Falzifikát Emauzští učedníci od Hana Van Meegerena v Praze aneb nejslavnější padělek v dějinách malířství doplnil výstavu Falza? Falza!
Falza? Falza!
Šternberský palác
Do 1. 5. 2022
Falza? Falza! - veleúspěšná výstava, kterou vidělo od jejího zahájení 19. 11. 21 dosud navštívilo 11 tisíc návštěvníků, byla obohacena o další významná díla.
Jedním z nich je vůbec nejznámější falzum v dějinách malířství, „Emauzští učedníci“ od Hana van Meegerena z roku 1937, který v roce 1938 zakoupilo Museum Boijmans Van Beuningen v domnění, že jde o pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera. Než se podvod objasnil, stačil malíř Josef Steiner vytvořit kopii Emauzských učedníků. Tedy nevědomé falzum falza.
Příběh nejslavnějšího falza
Citujeme z tiskové zprávy vydané u příležitosti doplnění výstavy Falza? Falza!, s níž nás právě seznámila Eva Sochorová, vedoucí oddělení PR a tisková mluvčí, Národní Galerie Praha:
„Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera. Odborníci na holandskou malbu 17. století se tehdy nechali slyšet, že se jedná o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy; o dílo, které podle nich Vermeer namaloval pod vlivem caravaggismu. Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest „Vermeerů“, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se Han van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho „Vermeerů“ nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství vůbec.
Spolu s tímto obrazem výstavu doplní další jedinečná zápůjčka, tentokrát z tuzemské soukromé sbírky. Jedná se o kopii Emauzských učedníků od malíře Josefa Steinera (1910 –1981). Steiner pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil podle domnělého originálu ze 17. století.
Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci, považovaná za dílo holandského malíře Johannese Vermeera van Delft, je ve skutečnosti padělkem od Hana van Meegeren. Jde tedy o kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888 – 1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla krátce před tím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum.“
Museum Boijmans Van Beuningen, Foto: Studio Tromp
Kdo zaváhá, neuvidí a přijde o mnohé
Výstavu Falza? Falza! lze navštívit ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí až do 1. Května 2022. Připraven je i bohatý doprovodný program, který sestává z online i offline přednášek, workshopů, tvůrčích ateliérů a heren nejen pro děti, ale i pro dospělé, a ze série komentovaných prohlídek výstavy s edukátory NGP, historiky umění v neposlední řadě i přímo s kurátorkou výstavy a zároveň i ředitelkou Sbírky starého umění Olgou Kotkovou osobně.
Text připravil: Richard Koníček
Kredit: Museum Boijmans Van Beuningen
Foto: Studio Tromp
Falza? Falza!
Šternberský palác
Do 1. 5. 2022
FB Národní galerie Praha
FB Národní galerie Praha dětem
IG ngprague #ngprague
NEWSLETTER
Více o výstavě Falza? Falza!: