GHMP - Návratný průzkum: Ostrava aneb proč se kurátoři Tomáš Knoflíček a Martin Netočný narušili zažitou představu o Ostravské výtvarné scéně
Návratný průzkum: Ostrava
25. 10. 2024 – 9. 2. 2025
Kurátoři: Martin Netočný, Tomáš Knoflíček
Galerie hlavního města Praha
Galerie Městská knihovna
2. patro
„Devadesátá léta znamenala pro Ostravu změnu.
Kromě celospolečenského dění
ovlivněného transformací kdysi ryze industriálního regionu je možné mluvit také o postupném etablování místních umělců na poli celorepublikové a v některých případech i středoevropské scény.
To vše spoluutvářelo vznik jednoho z nejvýraznějších lokálně kulturních center.“
Kurátoři: Martin Netočný, Tomáš Knoflíček
„Fenomén výrazné regionální scény, který
tuzemským prostředím rezonoval hlavně v devadesátých letech,
výstava nahlíží v rozšířené perspektivě.
Ptá se, nakolik se dřívější pojetí teritoriality proměnilo, ale také na to,
zda mohou díla vzniklá v období po změně společenského uspořádání vést
plnohodnotný dialog s uměním mladší generace.
Společně s druhým kurátorem Tomášem Knoflíčkem jsme se snažili narušit zažitou představu, která severomoravskou tvorbu po dlouhé roky exotizovala,
a ukázat ji v novém, širším a o něco méně výstředním rámci.“
Martin Netočný, jeden z kurátorů výstavy
Přerod svébytné ostravské kulturní subkultury
Skupina umělců a umělkyň, která ještě koncem osmdesátých let stála v jádru svébytné alternativní subkultury, začala s příchodem nové dekády studovat na pražských akademiích, ale také učit na nově vzniklé vysoké škole přímo v centru regionu. Jejich tvorba rovněž upoutala pozornost mimoostravských kurátorů a kurátorek, což vyústilo v řadu tuzemských i zahraničních výstavních projektů. Proměnila se však také sociální mobilita, a tudíž i personální podstata scény. Do regionu začaly proudit nové osobnosti, jiné naopak odcházely a vazby k domovskému městu udržovaly s různou mírou intenzity.
Proč Návratný průzkum?
Návratný průzkum je termín užívaný ve společenských vědách. Provádí se při podezření, že dřívější zjištění přestávají odpovídat charakteru sledovaného fenoménu. Dosud realizované výstavní projekty, představující ostravskou scénu mimo hranice regionu, jsou z dnešního pohledu značně ovlivněny atmosférou devadesátých let. V jejich dramaturgii je patrný důraz na anticipaci severomoravského uměleckého kánonu a snahu o jeho prosazení mimo strukturu místních institucí. Tento pokus byl, jak už jsme zmínili výše, úspěšný a výrazně ovlivnil i dění v samotné Ostravě. To je však také důvod, proč se do jejího terénu po několika dekádách vracíme, provádíme návratný průzkum a na místo původního konstatování vznášíme otázku:
Co je to ostravské umění?
V devadesátých letech se ke slovu dostává řada nových autorů a tvůrčích přístupů. Dochází tím k proměně celého uměleckého prostředí. Jeho podobu výrazněji, než kdy dříve utvářejí periferní regionální celky. Jedna z takovýchto scén na území bývalého Československa vznikla rovněž v Ostravě. O jejím významu svědčí i to, že se v ní pohybovali například skupina Kamera skura nebo Jiří Surůvka, kteří mimo jiné zastupovali Českou republiku na Benátském bienále v letech 2001 a 2003. Ty, ale i další významné autorské osobnosti, jako například Daniela Balabána či o generaci mladší Pavlu Malinovou, představuje výstava v jednotném rámci.
Po třech dekádách: Je teritoriální ohraničování ještě vůbec legitimní?
Projekt Návratný průzkum : Ostrava, který ve svém podzimním programu uvádí Galerie hlavního města Prahy (GHMP), se do tamního výtvarného terénu s odstupem tří dekád vrací a pokouší se tuto jinakost přehodnotit.
Fenomén ostravské scény proto nenahlíží historiografickou perspektivou, ale hledá mezi díly takové spojitosti, které by v časově lineárním řazení zanikly.
Kurátoři však sobě i širší odborné veřejnosti pokládají také otázku, zda je teritoriální ohraničování umělecké produkce ještě stále aktuální či dokonce legitimní.
Při bližším pohledu je totiž patrné, že osobnosti jako třeba Daniel Balabán, Marius Kotrba či Petr Lysáček, které byly s ostravskou scénou devadesátých let integrálně spojovány, pobývaly a tvořily v různých etapách svých kariér také na jiných místech republiky. Generace, která do výtvarného provozu vstoupila s příchodem nového tisíciletí, pak trend sociální mobility ještě umocnila a Ostravu opouštěla mnohem četněji a bez větších rozpaků.
Výsledky návratného průzkumu ostravského umění
Výsledky návratného průzkumu ostravského umění tedy potlačují dříve zdůrazňované určení jeho původu. Více než o ostravské scéně tedy výstava hovoří o osobnostech, jež byly s městem v dané etapě spojeny. Bez ohledu na to, že se v této skupině objevuje řada subjektů zásadních pro celorepublikový výtvarný provoz, je akcentace regionálních uměleckých témat v souladu s dlouhodobě rozvíjenou dramaturgickou linií GHMP. Ta úzce souvisí s jejím statusem největší městské galerie u nás i udržováním partnerství s obdobnými institucemi napříč celým Českem v tomto případě s Galerií výtvarného umění v Ostravě a městskou galerií PLATO Ostrava.
„Cílem výstavy je nejen zkoumat historické kontexty, ale
i současné umělecké dialogy napříč generacemi.
Výstava chce ukázat dynamiku regionálního umění v širším celorepublikovém rámci ještě rozšířit jeho vnímání mimo zažité stereotypy.
Věřím, že tím přispějeme k obohacení kulturního diskurzu v České republice.“
náměstek primátora hl. m. Prahy pro
kulturu, cestovní ruch, výstavnictví, péči o památky, národnostní menšiny a animal welfare
JUDr. Jiří Pospíšil.
Cenná publikace
K výstavě bude vydána publikace s texty Martina Drábka, Tomaše Knoflíčka, Josefa Ledviny,
Terezie Nekvindové, Martina Netočného, Jitky Šosové a Kateřiny Štroblové se stejným názvěm jako má výstava - Návratný průzkum: Ostrava
Vystavující umělkyně a umělci:
Daniel Balabán, Václav Buchtelík, Petra Čiklová, Denisa Fialová,
Martin Froulík, Lenka Glisníková, Eduard Halberštát, Aleš Hudeček,
I love 69 popgejů, Zbyněk Janáček, Michal Kalhous, Kamera skura,
Jaroslav Koléšek, Marius Kotrba, Vojtěch Kovařík, František Kowolowski, Patrik Kriššák, Martin Kubica, Jiří Kuděla, Petr Lysáček, Pavla Malinová,
Jiří Marek, Šárka Mikesková, Barbora Mikudová, Josef Mladějovský,
Filip Nádvorník, Libor Novotný, Eduard Ovčáček, Petr Pastrňák, Marek Pražák, Hana Puchová, Record, Václav Rodek, Jakub Ružinský, Tereza Samková,
Ivo Sumec, Jiří Surůvka, Katarína Szanyi, Jiří Šigut, Ivo Škuta, Pavel Šmíd, Helena Šmídová, Jan Vytiska, Jiří Zavřel
Text: z tiskových materiálů GHMP připravil a mezititulky opatřil: Richard Koníček
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Návratný průzkum: Ostrava
25. 10. 2024 – 9. 2. 2025
Kurátoři: Martin Netočný, Tomáš Knoflíček
Galerie hlavního města Praha
Galerie Městská knihovna
2. patro
Mariánské náměstí 98/1
Grafické řešení: Anymade Studio
Architektonické řešení: Kateřina Radakulan
Budova má bezbariérový přístup.
Otevřeno
Út – st: 10 – 18 h
Čt 10 – 20 h
Pá – ne: 10 – 18 h
Více k výstavě: