Exkluzivní lifestylová značka Newintage vznikla za pět dní aneb jak to všechno začalo
Exkluzivní lifestylová značka Newintage vznikla za pět dní aneb jak to všechno začalo
Na vernisáži dne 11. července 2012 v Galerii/CZD v Praze 1, ve Vojtěšské ulici byla představena nová kolekce Newintage. Výstava nové lifestylové značky Newintage je součástí dlouhodobějšího výstavního projektu My v Praze, který prezentuje mimopražské umělecké a designérské školy. Díky výběru výjimečných projektů představuje jejich zajímavé práce posledních let v pražském prostředí.
Základy zbrusu nové značky Newintage byly položeny ve spolupráci organizace CZECHDESIGN a studentů Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně v průběhu několikadenního workshopu. Díky němu se podařilo propojit práci studentů výtvarných oborů různorodého zaměření, a vznikla tak unikátní kolekce výrobků. Mladí designéři si pod vedením Michaela Vašků, zástupce CZECHDESIGN, vzali za úkol postavit most mezi kouzlem vintage (replika) stylu a leskem moderních technologií, objevit prvek cesty časem i životem všedních lidí. Studenti si na poměrně krátkém workshopu vyzkoušeli budování značky: od prvotní myšlenky až po reálnou aplikaci do praxe.
Od původního spojení různých ateliérů a oboru na školní půdě však projekt Newintage
pomalu odrůstá a nabývá na profesionalitě. Výsledkem je tedy výjimečná řada výrobků, která obsahuje unikátní šperky, dámské oděvy či dokonce bytové doplňky, které jsou prodchnuty motivem cesty, snů a atmosférou Zlína za časů jeho největšího rozkvětu.
Jak to všechno začalo
„Když nám studentům naše fotografka řekla, že k tomu projektu jsme přišli jako slepý k houslím, museli jsme jen souhlasit. Sešli jsme se jako skupinka studentů různých oborů, kteří se navzájem neznali, a naším úkolem bylo vytvořit během pouhých pěti dní návrh fungující značky vyrábějící produkty ve „vintage“ stylu. Společná práce nebyla vždy snadná, časová tíseň i neznalost prostředí prověřili osobnost každého z nás. Zjistili jsme, jak důležité je umět dělat kompromisy nebo komunikovat a myslíme si, že po týdnu ze skupinky cizinců vznikl skutečný Tým s velkým „T“.
Abychom mohli tvořit společně, museli jsme najít něco, co nás spojuje. Zpočátku se tento krok zdál těžký, ale řešení stálo přímo před námi. Všichni jsme totiž studenti Univerzity Tomáše Bati, tudíž je neoddiskutovatelnou součástí každého z nás. Rozhodli jsme se tedy využít jedinečnosti tohoto místa a její odkaz vložit do své práce. Inspiraci jsme převzali z 20. a 30. let života ve Zlíně, kdy sem lidé přicházeli na své životní cestě, aby hledali lepší zítřky a naději, kterou toto vzkvétající město nabízelo. Teď chceme dál jít po vzoru Bati a ukázat, že kouzlo Zlína stále žije a lidé zde mají co nabídnout světu. Naše značka vytváří nové věci ve starých souvislostech. Na produkty jsme použili nové materiály a moderní technologie, přesto však zachováváme kvalitu, luxus a emoce spojené se stylem klasických vintage věcí, které se stávají populární nejen v zahraničí, ale i u nás“.
Studenti Univerzity Tomáš Bati
Jak “vintage“ vnímá Michael Vašků, CZECHDESIGN, vedoucí workshopu a iniciátor projektu?
„Móda“ — to je to, čím se mnozí zabývají. „Módní“ předchází v mnoha ohledech své okolí, ale vždy vlastním specifickým způsobem. Tak to popsal ve své eseji o módě sociolog Georg Simmel v roce 1919. Jeho tvrzení platilo po další dlouhá desetiletí. Ale jak je to dnes? Co znamená „vintage“ a jak lze toto slovo vnímat? Slovo „vintage“ vyjadřovalo původně kvalitu dobrého vína. V oděvu „vintage“ pojmenovává vzácné, zachovalé a unikátní kousky, obvykle nacházené v second handech nebo jako součást rodinného dědictví.
Zvonáče se vrátily do kurzu asi pětkrát. Ramenní vycpávky se páraly a zase přišívaly taky několikrát. S větší a větší oblibou se nosí větší a větší brýle — které ovšem postrádají dioptrie. Pojem sekáč vystřídal šmrncovnější název vintage a bleší trhy praskají ve švech. Roste poptávka po dětských kočárcích v retro stylu, mnoho lidí s oblibou používá supernejnovější aplikace v chytrých telefonech, které přetváří jejich fotografie do staré
podoby. Upoutávky v kinech, hity 60. let v rádiích, vintage móda v obchodech — dnešní pop-kultura jasně pomrkává směrem do historie. Zdá se, že společnost prchá z přítomnosti a hledí s nadějí do minulosti. Dnešní generace netouží reflektovat a zhmotnit aktuální politický či ekonomický vývoj. Naopak „retro“ stále více evokuje touhy návratu do minulosti. Jde o nostalgii ohlédnutí se k časům minulým, nebo o útěk z dnešního světa? Myslím, že smysl „vintage“ je snad trošku hlubší. Devadesátková generace objevila nový ideál: autentičnost - žádný styl, žádný diktát, ukázat sílu osobnosti. Na módním piedestalu vyvstala individualita. Už žádná móda a starost o to, co je módní a co si vzít na sebe, aby to okolí schvalovalo nebo programově pobuřovalo. Vše se přetavilo v postoj: být jiný než ostatní. Opravdový vintage vyjadřuje přesně tyto snahy. Jedinečné kousky, které nikdo jiný nemá. Fotky rodičů z mládí se používají jako návody, už jenom pohled na starou fotku vzbuzuje touhy vlastnit kvalitní, autentické a neokoukané kousky a všem zdůraznit „Jsem jedinečný!“ — aspoň na chvilku. Vymezení vlastní identity se stalo úkolem každého jednotlivce. Kam se ztratila touha vyhranit se proti předešlým generacím? Kam se ztratila chuť protestovat a bouřit se? Kam zmizely snahy mladých odlišit se vůči rodičům a vytvořit nový styl?
Pro mě osobně znamená „vintage“ mezigenerační milostný dopis, tedy unikátní počin moderní společnosti. Mezigenerační vztah se proměnil. V rodinách už neexistuje pražádná hierarchie, už neplatí klasické rozdělení rodinných rolí, vztahy jsou najednou mnohem přátelštější. Najednou vypadat jako rodič je naprosto v pořádku. I když reklamní agentury a kampaně prezentují téměř stejné oblečení, neprodukují autenticitu. Prodávat obrovské množství rychle vyrobených rádoby autentických napodobenin historických kousků, které jsou prezentovány na super dokonalých a vyretušovaných modelech, není úplně to, co zákazník hledá při pátrání po svébytnosti. Znovuzískání identity díky sázce na zákazníkovu minulost je novou výzvou a novou šancí pro místní firmy.
Práce designérů je v této souvislosti znesnadněna úkolem být neupřímný k minulosti či současnosti. Tento konflikt je pro designéra jedním z nejtěžších úkolů. Právě tato výzva byla zadána studentům Univerzity Tomáše Bati v pětidenním workshopu. Počáteční úmysl vypracovat obsah pro výstavu v GALERII/CZD rychle narostl na vybudování celkové značky, které se účastníci věnovali i po skončení společného workshopu.
Pro studenty bylo klíčové vyhýbat se jak replikám ve smyslu retro stylu, tak prvoplánovým konceptům. Nechme se překvapit, kam jejich cesta do minulosti vedla a možná v budoucnu ještě povede.“
Michael Vašků, CZECHDESIGN, vedoucí workshopu a iniciátor projektu
Pár slov na závěr
Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně letos oslavila 10 let svého fungování. Na pracovištích ve Zlíně a Uherském Hradišti studuje více než 1200 studentů v ústavech animace a audiovize, designu oděvu a obuvi, marketingových komunikací, prostorového a produktového designu, reklamní fotografie a grafiky a vizuální tvorby. Fakulta úspěšně podporuje individuální růst a profilaci svých studentů možností vlastní volby části předmětu, také pomocí projektu usiluje o vysokou uplatnitelnost
absolventů v reálném životě.
Nezisková dobrovolnická organizace CZECHDESIGN vznikla v roce 2003 s cílem podporovat a prezentovat český design. Ve stejném roce také vznikl webový portál CZECHDESIGN, který je nejstarším portálem zabývající se designem u nás. Od roku 2010 CZECHDESIGN provozuje nezávislou, neprodejní galerii v centru Prahy – Galerii/CZD. Prostor slouží jako platforma pro setkávání designéru s veřejností i firmami, je zde pořádána také řada přednášek, workshopů a soutěží.
Výstava potrvá do poloviny září a během ní bude uskutečněno několik workshopů, přednášek a soutěží. Výstava je uskutečněna za podpory Ministerstva kultury, Městské části Praha 1 a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Kontakt na organizátory projektu
CZECHDESIGN.CZ – občanské sdružení / non-profit organization
GALERIE/CZD : Vojtěšská 3, Praha 1
Otvírací doba: út – pá, 10 – 18 hod
+420 776 012 181
+420 777 611 426
galerieCZD@czechdesign.cz
facebook.com/galerieczd
czechdesign.cz
Kontakt na značku Newintage
newintage.cz
facebook.com/newintage.cz
grauova@seznam.cz
(Lenka Grauová, marketing manager)
Ilustrační materiály staženy z: https://www.newintage.cz/protisk.html
***
Za pomoci poskytnutých tiskových materiálů zpracovala
Ing. Olga Koníčková