Ferdinand Bučina: Vzpomínka na Javorník aneb fotografie s estetikou 40. let
Ateliér Josefa Sudka - Praha
12. 10. – 20. 11. 2016
Na vernisáži nové fotografické výstavy, která se koná v v rámci Festivalu Fotograf, tentokrát snímků z archivu téměř zapomenutého Ferdinanda Bučiny (1909–1994), jež představuje zajímavý příspěvek k politice a dějinám zobrazování, k etnografii i k našemu dnešnímu vztahu k přírodě a k práci, jsme zhlédli snímky, které nás navrátily do minulosti, až do roku 1942….
Ferdinand Bučina působil v roli kameramana, fotografa i zdatného glosátora vlastních obrazových esejí. Zatímco práce jeho vzorů a vrstevníků zaměřených na folklór a vlastivědu (Plicka, Martinček nebo Lukas) nacházíme na výstavách, Bučina má místo v regálech antikvariátů. Jeho galerií byly plochy papíru knih a časopisů vydávaných v mnohatisícových nákladech.
Ferdinand Bučina sledoval vztah člověka a přírody v různých politických režimech, v centrech i v zapadlých vesnicích.
Ať už ale prodával své fotky do předválečných periodik nebo fotografoval pro socialistické výpravné publikace, na většině fotografií tu lidé intenzivně participovali s okolním živoucím světem.
Bučina za svého života individuálně vystavoval jedenkrát a poslední skupinové výstavy se zúčastnil v roce 1959. Nebyl vůbec neúspěšný, jeho kolorované fotografie doplňovaly mozaiku vizuálního mainstreamu 40. a 50. let.
Své stěžejní dílo vytvořil během li. sv. války pod Bílými Karpaty v horňácké obci Javorník. Přijel sem poprvé v roce 1937 za orchidejemi a kromě nich tu nalezl nevídanou komunitu protestantů.
Jádro výstavy v Ateliéru Josefa Sudka tvoří cyklus fotografií Vzpomínka na Javorník, který autor připravoval ke knižnímu vydání. Moravské Horňácko bylo pro Bučinu za doby protektorátu oázou jiného časoprostoru.
Archeolog Zdeněk Smetánka rozeznává ve fotografiích z Javorníka nástroje, oděvy i zvyky staré několik staletí a tak nám snímky, pořízené za Ii. sv. války, ukazují obraz venkova z doby baroka nebo ze středověku. Idylické obrazy z dějin zpodobované fotografickou estetikou 40. let nám připomínají, že i toto dílo je součástí ohromné technologické změny – přesunutí lidské práce a prožitků ze světa přírody do světa technických obrazů a informací.
Dnes můžeme v Bučinových fotografiích Javorníka nacházet krajinu a styl života, které nám v technologické společnosti chybí. Přehledná společnost, kde práce, život a rituály byly prožívanou součástí malé komunity.. …Naše velké hlavy mohou při sezení u počítače toužit po ideálu fyzické roboty a po kontaktu s voňavou zemí a hřejivém pohledu přátelské kozy. (zdroj: text Jan Freiberg)
Kurátor: Jan Freiberg
Spolupráce: Tomáš Rasl, vnuk Ferdinanda Bučiny
Máme otevřeno denně kromě pondělí: 12.00 – 18.00 hodin
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková