František Drtikol - Bromografie
František Drtikol - Bromografie aneb připomeneme si letošní 130. výročí jeho narození?!
17. 1. - 21. 4. 2013
Galerie Josefa Sudka
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze nás pozvalo na vernisáž výstavy ´František Drtikol – Bromografie´, které jsme se zúčastnili 16. ledna 2013. V tu dobu v Praze vládlo příjemně mrazivé počasí , a tak jsme se z Malostranského náměstí cestou do kopce ke Galerii Josefa Sudka příjemně prohřáli. Na vernisáži Jan Mlčoch, kurátor výstavy, připomněl umělecký odkaz fotografa, malíře a myslitele Františka Drtikola (1883–1961) a zdůraznil, že touto komorní výstavou chceme tak připomenout některé dosud málo známé části jeho tvorby.
Františka Drtikola považujeme dodnes za geniálního fotografa, výjimečného malíře, nonkonformního myslitele – i mystika. Současně známe i jeho civilní tvář, zcela zakotvenou v realitě. Byl majitel a provozovatel prosperujícího podniku, dbal na reprezentaci a reklamu, účastnil se mnoha zahraničních výstav, znal několik světových jazyků a měl propracovanou obchodní strategii živnostenskou.
Drtikol jako obhájce individuálních svobod
Ve velmi skrovném prostoru Galerie Josefa Sudka můžeme zhlédnout nejstarší snímky, jež pocházejí ze starších negativů, zejména z 20. let minulého století, zejména akty. V několika případech byly firmou Bromografia rozmnoženy i fotografie, které dnes považujeme za jedny z nejradikálnějších autorových prací ze 20. let, využívající vedle samotných ženských aktů i výrazné geometrické prvky. Inspirací mu určitě byly výboje tehdejší nejmladší evropské fotografie, hlavně konstruktivismus (např. Kompozice). Sběratelství materiálů erotické povahy bylo asi jedním z hlavních důvodů spolupráce s firmou Bromografia. Drtikol byl ve věcech osvobozené tělesnosti a erotiky jedním z nejvýznamnějších obhájců individuálních svobod. Exotickou větev autorovy tvorby, pracující s kyprým ženským aktem a bohatě řasenými malovanými dekoracemi, zastupuje kompozice Tahiti.
Zátiší, akty i tanec!
Obdivujeme Drtikolovy secesní zátiší z let 1912–13 (váza s květinou a plastikou, mimosa, zátiší s lebkou), rané akty, symbolistní studie tančících žen, nezakrývající jejich tělesnost a erotický náboj. Mnohokrát se opakuje motiv hudby a tance, který se znovu vrátí v obměněné podobě počátkem 20. let. Ve více variantách existují fotografie s modelkou představující biblickou Evu. První polovina 20. let je období, kdy se do popředí autorova zájmu opět dostává téma Salomé, ale nalézáme zde také žánrové snímky, vycházející vstříc širšímu okruhu diváků. Drtikol v té době tvoří i řadu prací, které balancují na hraně vkusu. Jedná se hlavně o drobnější novoročenky a velikonoční přání, na nichž pracuje s dětským aktem, papírovými květy, vejcem, živým králíkem, panenkami a podobnými rekvizitami. Dobrým obchodním tahem bylo i publikování portrétů politických představitelů nové republiky, prezidenta T. G. Masaryka nevyjímaje, a českých herců a hudebních skladatelů. František Drtikol publikoval i v takových tiskovinách, jako byl na křídě tištěný časopis Paris Plaisirs, orientovaný na movitou klientelu francouzské metropole a její noční život, a nebyl v tom mezi profesionálními evropskými kolegy výjimkou.
Ze života světoznámého Mistra
František Drtikol se (narodil se v Příbrami v roce 1883, zemřel v roce 1961 v Praze), jakmile vznikla v roce 1918 nová republika, znovu vrací k portrétování – před jeho fotoaparátem prošla celé politická, hospodářská i kulturní elita národa. Výrazně přehodnocuje svoji secesní zkušenost, obohacuje ji o nejrůznější podněty ze světa (včetně avantgardních postupů mladší generace) a přetváří ji do stylu ´art deco´. V té době zažívá Drtikolův ateliér vrcholnou konjunkturu. Drtikol je společensky uznáván a mnohé jeho fotografie byly natolik žádané, že se nevyplatilo jejich zhotovování v domovském podniku. Komerční partner, který by zhotovoval pozitivy z negativů ve větších sériích, se našel v podniku Karla Podlipného BROMOGRAFIA – PODĚBRADY, v jeho filiálce v Sadské. Z několikaleté spolupráce vzešla velká část Drtikolových fotografií, které na domácím i zahraničním aukčním trhu dnes objevujeme.
František Drtikol - Bromografie
Galerie Josefa Sudka
Úvoz 24, Praha 1
(byt Josefa Sudka z let 1959 – 1976)
Hodnocení: 100 %
Máme otevřeno: středa – neděle
leden – březen : 11.00 – 17.00 hodin
duben – září: 11.00 – 19.00 hodin
říjen – březen: 11.00 – 17.00 hodin
Vstupné: 10 Kč (podle mě to je skoro zadarmo)
www.upm.cz
Ukradená Vlna?! V Galerii Josefa Sudka ji však nenajdeme!
„Slavný akt Vlna od Františka Drtikola, ukradený v roce 2011 v UPM v Praze, byl zadržen v soukromé galerii ve městě La Jolla. Ukradený Drtikolův akt Vlna nalezen díky ČESKÉ POZICI v Kalifornii. Díky zaregistrování odhalil ukradené dílo Joseph Bellow, majitel Joseph Bellows Gallery v La Jolla v Kalifornii, který je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s fotografiemi. Že je mu nabízeno kradené dílo, pan Bellow zjistil, když ve chvíli nabídky na odkoupení snímku kontaktoval naši databázi, aby se dozvěděl, zda není snímek na seznamu pohřešovaných uměleckých děl. Redakci o tom dnes informoval výkonný ředitel mezinárodní databáze ztraceného umění Christopher A. Marinello. „Prostřednictvím naší databáze The Art Loss Register (ALR) byla ukradená fotografie zajištěna a momentálně pracujeme na jejím vrácení,“ napsal ředitel ALR, která sídlí v Londýně. K jejímu objevení vedla cesta od našeho serveru přes Dillí a databázi ALR až do kalifornské Joseph Bellows Gallery.“
Zdroj: Právo a bezpečnost, David Kasl, 23.03.2011.
Ing. Olga Koníčková
Foto: © František Drtikol – dědicové, © Růžena Knotková - Boková