František Stolař: prodejní výstava olejů na plátně aneb stejně jsem maloval dál, třeba na polici!

17.02.2015 14:07

Galerie Mánesova 54

16. února 2015
 

Pondělní vernisáž prodejní výstavy obrazů malíře Františka Stolaře, jehož tvorba byla ovlivněna pop-artem a informelem, zahájila dvoudenní prezentaci Stolařových především olejů na plátně, které byly vybrány z rodinné pozůstalosti.
 

Pro www.kulturaoke-eu.cz právě  znovuobjevený, všestranný malíř František Stolař patřil ke generaci výtvarníků 60. a 70. let, jejíž tvorba byla významně ovlivněna světovým pop-artem a informelem.  Stolař se zabýval se  malbou, kresbou i kolážemi. Svou hlavní inspiraci pro většinu svých obrazů hledal v ženě s její přirozeně vtělenou erotikou, a to ve všech jejích podobách, které stylizoval svým způsobem,  zcela  sympatickým, vůbec ne  však ironizujícím způsobem. Vzácně se vyskytují portréty slavných osobností, motiv květin či kočka. Stolař své obrazy nejprve výtvarně koncipuje v kresebné podobě a často využívá jako předlohy výstřižky z novin nebo fotografii.

„Celý život jsem pracoval, miloval, maloval….“,

František Stolař

 

 Počátky autorem registrované tvorby jsou datovány do let 1962 až 1965. Stolař byl výrazně ovlivněn významnými uměleckými směry té doby – informelem (tj. malba ´bez formy´).  Počátek 60. let je období časem velkého hledání a sebeuvědomování.   Samotné názvy (Neklid, bílé zjevení, Stín…) ukazují na Stolařovu snahu nalézt hlubší filozofický a obsahový význam zobrazované reality, i když se tak dělo za pomoci abstrakce.  Další období figurace…bylo  poznamenáno vlivy pop-artu (vliv Roye Lichtensteina). Andy Warhol je mu jako vzor naprosto cizí. Malíř paroduje konzumní kulturu společnosti …pozorujeme tak na jeho obrazech přímé zářivé barvy, stylizaci předmětů.. Stolař  s těmito díly nenachází však v Československu odezvu.  Stolař přitom k těmto obrazům řekl:

 

Mé obrazy, to nejsou portréty, ale optická ztvárnění pocitů z jistých zážitků, tedy ne záznam, podoba, ale jak jsem ty situace viděl já v podivném osvětlení, které zvyšuje fantasknost této narace, vyprávění. Ve svých figurálních kompozicích se snažím o záměrný odklon od ideového akademismu, zde jde o přímé optické podněty, jdoucí opravdu až k hledání metafor a fotografickému motivu.“

Později Stolař  inklinuje spíše k tvorbě kresebné, mnoho kreseb je čistě tušových, ale nebránil se kolorování a jiným technikám. Nejvíce využíval technik kombinovaných.

 

Jako podklad používal autor pro své práce  cokoli, co bylo dostupné (papír,  karton, dřevěná deska (police z regálu), sololit, překližka,  tvrdý karton, plátno bylo vzácně -  i barvičky musel  po roce 1970 nakupovat přes své známé….

 

Soupis děl z roku 2005 – Stolař uvedl počet:

techniky kombinované -  2 834

akvarely – 116

monotypy  - 218

kresby tužkou – 197

kresby perem – 818

kresby uhlem – 43

koláže - 62

 

Patřil k autorům, kteří se nedali zlomit nepřízní osudu a mocných. Pracovitě a vytrvale vytvářel svá drobná výtvarná díla. Nedokázal  si představit snad ani den bez malování.

 

To jsou podvazky, krávo…

Prvního července  roku 1970 se koná ve výstavní síni Klubu školství a kultury, tzv. Savarinu, výstava 22 obrazů malíře Františka Stolaře. Výstavu zahajuje Dr. Kudrna, hudební doprovod realizuje Jiří Kostelecký… Ve stejný den omylem vstupuje náměstkyně ministra kultury  SSSR soudružka Furcevová. Přistupuje k Aktu ženy, k obrazu, na kterém je torzo v punčochách s podvazky, a prohlásí:

"To je přece pornografie." Malíř na kritické zhodnocení okamžitě reaguje slovy:

 

"To jsou podvazky, krávo. Kdybyste nosila je a ne gumičky od zavařovaček, neměla byste křečové žíly."

V ten okamžik se stává zmíněný obraz nejslavnějším dílem Stolaře a onen výrok jeho nejslavnějším, zároveň však na více než 20 let posledním na veřejnosti.

 

 

Ze životapisu:

  • narozen 6. 5. 1933 v Praze – Břevnově
  • otec: řidič tramvaje, matka: žena v domácnosti
  • vyučen opravářem jemné mechaniky
  • 1956 začal malovat
  • soukromá studia u akad. malířů Miloše Maliny a Jindřicha Helekala
  • 1970 - vyloučení ze Svazu výtvarných umělců
  • studijní cesty: Norimberk, Mnichov, Londýn, Cardiff, Paříž, Bukurešť, Budapešť, Berlín, Drážďany
  • výstavy
    Mezinárodní konfrontace Ženeva 1968
    Mezinárodní konfrontace Paříž 1964
    Se skupinou Letná
    Armádní dům Praha 1963
    Městská knihovna Praha 1965 - 66
    Kulturní dům Klášterec nad Ohří 1968
  • 1998 – malý výstavní projekt v kavárně u Celestýnů
  • 2006 – výstavní síň Greisen Praha
  • 2008 – galerie Portheimka
  • 1993  odchod do důchodu/1970 - 1993 opravoval kopírovací stroje značek Minolta a Canon
  • 30. 4. 2012 – umírá  ve věku nedožitých 80 let

 

120 00 Praha 2 - Královské Vinohrady

Mánesova 54
 

Máme otevřeno:

Pondělí - pátek:  10.00 – 18. 00 hodin

Sobota: 11.00 – 17.00 hodin

 

Vstup: zdarma

Hodnocení: 99, 9 %

 

Ing. Olga Koníčková

(zdroj: tisková zpráva, www.praha5.cz, Katalog výstavy v křížové chodbě Strahovského kláštera z roku 2012- PaedDr. Jiří Jaskmanický)

www.manesova54.cz

 

Foto: © Ing. Olga Koníčková