kromě pondělí od 10.00 - 18.00 hodin
Doprovodné programy k výstavě
Informace na tel.: 220 514 598, 233 090 542-543
e-mail: sp.educ@ngprague.cz
Lektorské oddělení Národní galerie v Praze
Komentované prohlídky s kurátory výstavy: středy v 16.30 hodin
3. 12. 2014 Dalibor Lešovský
14. 1. 2015 Blanka Kubíková
Tématické komentované prohlídky s kurátory výstavy: soboty v 15.00 hodin
29. 11. 2014 Ku slávě Říma – Piranesi vedutista – Blanka Kubíková
10. 1. 2015 Architektonické fantazie v díle G. B. Piranesiho – Dalibor Lešovský
17. 1. 2015 Carceri - cyklus imaginárních žalářů a tvorba G. B. Piranesiho – Helena Zápalková
24. 1. 2015 Piranesi a antika – Blanka Kubíková
Cena komentovaných prohlídek: zdarma k platné vstupence
Doba trvání: 60/90 minut
Místo setkání: u pokladny objektu
Komentované prohlídky na objednávku
Pro skupiny do 20 osob nabízíme komentované prohlídky výstavy
Cena: 400 Kč /skupina + vstupné
Objednávky nejméně 2 týdny předem na tel. 220514598, 233350042,43
Doba trvání: cca 60 minut
Místo setkání: u pokladny objektu
Šternberský palác, Hradčanské nám. 15, Praha 1
Přednáška s dataprojekcí v rámci cyklu Mistři evropského umění XI. díl
13. 12. 2014 sobota v 11.00 hodin Giovanni Battista Piranesi, mistr evropské grafiky – Blanka Kubíková
Cena: vstupné na přednášku 120 Kč/60 Kč (studenti, senioři, členové SPNG a pedagogové)
Doba trvání: 60 minut
Místo setkání: přednáškový sál 2. Patro
Připravujeme v lednu 2015!
Pro děti a rodiče připravujeme výtvarnou dílnu 17. a 18. 1. 2015 odpoledne
Pro mládež (od 12 let) a dospělé připravujeme workshop 10. 1. 2015 odpoledne
Rezervace nutná!
Hodnocení: 90 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková